W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Kino historyczne jako kino (post)narodowe

Kino historyczne jako kino (post)narodowe
22.05.201709:44

Warsztaty Kino historyczne. Spotkanie będzie miało formę wykładu/ seminarium. Będziemy rozmawiać o tym, w jaki sposób polskie kino pokazuje historię Polski i tożsamość kulturową Polaków. Posłużymy się następującymi przykładami:

  • Człowiek z marmuru (1976), reż. Andrzej Wajda;
  • Katyń (2007), reż. Andrzej Wajda;
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2001), reż. Teresa Kotlarczyk.

Zapraszamy osoby dorosłe oraz w wieku licealnym. Osoby, które nie widziały tych filmów również mogą uczestniczyć w warsztatach.

W polskim kinie zauważamy dwa sposoby mówienia o przeszłości Polski. Te dwie narracje można określić jako kino narodowe (nurt martyrologiczno-heroiczny, filmy „narodowej pamięci historycznej”) i kino postnarodowe (nurtu krytyczny, filmy „postnarodowej pamięci historycznej”).

Kino narodowe lansuje narodową świadomość historyczną. Mitologizuje przeszłość, odwołuje się do ideologicznych narodowych preferencji widzów. Przedstawia Polaków jako naród o stałej, jednolitej tożsamości, odmienny od innych i wyjątkowy na tle innych. Postaci i wydarzenia z przeszłości są tu jednoznaczne, jednowymiarowe, konstruowane według niezmiennych wzorów i przemienione w symbole wartości narodowych pożądanych przez współczesną społeczność. W tym nurcie kultura = naród.

Kino postnarodowe pod względem stosunku do przeszłości jest bliższe profesjonalnej historiografii niż mitologii. Patrzy na przeszłość krytycznie, demitologizuje i odbrązawia historię, zadaje trudne pytania. Kwestionuje obraz narodu jako jednolitej wspólnoty ze stałą tożsamością. Nie zakłada istnienia jakiejś jednolitej kultury narodowej konstytuującej ową tożsamość. Pokazuje złożoność kultury, podziały i różnice społeczne, które tworzą spluralizowaną tożsamość członków wspólnoty. Przedstawia miniony świat w sposób niejednoznaczny i wieloaspektowy, z wielu różnych perspektyw. Pokazuje niejasność oraz wieloznaczność wydarzeń, motywów i zachowań ludzkich w rozmaitych okolicznościach.

Zapisy:
Obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem mailowym: latajacewarsztaty@gmail.com – w tytule wiadomości prosimy napisać „kino historyczne”.
Ilość miejsc bardzo ograniczona, o przyjęciu na kurs decyduje kolejność zgłoszeń. 
UWAGA – osoba zainteresowana może zgłosić tylko siebie.  Nie ma możliwości rezerwowania dwóch lub więcej miejsc przez jedną osobę.

Kiedy: 24.V.2017, środa, godz. 17-19 (1 spotkanie).
Gdzie: Centrum Kultury w Lublinie,
pracownia Latających Warsztatów Rękodzieła nr 257a, II p.

Wstęp wolny. Obowiązują zapisy (p. wyżej).

Prowadzenie: dr hab. Piotr Witek - historyk, metodolog historii, pracownik IH UMCS w Lublinie. Zajmuje się historią wizualną - przedstawianiem przeszłości w mediach audiowizualnych - którą traktuje jako alternatywę dla akademickiej historiografii. Autor książek: (1) Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej , Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016; (2) Kultura. Film. Historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005. Współredaktor kilku monografii zbiorowych poświęconych teorii historii, historii historiografii oraz historii niekonwencjonalnej.

 

   

 

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej

Wydarzenia polecane