W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Wernisaż pokonkursowej wystawy Biennale Ilustracji BIB 2015

Wernisaż pokonkursowej wystawy Biennale Ilustracji BIB 2015
Data rozpoczęcia 2016-04-06
Godzina rozpoczęcia 13:00
Miejsce Galeria OKNA MBP, ul. Peowiaków 12 (I piętro)
Organizator Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie
Udział Bezpłatny
Kategoria Koncert

Miejska Biblioteka Publiczna zaprasza na uroczysty wernisaż pokonkursowej wystawy Biennale Ilustracji BIB 2015

Biennale Ilustracji Bratysława odbywa się w każdy nieparzysty rok. W 2015 roku przypadała jego 25. edycja.  BIB jest międzynarodowym przeglądem autorskich ilustracji dla dzieci i młodzieży, to prestiżowa i jedyna tego typu impreza na świecie. Za każdym razem uczestniczą w niej najwięksi artyści i znawcy dziedziny sztuki, jaką jest ilustracja. W ubiegłorocznej edycji międzynarodowe jury nagrodziło reprezentantów Japonii, Hiszpanii, Chin, Wielkiej Brytanii, Holandii, Korei Południowej, Rosji, Palestyny, Libanu, Słowacji, Szwajcarii oraz Niemiec. Główną nagrodę Grand Prix otrzymała ilustratorka Laura Carlin z Wielkiej Brytanii.

Ilustratorzy nagrodzeni podczas BIB 2015
Biennale Ilustracji Bratysława już od ponad 50 lat umożliwia zarówno dzieciom, jak i dorosłymi zanurzanie się w magicznym świecie fantazji. W minionym roku podczas konkursu 355 ilustratorów z pięćdziesięciu krajów z całego świata zaprezentowało 2 426 prac. Komisja miała zatem nie lada problem z wybraniem zwycięzców. Laureatką Grand Prix została Laura Carlin z Wielkiej Brytanii za ilustracje do dwóch książek. „Żelazny mężczyzna” i „Własny świat”. To dwie oddzielne historie, obie stworzone za pomocą zamierzonego i niezwykle przemyślanego języka wizualnego dzięki wykorzystaniu różnego rodzaju środków wyrazu. 

Laura Carlin z łatwością porusza się pomiędzy różnymi nastrojami, z wyjątkową lekkością, ale jednocześnie ostrożnością, czym pokazuje swoją wrażliwość i poczucie humoru. Zarówno najdrobniejsze obrazki, jak i dwustronne ilustracje, tworzy z niezwykłą dokładnością i starannością. Innowacyjnych elementów plastycznych nie stosuje lekkomyślnie, a ich pojawienie się zawsze jest funkcjonalnie uzasadnione. Dzięki podejściu do szczegółu, przy jednoczesnym zachowaniu transparencji całości, książki te stają się świetnym przykładem dialogu między techniką a medium.

Pięć Złotych jabłek powędrowało na kilka kontynentów. Mirocomachiko z Japonii przykuła uwagę komisji odmiennymi kolorami i formatami. Powstała w ten sposób niezwykle szlachetna i radosna książka, która z całą pewnością zachwyci czytelników swoim humorem, światłem i dowcipnym ujęciem. Dwa jabłka powędrowały do Hiszpanii. Pierwsze otrzymała Elena Odriozola za swoje oryginalne opracowanie historii Frankensteina. Ilustratorce udaje się przestawić unikalny związek między ilustracją a tekstem, a efektem tego związku jest książka, która sprawia wrażenie teatru różnego rodzaju gatunków. Ciche i statyczne pozy zmieniają się w dynamiczne i dramatyczne momenty dzięki niezwykłej zręczności w tworzenia nastroju i atmosfery. Drugi z ocenionej pary Hiszpanów Xavier Zabala nagrodę otrzymał dzięki wykorzystaniu wyraźnie graficznego wyczucia i silnej wizualizacji języka, które uczyniły ze szczegółów materiału biograficznego dojmującą i dynamiczną historię. Świadome techniczne przedstawienie i skierowanie w stronę kubizmu i innych wzorów malarstwa dwudziestego wieku, podnoszą tę ilustrowaną książkę do rangi dzieła sztuki. Kolejną nagrodę otrzymał Ronald Curchod ze Szwajcarii. „Noc, kiedy spałem” jest zgrabną syntezą humoru, fantazji i „cichego” opowiadania historii. To surrealistyczne, otwarte opowiadanie udowadnia, że ilustrator podołał wyzwaniu stworzenia jej technicznego opracowania, doskonale uchwytując tempo, nastrój i hybrydalne formy. Ostanie Złote Jabłko powędrowało do Chin. Bingchun Huang stworzył nowoczesną książkę, wykonaną klasycznym sposobem – akwafortą. Dzięki imaginacyjnym detalom z wykorzystaniem z pozoru monotonnych obrazków przedstawiających przedmioty użytku domowego zaprezentowana zostaje żywa poetycka historia. 

Plakietę BIB otrzymała Annemarie van Haeringen z Holandii. Jej zabawna i łatwa w przekazie historia odzwierciedla świadome, ale wydawałoby się zupełnie od niechcenia zastosowanie farb akwarelowych oraz karykatury. Strony tej zwięźle skomponowanej książeczki emanują zachwytem i radością ze snucia opowieści. Koreańska ilustratorka Myung-Ae Lee wybrała aktualną tematykę ekologiczną. W kwestiach ochrony środowiska oraz innych obaw autorka wypowiada się z wyrozumiałością, bez pouczającego tonu. Niezwykłą sprawność w przedstawieniu tematyki zauważyć można na przykładzie żywych i szczegółowych rysunków. Natalia Salienko z Rosji postawiła na silną graficzną wrażliwość i oszczędne wykorzystanie kolorów. Odwołania do mocnych komunikacyjnych i wizualnych tradycji Rosji z początków 20 wieku dodają książce nostalgicznego charakteru, otwierając możliwość kolejnych interpretacji. Renate Wacker z Niemiec zilustrowała klasyczną bajkę Masza i niedźwiedź w żartobliwe nowoczesny sposób. Drugim nagrodzonym ilustratorem z Wielkiej Brytanii jest Levi Pinfold. Magiczne i realistyczne przedstawienie pełnej szczegółów historii zmusza czytelnika do nieustannego przeglądania stron książki. Pinfold tworzy straszną i tajemniczą opowieść w środowisku, które przypomina wnętrze ziemi „Nowych światów” z pierwszej połowy XX wieku. 

Dodatkowo jury przyznało trzy wyróżnienia honorowe dla wydawnictw. Swoje posiedzenie odbyła również komisja złożona z dzieci, które już tradycyjnie „nie podzieliły“ decyzji dorosłych i nagrodę przyznały holenderskiemu ilustratorowi Martjinowi van den Lindenowi.