W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF AKORD XV - Jubileusz Profesora Andrzeja Nikodemowicza

15.12.201517:11

W dniu 10 grudnia 2015 roku, w Sali kameralnej Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS odbył się koncert twórców działających w Lubelskim Oddziale Związku Kompozytorów Polskich -  AKORD XV. Z racji piętnastej edycji można mówić o małym jubileuszu tej muzycznej inicjatywy powołanej do istnienia w roku 1988. Jednakże głównym przesłaniem koncertu AKORD XV było uczczenie 90. rocznicy urodzin Profesora Andrzeja Nikodemowicza.

Z tej okazji z mistrzowskim recitalem fortepianowym wystąpił Michał Drewnowski (ur. 1977). Program recitalu został tak ułożony, aby obok kompozycji Andrzeja Nikodemowicza znalazły się także inne utwory w różnym stopniu powiązane z osobą Profesora.
Należy do nich rozpoczynające koncert 10 Mini-Preludiów na fortepian Mariusza Dubaja (ur. 1959) – dedykowanych czcigodnemu Jubilatowi. Zaprezentowane z niezwykłą starannością części cyklu zróżnicowane pod względem artykulacyjnym, fakturalnym i wyrazowym, odsłoniły mikroświaty przeżyć kompozytora.  Nadzwyczajnie zabrzmiała także utrzymana w idiomie groteski Miniatura fortepianowa Henryka Czyżewskiego (ur. 1937). Interpretacja Michała Drewnowskiego zachwyciła przenikliwą analizą perspektywy na poziomie pojedynczych taktów, poszczególnych faz oraz całości utworu. Pierwszą część koncertu dopełniły  3 Walce op. 34: As-dur, a-moll, F-dur Fryderyka Chopina (1810-1849) oraz entuzjastycznie przyjęty przez publiczność Walc Mefisto Franza Liszta (1811-1886). 
W przerwie koncertu miało miejsce zapowiadane spotkanie z Profesorem Andrzejem Nikodemowiczem, które poprowadził Mariusz Dubaj. We wspomnieniach Profesora ożyły czasy studiów w lwowskich uczelniach, ponad dwudziestoletni okres pracy w konserwatorium we Lwowie i dramat prześladowań z powodu przekonań religijnych. Nie zabrakło też rad dla młodych kompozytorów: obok satyrycznych – jeżeli możesz, to nie komponuj, Profesor zwracał uwagę na potrzebę analizy arcydzieł przeszłości m. in. pod względem budowy formalnej i zastosowanych środków wyrazu. Piękny jubileusz Profesora Andrzeja Nikodemowicza został także uhonorowany przez kompozytorów ukraińskich, którzy za pośrednictwem Prof. Elwiry Śliwkiewicz-Cisak przekazali na ręce Jubilata serdeczne powinszowania i bukiet czerwonych róż.  Spotkanie zakończyło osobiste świadectwo Pana Jerzego Jacka Bojarskiego wraz z wręczeniem upominku – podobizny Profesora, autorstwa lubelskiego rysownika Benka Homziuka (ur. 1958).
Drugą części recitalu Michał Drewnowski rozpoczął od prezentacji twórczości Tadeusza Majerskiego (1888-1963). Usłyszeliśmy  La Musique Oublieé - 3 Obrazki muzyczne na fortepian z roku 1948 oraz 4 Preludia fortepianowe z roku 1935. Obecność twórczości Majerskiego w programie koncertu znalazła się nie przypadkowo – Profesor Andrzej Nikodemowicz studiował u niego kompozycję i fortepian. Twórczość ta była dotąd prawie nieznana i niedostępna dla melomanów z powodu braku nagrań. Ta niekorzystna sytuacja ma jednak szansę na zmianę właśnie dzięki takim pasjonatom jak Michał Drewnowski. Pianista realizuje w Glasgow projekt nagraniowy, który zaowocuje wydaniem płyty CD z utworami Tadeusza Majerskiego.  Po Majerskim zabrzmiało 13 Ekspresji na fortepian Andrzeja Nikodemowicza. Utwór był słyszany w Lublinie nie po raz pierwszy. Wersję na dwa fortepiany wykonali Zuzanna i Jerzy Boń w roku 2003 podczas koncertu AKORD VIII.  Sugestywna interpretacja Michała Drewnowskiego wprowadziła słuchaczy w hipnotyczny trans. Z każdą kolejną Ekspresją pogłębiała się  siła muzycznego przeżycia, fascynacja.  Recital Michała Drewnowskiego zakończyło uskrzydlone, wyzwolone wykonanie Scherza b-moll op. 31 Fryderyka Chopina. Na bis pianista wykonał jedną z Ekspresji Nikodemowicza. 
Finał koncertu wprawił zebranych w nastrój świąteczny za sprawą Kolęd Mieczysława Mazurka (ur. 1946) do tekstów Jerzego Szpyry. Trzy songi z musicalu Gwiazda nadziei wykonał zespół wokalny kierunku Jazz i muzyka estradowa pod kierunkiem Magdaleny Stopy-Lichograj, na fortepianie akompaniował Tomasz Krawczyk. 
Kierownictwo artystyczne i organizacyjne nad koncertem sprawował Mariusz Dubaj.


Organizację koncertu AKORD XV wsparli: 
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej, 
Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie, 
Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Lublinie, 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 
Instytut Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS.



Ewa Małgorzata Zarzycka, doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, specjalność filozofia muzyki, praca doktorska pt.: Spór o tworzywo muzyki napisana w Zakładzie Filozofii Kultury na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS (promotor Prof. dr hab. Stefan Symotiuk). Absolwentka Wychowania Muzycznego w Instytucie Wychowania Artystycznego (obecnie Wydział Artystyczny) UMCS. Współzałożycielka i członek Zarządu lubelskiego Towarzystwa Witkacyańskiego. Specjalizuje się w analizie twórczości Mariusza Dubaja ur. 1959 (por. www.polmic.pl, www.culture.pl), hasła encyklopedyczne, artykuły naukowe, programy międzynarodowych koncertów i festiwali w Krakowie, Warszawie, Lublinie.  Autorka pracy monograficznej na temat działalności Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich pt.: AKORD: muzyczna inicjatywa kompozytorów lubelskich – historia i zarys problematyki, Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji, Lublin 2004. Absolwentka Podyplomowych Studiów w zakresie zarządzania dla twórców, artystów i animatorów kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Publikowała w tygodniku katolickim „Niedziela”, dwutygodniku „Ruch Muzyczny”, miesięczniku „Wiadomości Uniwersyteckie”, kwartalniku „Akcent”, tygodniku „Echo Krasnegostawu”. 

 

rys. Benek Homziuk
fot. Jerzy Jacek Bojarski 
autorka tekstu Ewa Małgorzata Zarzycka
prof. Andrzej Nikodemowicz - Honorowy Obywatel Miasta Lublina Pozdrawiam