W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Erudycyjne rozpryski profesora Ryszarda Kasperowicza

17.10.201715:57

czwartek, 12 październik 2017

Już po raz dziewiąty Miejska Biblioteka Publiczna w Lublinie na Filii nr 2 ma szczęście organizować dla swoich czytelników cykl wykładów o sztuce i kulturze: „BOTTICELLOWSKIE ROZPRYSKI. Idea renesansu w dziejach sztuki”. Pierwszym otwierającym nową edycję dla słuchaczy, przybliżającym do źródła refleksji nad mechanizmem jej powstawania i krytyki kultury był profesor Ryszard Kasperowicz. Prelegenta-wykładowcę erudytę zapowiadał, niestrudzenie zaangażowany w organizowanie wykładów otwartych z historii sztuki - spiritus movens tego przedsięwzięcia ze strony MBP - Dariusz Jóźwik.

Warto wspomnieć, że swój wkład mieli w minionych latach  znakomici historycy sztuki, m.in. nieodżałowana, śp.  prof. KUL Małgorzata Kitowska-Łysiak i Bogu dzięki żyjący jeszcze prof. KUL Lechosław Lameński. Biblioteka to nie uniwersytet, ale w oparach zgromadzonych ksiąg powiało niezwykła aurą retoryki, sztuki dość powiedzieć dzisiaj na wymarciu, ale potężnym filarem kultury. To było widowisko, teatrum. Komunikacja słowna pomiędzy autorem-aktorem dzięki gestom i obrazom, operowanym głosem, a słuchaczami widzami zaiskrzyła. Środki proste: papier i flamaster bez multimedialnych pomocy. Jóźwik zapowiedział Kasperowicza entuzjastycznie sygnalizując jego drogę naukową i publikacje, zainteresowania, a jakże i nagrody. Kasperowicz to barwna i nietuzinkowa postać z listy tegorocznych wykładowców, uczeń śp prof. dr hab. Elżbiety Wolickiej- Wolszleger. 
Z kolei zaś Jego uczennica, a nasza pracownik MBP Filii nr 2 - Izabela Bartkowiak tak podsumowała wykład: Niejako na przekór tematyce tegorocznej edycji wykładów, prof. Kasperowicz wybrał postać Johna Ruskina, który w gruncie rzeczy był i, pozostając wciąż żywy w angielskiej kulturze, jest surowym krytykiem sztuki Renesansu - nudnej, powtarzalnej, wepchniętej w ciasny gorset konwencji całkowicie sprzecznych naturze.

Kasperowicz, zaczął cicho i skromnie, ale kontynuował z werwą i dynamicznie. Odmówił użycia mikrofonu. Niekiedy zapowiadał, że wróci do tematu, ale już tego wątku nie poruszał. To było celowe budowanie dramaturgii wokół „Johna Ruskina i jego idei renesansu”. Przechadzał się od starożytnej Grecji po kulturę rzymską, od filozofii i poezji, do rzeźb i malarstwa. To wszystko z perspektywy Johna Ruskina - angielskiego pisarza, poety i artysta, najbardziej znany jako krytyka sztuki krytyka społecznego, którego książka Współcześni malarze (Modern Painters) przyczyniła się do popularności malarza  Wiliama Turnera  prekursora impresjonizmu - i ruchów prerafaelitów. Warto nadmienić, że obrazy Williama Turnera "malarza żywiołów", które  rzadko opuszczają londyńską Tate Gallery były obecne kilka lat temu w Muzeum Narodowym w Krakowie. 
To był rewelacyjny początek wykładów, kto przybył ten skorzystał z erudycyjnej iluminacji słownej Kasperowicza.
Jerzy Jacek Bojarski

Powiązane:

Jerzy Jacek Bojarski

Wydarzenia polecane