Serwis Lublin.eu używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Izabela Bartkowiak o poszukiwaniu klasycznego ideału w muzyce

24.11.201711:04

IX Edycja Otwartych Wykładów z Historii Sztuki 2017/2018 w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Lublinie trwa. Po dwóch znakomitościach - profesorach - Ryszardzie Kasperowiczu i Arkadiuszu Bagłajewskim - wystąpiła bez kompleksów bis magister (Muzykologii i Historii Sztuki KUL JP2) Izabela Bartkowiak.
Przeszło dwa lata pracy na Filii nr 2 pokazało jej aktywność, a przede wszystkim kompetencje w dziedzinie sztuki, ale i muzyki, którą uprawia. Nie jest jej obcy antyczny ideał kalokagatii (piękno i dobro). Prowadząc narracje trudnego tematu: „Rewolucje czy restauracje - nawroty do klasycyzmu w muzyce XX wieku” dla przeciętnego słuchacza jak ja - zachwyciła wiedzą, umiejętnym poruszaniem się po muzyce, ale i historii sztuki. Dzisiejszego wieczoru słuchacze zostali oświeceni teorią neoklasycyzmu w muzyce. Mogli zrozumieć spójność znaczenia terminu, i zastanowić się z prelegentką nad długą historią niedbałego albo tendencyjnego jego użytkowania. 

Multimedialny pokaz ułatwił przybliżenie tematu. Uzupełniał wiedzę i rozjaśniał mroki niewiedzy. Autorkę dzisiejszego spotkanie nie tylko swoim umysłem, ale i formą ekspresji artystycznej , głosem i ciałem objaśniała:

Wśród wieloznaczności samego terminu neoklasycyzm wynikających z różnego pojmowania kwestii powrotu czy zwrotu w kierunku zamierzchłych epok pojawia się też pytanie o stopień, płaszczyznę tych powrotów oraz o szerszy kontekst jego występowania. Może być to restauracja: próba odtworzenia, naśladowania stylu kompozytorskiego Haydna z jaką mieliśmy do czynienia w Symfonii „Klasycznej”, próba skądinąd twórcza, bo zabarwiona delikatną nutą współczesności. Może być to restauracja pojmowana jako sięgnięcie do konkretnego utworu czy motywu muzycznego i zaadaptowanie go na grunt muzyki współczesnej, dostosowanie go do współczesnego języka dźwiękowego. Z tego typu restauracją mieliśmy do czynienia w przypadku Strawińskiego i poniekąd Ravela, którego umiejscowić można na pograniczu tych dwu rozumień restauracji. Neoklasycyzm był jednak również rewolucją na tle epoki w jakiej powstał, pośród technik notorycznie łamiących prawidła klasycznej harmonii opartych na dysonansowych brzmieniach, jawi się jako swoiste novum i rewolucja na wielką skalę.
Ten wykład, mam nadzieję,że nie jednemu słuchaczowi zapisze się w pamięci. 
Jerzy Jacek Bojarski

Izabela Bartkowiak w 2009 roku ukończyła II Liceum Ogólnokształcące im. hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie. Jest również absolwentką Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II na kierunkach historia sztuki i muzykologia. Tytuły magisterskie uzyskała w 2014 roku na podstawie prac: „Wpływ teorii ekspresji muzycznej na teorie sztuk plastycznych w XVII wieku na wybranych przykładach” oraz „Musica mundana. Teoria harmonii sfer od Pitagorasa do Boecjusza. Studium hermeneutyczne”(promotor - ks. dr Lucjan Dyka). W nauce próbuje łączyć wiedzę z obu dziedzin poszukując wspólnej płaszczyzny dla sztuk plastycznych i muzyki. Jej mistrzem i niedoścignionym wzorem w tej materii jest prof. Ryszard Kasperowicz - promotor jej pracy magisterskiej z historii sztuki. Od 12 roku życia gra na klarnecie (ukończyła SM I st. im. Rodziny Wiłkomirskich w Świdniku w klasie p. Jaremiego Zienkowskiego oraz SM. I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie w klasie p. Andrzeja Schaba). Obecnie jest doktorantką historii sztuki na macierzystej uczelni (prowadząca seminarium: prof. KUL dr hab. Bożena Kuklińska). Tuż po studiach współpracowała z Galerią Sztuki Współczesnej „Labirynt” organizując wystawy, jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego „Otwarta Pracownia” w Lublinie, prowadzi zajęcia  edukacyjno-artystyczne w ramach projektu „Karuzela Sztuki”, publikowała recenzje w muzycznych pismach branżowych: „Ruch Muzyczny” i „Twoja Muza”, od 15 lat jest klarnecistką w Zespole Tańca Ludowego „Leszczyniacy” w Świdniku. Pracując w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Lublinie Filia  nr 2 (kwiecień 2014) realizuje się prowadząc koncerty z cyklu „Kolorowe Harmonie w Bibliotece”, organizując wystawy, wcielając się w różne role podczas performatywnych czytań, przygrywając na klarnecie i pianinie podczas bibliotecznych eventów, oraz prowadząc warsztaty mnemotechnik i szybkiego czytania. Jak każdy historyk sztuki kocha koty. Do jej najnowszych pasji należy jazda konna. Do nieco starszych: narciarstwo i żeglarstwo. Usilnie stara się wcielać antyczny ideał kalokagatii (piękno i dobro) dbając o jasność umysłu i sprawność fizyczną. 

Wydarzenia polecane

Kalendarium wydarzeń

<

18.12.2017

>

Listopad 2017

Grudzień 2017

Styczeń 2018

Luty 2018

Marzec 2018

Kwiecień 2018

Maj 2018

Czerwiec 2018

Lipiec 2018

Sierpień 2018

Wrzesień 2018

Październik 2018

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
30 31
1 2 3
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
27 28 29 30
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
1 2 3 4
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
29 30 31
1 2 3 4
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
26 27 28
1
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
26 27 28 29 30 31
1 2 3 4 5 6
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
30
1 2 3
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
28 29 30 31
1
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
25 26 27 28 29 30
1 2 3 4 5
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
30 31
1 2
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
27 28 29 30 31
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
1 2 3 4

Zgłoś problem

X

Zauważyłeś niepoprawne działanie strony lub nieaktualne dane? Zgłoś to korzystając z poniższego formularza.

(wpisz wynik słownie)