W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Muzyczna modlitwa do świętego Antoniego

18.06.201317:25

Popularność kultu Św. Antoniego jest tak wielka, że na całym świecie znajdują się kościoły pod jego wezwaniem, kaplice, ołtarze, a także obrazy i figury. Także Lublin jest stałym miejscem jego kultu. Prócz sanktuarium, które dziś rozpoznawane jest także jako kościół pod wezwaniem św. Pawła, samo miasto posiada wiele znaków odwołujących się do świętego całego świata – jak nazwał go papież Leon XIII. Fakt, że Trybunał Koronny obrał go za patrona, uciekając się do niego w sprawach sądowych, przyczynił się do ustanowienia św. Antoniego patronem miasta Lublina. To właśnie obraz owego doktora Kościoła zawisł na Bramie Krakowskiej. W okresie władzy komunistycznej został zdjęty i powrócił nań dopiero po zmianach ustrojowych. W lubelskiej dzielnicy Ponikwoda przy ulicy Kasztanowej znajduje się także urokliwy kościół pod wezwaniem tego świętego i tam 15 czerwca miał miejsce wyjątkowy koncert ku czci patrona tejże parafii. Słowa jednej z licznych modlitw posłużyły za motto koncertu: „PRZEDZIWNY, święty Antoni, Patronie Miasta Lublina…”.Jest on jednym z trzech koncertów zaplanowanych w ramach cyklu Mirabilia Polonica. Muzyka – słowo – obraz, projektu współfinansowanego przez Urząd Miasta Lublin i realizowanego pod patronatem medialnym tygodnika Gość Niedzielny i radia eR. Cykl poświęcony jest ważnym dla miasta Lublin okolicznościom związanymi z polskimi tradycjami kulturowo-religijnymi. Wykonywane są dzieła o szczególnym znaczeniu dla polskiej kultury muzycznej. Camerata Lubelska, która jest pomysłodawcą projektu to zespół wokalno-instrumentalny powołany z inicjatywy śp. Kazimierz Górskiego. Od początku swej działalności artystycznej promuje dzieła polskich kompozytorów prezentując je w kontekście twórczości zachodnioeuropejskiej. Zespół łączy muzykę z narracją słowną w postaci tekstów zaczerpniętych z literatury pięknej lub z dzieł filozofów, myślicieli i Ojców Kościoła. Trzonem sobotniego koncertu były dzieła wokalno-instrumentalne dwóch kompozytorów: Józefa Zeidlera i Jana Wańskiego. Obok Wojciecha Dankowskiego, Józefa Pardeckiego i Jana Engela należą oni do grona ciągle mało znanych twórców polskiego oświecenia. A wzbudza ono coraz większe zainteresowanie ze względu na specyficzną sytuację, kiedy w przyklasztornych i przykościelnych kapelach działali znakomici muzycy parający się jednocześnie twórczością kompozytorską. Zapotrzebowanie na repertuar dostosowywany do wymogów liturgicznych określonego święta bądź całego okresu liturgicznego przyczyniło się do powstawania wielu utworów, tak o charakterze czysto użytkowym (przeznaczonych do wykonywania podczas liturgii), jak również wybitnie koncertowych. Artyści wykonali podczas koncertu dwie litanie: Litanię do NMP in D Józefa Zeidlera, oraz Litanię do Trójcy Świętej in G Jana Wańskiego – obie przeznaczone na głosy solowe, zespół wokalny i kapelę instrumentalną. W tych dziełach mogliśmy usłyszeć piękne solowe partie Iwony Gostkowskiej-Kurczewskiej (sopran), Marcina Gadalińskiego (kontratenor), Kamila Króla (tenor),oraz Kamila Kaznowskiego (bas). Trzej śpiewacy to młodzi artyści o dobrych predyspozycjach głosowych i wyjątkowym zaangażowaniu w realizację dzieła. Sopranistka zaś – na stałe współpracująca z Cameratą Lubelską – potwierdziła swą dotychczasową elastyczność w śpiewaniu bardzo zróżnicowanych skalowo i technicznie partii solowych. Wszyscy soliści realizowali jednocześnie partię chóralną, co w wykonaniach światowych jest już często przyjmowaną praktyką. W koncercie usłyszeliśmy także współczesne opracowania 2 pieśni do Św. Antoniego, autorstwa Andrzeja Nikodemowicza, w których swoje walory brzmieniowe i kulturę dźwięku zaprezentował zespół wokalny. Zespołowi wokalnemu i solistom towarzyszyła Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie, która dla potrzeb sobotniego koncertu i zgodnie z praktyką wykonawczą zaprezentowała się w kameralnym składzie. Artystów poprowadził ceniony interpretator m. in. dzieł oratoryjno-kantatowych, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku – Przemysław Stanisławski, który od 2010 roku jest kierownikiem artystycznym Orkiestry Trybunału Koronnego w Lublinie, a od 2011 także Cameraty Lubelskiej. Nieodzownym elementem niemal każdego koncertu Cameraty Lubelskiej stało się słowo poetyckie, które 15 czerwca wygłosił Jerzy Zelnik – mistrz słowa i wieloletni przyjaciel zespołu. Tym razem usłyszeliśmy poezję tematycznie związaną ze św. Antonim takich poetów jak: Wincenty Pol, Mateusz Jeż i Marian Lisowski. Stronę słowno-muzyczną wzbogacono o prezentację multimedialną, w której zaprezentowane zostały fotografie z wystawy: Lublin Miasto Świętego Antoniego – autorstwa Ireneusza Marciszuka. Licznie przybyli słuchacze i nieustające brawa potwierdziły ideę, że muzyka (tym razem łącznie ze słowem i obrazem) może być modlitwą, a modlitwa – muzyką. Agata Kusto, adiunkt w Instytucie Muzyki UMCS