W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Antena Krzyku na Wschód Kultury – Inne Brzmienia Art’n’Music Festival 2020

Antena Krzyku na Wschód Kultury – Inne Brzmienia Art’n’Music Festival 2020
02.03.202000:52

Niderlandzkie gwiazdy alternatywy – The EX i De Kift, amerykańska grupa The Messthetics, tworzona przez muzyków legendarnej formacji Fugazi oraz polskie zespoły – Javva, 1984, Pochwalone i [peru] zagrają w Lublinie podczas festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia 2020, który odbędzie się w dniach 25-28 czerwca. Artyści związani są z kultowym polskim wydawnictwem Antena Krzyku, które prezentowane będzie w ramach tegorocznej edycji festiwalu.

W ostatni weekend czerwca, już po raz 13., za sprawą Innych Brzmień Lublin stanie się prawdziwą stolicą muzyki i miejscem spotkania różnych gatunków, stylów i harmonii. To tu gwiazdy światowej alternatywy dzielą scenę z młodymi talentami zza wschodniej granicy, a mistrzowie i prekursorzy kluczowych dla rozwoju muzyki gatunków spotykają się z pionierami nowych nisz i poszukiwaczami oryginalnych brzmień. Wszystko to wpływa na unikalną tożsamość wydarzenia i jego jedyny w swoim rodzaju klimat. Po raz 7. festiwal odbędzie się pod marką Wschodu Kultury, czyli projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, obejmującego także festiwale w Rzeszowie (Europejski Stadion Kultury) i Białymstoku (Inny Wymiar), którego celem jest wymiana doświadczeń, artystyczny dialog i integracja środowisk twórczych z Polski i krajów Partnerstwa Wschodniego.

Tegoroczne innobrzmieniowe ogłoszenia otwiera prezentacja Anteny Krzyku, wytwórni powołanej do życia w 1984 roku przez Arka Marczyńskiego, skupionej wokół szeroko pojętej muzyki niezależnej. Na przestrzeni ostatnich 35 lat Antena stała się oficyną absolutnie kultową, zyskując renomę i rozpoznawalność zarówno w Polsce, jak i w wielu krajach na całym świecie. Ta międzynarodowość jest zresztą jednym z kluczowych elementów w działalności labelu, a poza wydawaniem szeregu ważnych artystów z krajowej alternatywy, katalog Anteny pełen jest głośnych nazwisk ze sceny europejskiej oraz północno amerykańskiej. Główne gatunki w jakich porusza się Antena Krzyku to punk, post-punk, awangarda, post-rock, elektronika, noise, a czasem także jazz. W swojej długiej i wielowątkowej historii wytwórnia wydawała też własną gazetę, organizowała trasy koncertowe oraz regularnie inicjowała nowe zjawiska muzyczno-kulturowe.
W ramach prezentacji tej wyjątkowej oficyny odbędzie się spotkanie z jej twórcami oraz ze związanymi z nią artystami, a także wystawa plakatów i okładek płytowych. Muzycznie zaprezentuje się natomiast szerokie spektrum artystów skupionych dziś pod szyldem Anteny Krzyku.

The EX – pochodząca z Niderlandów ikona europejskiej kontrkultury i jeden z czołowych, punkowych kolektywów w dziejach muzyki alternatywnej. Zespół, działający nieprzerwanie od 40 lat, ma na swoim koncie blisko 20 autorskich albumów nacechowanych charakterystycznym, niepodrabialnym brzmieniem, gdzieś na pograniczu gitarowego hałasu, transowej nowej fali oraz nieskrępowanej improwizacji. Do tego dodać trzeba szereg spektakularnych kooperacji, jak choćby: Brass Unbound (m.in. z Kenem Vandermarkiem oraz Matsem Gustafssonem w składzie), grupę Chumbawamba, płyty z Tomem Corą czy w końcu legendarną współpracę z artystami z Etiopii, na czele z Getatchewem Mekuryą. Poza działaniami koncertowymi The EX słyną też z własnej działalności wydawniczej oraz licznych fuzji artystycznych, w tym m.in. z polską Anteną Krzyku.

The Messthetics – amerykańskie trio instrumentalne, operujące na pograniczu punk rocka, jazzu i muzyki improwizowanej, związane ze słynną, dowodzoną przez Iana MacKaye’a, wytwórnią Dischord Records. W Polsce zespół reprezentowany i dystrybuowany jest przez Antenę Krzyku. The Messthetics powołali do życia muzycy legendarnej formacji Fugazi – basista Joe Lally i perkusista Brendan Canty do spółki z gitarzystą Anthonym Pirogiem (znanym m.in. ze współpracy z Johnem Zornem i jego Tzadik Records). Ich styl określany bywa jako „jazz punk jam” i to dość dobrze oddaje charakter tej formacji. Z jednej strony, The Messthetics świetnie wpisują się w długą, bogatą tradycję sceny niezależnej z Waszyngtonu, opartej na takich nurtach jak: punk, hard core czy noise. Z drugiej, potrafią w świetny sposób połączyć tę energię z ciekawymi, złożonymi i wielowarstwowymi aranżacjami, tworząc bardzo interesującą międzygatunkową mieszankę. Muzyka Amerykanów zyskuje też dodatkową siłę podczas koncertów, o czym będzie się można przekonać w tym roku w Lublinie.

De Kift – skład pochodzący z Niderlandów, związany artystycznie z wydawnictwami Anteny Krzyku oraz The EX label. Ta kilkunastoosobowa orkiestra, uzbrojona m.in. w bębny, instrumenty dęte, ale także gitary, daje na scenie prawdziwie niezapomniany show. Ich styl oscyluje pomiędzy brassowym brzmieniem dęciaków, punkowo rock’n’rollowym, garażowym graniem, a działaniami teatralno-performatywnymi, co w połączeniu daje niepowtarzalną i oryginalną mieszankę. 

W tym roku ukaże się 12 album w dyskografii tego zasłużonego zespołu i jak mówią sami artyści – połączy to wszystko, co przez ponad trzy dekady było znakiem rozpoznawczym De Kift. Odnajdziemy tam choćby inspiracje fińskim mistrzem kina Akim Kaurismakim, utwory nawiązujące do twórczości Jacquesa Brela czy Louisa Armstronga, a także jak zwykle sporą dawkę kontrolowanego scenicznego żywiołu.

Javva – zespół złożony z uznanych muzyków polskiej sceny jazzowej i alternatywnej związanych dotąd z takimi formacjami jak: Contemporary Noise Sextet, Alameda, Duży Jack, Hokei, Something Like Elvis, Opla czy Xenony. W Javvie artyści postanowili w autorski sposób zmierzyć się z tematem muzyki tanecznej, nie odcinając się przy okazji od swoich awangardowych korzeni. Efekt jest znakomity, łączący w sobie rytmy afrykańskie i orientalne z avant rockiem, muzyką psychodeliczną czy noisem. Ich debiutancka płyta „Balance of Decay” stała się jednym z muzycznych wydarzeń ubiegłego roku w Polsce.

1984 – wywodząca się z Rzeszowa legenda polskiej nowej fali, ciesząca się zasłużonym statusem kapeli kultowej w swoim nurcie. Na czele grupy stoi do dziś jeden z jej liderów i założycieli, gitarzysta oraz autor wszystkich tekstów – Piotr „Mizerny” Liszcz, a sama formacja, po latach obfitujących w liczne zawirowania i zmiany w składzie, ma się dziś dobrze jak nigdy. Ich koncerty to energetyczne, chwytające za gardło sety, przywodzące na myśl skojarzenia z takimi wykonawcami jak choćby Swans czy No Means No z ich najlepszych lat. Mimo, iż od słynnego debiutu kapeli na dużej scenie festiwalu w Jarocinie w 1985 roku upłynęło już trochę czasu, zespół wciąż konsekwentnie kroczy swoją ścieżką i za chwilę ukaże się ich kolejny album, oczywiście wydany nakładem Anteny Krzyku.  

Pochwalone – żeńska formacja folkowo-punkowa, obdarzona unikalnym brzmieniem i feministycznym pierwiastkiem w tekstach. Najkrócej można ją zdefiniować jako fem-power-jazzy-punk traktujący o tym, co kobiet dotyczy i co je dotyka. Pochwalone tworzą obecnie: basistka Małgorzata „Tekla” Tekiel (znana choćby z grup Będzie Dobrze czy Pudelsi), perkusistka Dominika Korzeniecka oraz wokalista Dominika „Nika” Domczyk, była lub obecna frontmenka takich zespołów jak R.U.T.A, Morus czy Post Regiment. Artystki inspirują się zarówno tekstami z kultury tradycyjnej, jak i współczesną poezją. Jak same o sobie mówią: „Sięgamy po wiersze współczesnych poetek, zestawiamy je z mało znanymi tekstami dawnych pieśni, śpiewanych przez wiejskie kobiety. Rozmontowujemy funkcjonujące w szerokim obiegu teksty tradycyjne, po to, by je złożyć na nowo i nadać im nowe znaczenia. Niepokorne słowa i emocje pulsują pod chropowatą warstwą muzyczną: wypadkową brzemienia sekcji basowo-perkusyjnej i głosu”.

[peru] – trio wywodzące się z Lublina, oparte o mocne brzmienie gitary, basu i bębnów oraz wokal i zaangażowane teksty. Sprawnie i z pomysłem łączą takie nurty jak punk, post-punk oraz noise, nieustannie działając w duchu DIY. Sami o sobie mówią: „Trzy osoby, trzy instrumenty, jeden zgiełk; bez etosu, patosu, stresu i chorych ambicji”.


Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na: www.innebrzmienia.eu

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej

Wydarzenia polecane