W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.
Arcydzieło światowej literatury w inscenizacji Janusza Opryńskiego
15.09.202009:50

Po raz pierwszy w Lublinie arcydzieło światowej literatury w inscenizacji Janusza Opryńskiego.

Czy w świecie bez Boga jest miejsce dla Szatana? Woland oraz jego tajemnicza świta przybywają do radzieckiej Rosji lat 30 XX w. Do świata pełnego opresji, w którym metafizyczny handel z Diabłem zdaje się jedyną realną szansą na odzyskanie wolności. Nic nie jest jednak za darmo, tak jak nic nie jest dane człowiekowi raz na zawsze. Jak nasza dzisiejsza rzeczywistość przejrzy się w „Mistrzu i Małgorzacie”? W powieści, której potęga wyobraźni staje się tunelem do rozmyślań filozoficznych przeplatanych żywiołem zabawy?

Arcydzieło światowej literatury w inscenizacji Janusza Opryńskiego pozwala na nowo odkryć pociągającą złożoność świata Michaiła Bułhakowa. Świata, w którym światło nie może istnieć bez ciemności, tak jak dobro nie narodzi się bez zła.

25.09, godz. 19:00 – spektakl z tłumaczeniem na PJM (zobacz informacje o dostępności)
26.09, godz. 19:00 spektakl dla widzów powyżej 16. roku życia

Dziedziniec Zamku Lubelskiego, ul. Zamkowa 9
Szczegóły: konfrontacje.pl,  ck.lublin.pl

BILETY:
30/40 zł, dostępne w kasie Centrum Kultury oraz online
Kasa czynna: pn. - pt. : w godz. 12:00-19:00 oraz godzinę przed wydarzeniem biletowanym,
sb. - nd.:  godzinę przed wydarzeniem biletowanym

W czasie wydarzeń Festiwalu będziemy dbać o bezpieczeństwo zarówno uczestników, jak i artystów i realizatorów. Wydarzenia są organizowane zgodnie z bieżącymi zaleceniami reżimu sanitarnego. Prosimy o wcześniejsze przybycie – każdy uczestnik będzie zobowiązany do podpisania oświadczenia. Konieczna będzie dezynfekcja rąk przed wejściem na teren wydarzenia, utrzymywanie dystansu społecznego oraz noszenie maseczki.

 

 

25. Konfrontacje Teatralne: Czas krytyczny / Kairos. Niemożliwe się zdarza.

 

Festiwal „Konfrontacje Teatralne“ obchodzi swój jubileusz — w tym roku odbędzie się dwudziesta piąta edycja. Z tego powodu, mimo komplikacji jakie niesie ze sobą pandemia, dokładamy wszelkich starań, aby artyści i intelektualiści mogli ten czas spędzić z naszą publicznością. Jesteśmy świadomi obostrzeń, lecz nie wyobrażamy sobie utraty tego, tak dla nas ważnego, wydarzenia.

W tym „krytycznym” dla świata czasie, przewodnią myśl Festiwalu powiązaliśmy z szczególnym pojęciem zjawiska czasu – a mianowicie z greckim słowem kairos. To słowo było bardzo ważne dla twórczości naszego, niestety nieżyjącego już przyjaciela, filozofa Cezarego Wodzińskiego – autora niezwykłego tomu esejów po takim właśnie tytułem. Wodziński zwracał uwagę, że kairos to słowo rozrzutne w znaczenia, określa „odpowiedni moment”, „stosowną porę”, czy właśnie tytułowy „czas krytyczny”. Uczeń wybitnego filozofa – Piotr Augustyniak dopełnia ten obraz, definiując kairos jako ”coś nadspodziewanego, zaskakującego, otwierającego się nagle, wstrząsająco. Coś, co w jednym okamgnieniu uobecnia inny wymiar, inną perspektywę (…). Jest to odsłonięcie się czegoś bezwarunkowego, rozbłysk czegoś totalnego, unieważniającego wszystko, co dotyczyło i obchodziło nas jeszcze przed chwilą. Jest wstrząs, który na ten moment innego czasu uwalnia z troski”.

Spektakl Janusza Opryńskiego ściśle koresponduje z tegorocznym hasłem Festiwalu. Reżyser opowiada o „szczególnym czasie”, w którym dochodzi do „niezwykłego spotkania”. Czas realny otwiera się na interwencję mitycznych postaci, które bezpośrednio wpływają na losy głównych bohaterów spektaklu.

Synergia kryzysowych napięć, które w ostatnim czasie zmieniły bieg rzeczywistości, sprzyja zarówno metafizycznym refleksjom koncentrującym się wokół pytania o naturę zła, jak i realnym pytaniom na temat jednostkowej wolności. Stanowczo dystansując się od wszelkich prób powiązania złowrogiego wirusa z ingerencją mitycznych sił, chcemy jednak zachęcić widzów do namysłu nad kondycją współczesnego świata. Wierzymy, iż w teatrze, czyli tam gdzie dojdzie do styku spektaklu Janusza Opryńskiego z rzeczywistością aktualnej pandemii uda się stworzyć szczególną atmosferę do odpowiedzi na pytanie, czy — jak to ma miejsce w przypadku Mistrza i Małgorzaty — będziemy w stanie wyjść obronną ręką z kontaktu z przerastającą nas siłą globalnego kryzysu?

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:
Małgorzata Drozd-Domaciuk