W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Inauguracja działalności Stop! Galerii Ośrodka "Rozdroża"

Inauguracja działalności Stop! Galerii Ośrodka "Rozdroża"
19.02.200922:04

W czwartek 26 lutego instalacją Roberta Kuśmirowskiego oraz wernisażem wystawy ręcznych monideł Marcina Sudzińskiego zainauguruje działalność galerii sztuki Ośrodka "Rozdroża" - Stop! Galeria.
Prace Sudzińskiego to połączenie misternego kunsztu srebrowych odbitek, ręcznie kolorowanych, z nowoczesnym spojrzeniem na tematykę polskiego folkloru. Mocno przymrużone oko artysty każe nam się zastanowić, czym jest folklor, a jak funkcjonuje on w zbiorowej świadomości. Na wystawie w Stop! Galerii Ośrodka „Rozdroża” mogą Państwo zobaczyć 20 tonowanych, a następnie ręcznie kolorowanych (ekolina) odbitek srebrowych na klasycznym papierze fotograficznym (format ok. 21x31 cm). Czas przygotowania jednej odbitki, od momentu naświetlenia papieru do zdjęcia go z szyby jako gotowej pokolorowanej pracy to od 18 do 20 godzin. Fotografie zostały wykonane aparatem Voigtlander Bergheil z przełomu lat dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku, który dzięki optyce Carl Zeiss nadaje unikalną formę obrazowi – specyficznie pracująca głębia ostrości czy miękki rysunek krawędzi obrazu. Podczas sesji autor korzystał ze strojów estradowych zespołu Pieśni i Tańca UMCS, którego niegdyś był członkiem. W sesji fotograficznej wzięli udział młodzi lubelscy animatorzy i artyści. Robert Kuśmirowski spróbuje natomiast wprowadzić do dawnej portierni „Gazety Wyborczej” w kamiennicy przy Krakowskim Przedmieściu 39 znaczenia, które wyprowadziły się z niej wraz z ostatnim portierem. Artysta chce reanimować ducha tego miejsca. Jednak ożyje ono już nie jako portiernia, ale metafora portierni, wykwit nostalgicznego rozmarzenia za dawnymi czasy, ironia wobec zgrzebnej przeszłości lub zręczna mistyfikacja. Robert Kuśmirowski miesza znalezione w różnych miejscach rzeczy, odrywa je od dawnych kontekstów, „skamieniałościom przewodnim” minionych dziesięcioleci każe sąsiadować ze współczesnymi ich podróbkami. Praca artysty tylko udaje rekonstrukcję dawnej portierni. Takiej portierni nigdy nigdzie nie było. Powstała ona ze śmietnika, na którym walały się niepotrzebne nikomu „przeterminowane” rzeczy i wysypiska pamięci nieustannie z nieostrych strzępów konstruujące nowe obrazy minionego świata. Kreacja artysty spotka się w dawnej portierni z naszą pamięcią. Instalacja pochodzi ze zbiorów Towot Squat. Oprócz wystaw czasowych, w ramach działalności galerii, wnętrza kamienicy na Krakowskim Przedmieściu 39 zostały ożywione propozycjami młodych lubelskich grafików z Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Ilona Oszust, Łukasz Kowal oraz Karolina Lorentz odsłoniają przed wszystkimi gośćmi Ośrodka Rozdroża jedno ze swoich spojrzeń na spotkanie tradycji i nowoczesności. Ironiczna zabawa zarówno formą jak i treścią, to znaki rozpoznawcze tych młodych  twórców, którym bliska jest sztuka  ulicy, ale i dojrzała kontestacja przeżywanej rzeczywistości. Gotowe prace powstałe na bazie szablonów już można oglądać na ścianach Ośrodka "Rozdroża". A oto, co o swojej propozycji mówią sami artyści: Jest to swobodna gra wyobraźni na temat tradycyjnego polskiego folkloru z elementami kultury współczesnej. W swoich realizacjach wykorzystujemy technikę szablonową. Językami szablonu jest synteza, wycinkowość, a także swoboda interpretacji. Posłużyliśmy się uniwersalnością symboli plastycznych zakorzenionymi w naszej kulturze. Ludowość, egzotyka tradycyjności i folkowy klimat wraz z mechano-urbanistyczną wizją są efektem spojrzenia na dawną i obecną kulturę.

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej