W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

"TanzTheater Wuppertal" Pina Bausch w Lublinie

"TanzTheater Wuppertal" Pina Bausch w Lublinie
18.10.202107:03

Niecały miesiąc dzieli nas od rozpoczęcia jubileuszowej edycji jednego z najstarszych i największych festiwali tańca współczesnego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Niezwykłe okoliczności są okazją do zaproszenia niezwykłych gości, którzy znajdą się w wyjątkowym programie festiwalu.

25. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, które odbędą się w dniach 10-21 listopada 2021 roku w Lublinie, poświęcone będą prezentacji szerokiej gamy artystów tańca z Polski i świata ze szczególnym uwzględnieniem niemieckiej sceny tanecznej. Program rozpocznie premiera gospodarzy – Lubelskiego Teatru Tańca „W moim początku jest mój kres” w reżyserii Joanny Lewickiej. Spektakl powstał przy okazji świętowania dwudziestolecia teatru. Jubileuszowa edycja festiwalu zakończy się prezentacjami ikony niemieckiego, ale także światowego teatru tańca – TanzTheater Wuppertal Pina Bausch.

W dniach 19, 20, 21 listopada spektakl „Kontakthof” w ich wykonaniu będzie do obejrzenia w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur – partnera wydarzenia. Będą to jedyne pokazy w Polsce tej niekwestionowanej gwiazdy tańca, która gościła ostatnio w naszym kraju 10 lat temu. Każdy ich występ na świecie to wyczekiwane wydarzenie.


TanzTheater Wuppertal Pina Bausch
Kiedy Pina Bausch została dyrektor artystyczną ówczesnego Wuppertal Opera Ballet na początku lat 70. XX w. postanowiła porzucić balet klasyczny, aby stworzyć swoją szczególną formę interakcji między tańcem, ruchem, mową, kostiumami i scenografią. Wykreowany przez nią teatr tańca był zupełnie inny niż dotychczas wystawiany balet. Tancerze od samego początku wyróżniali się jako indywidualne postacie, opowiadając swoje historie, tańcząc, śpiewając, rozmawiając, a czasem też śmiejąc się i płacząc na scenie. (...) relacje międzyludzkie i kłótnie między płciami odgrywają znaczącą rolę w twórczości Teatru. W ten sposób Pina Bausch dokonała rewolucji w sztukach scenicznych, która trwale zmieniła ewolucję teatru, tańca klasycznego i współczesnego oraz wpłynęła na twórczość całego pokolenia choreografów.

Swoim credo „znaleźć język życia” Pina Bausch nie tylko w niewidzialny sposób rozszerzyła ekspresyjny potencjał tańca, ale także fundamentalnie zmieniła samą sztukę. W tym sensie jej prace również się zmieniają – nie tylko przy każdym przedstawieniu, ale przy każdej nowej obsadzie. To, że większość spektakli Piny Bausch jest nadal wykonywana w Wuppertalu i na całym świecie podczas licznych tournée, wynika nie tylko z ich tematycznej i estetycznej ponadczasowości, ale także z wieloletniej praktyki przekazywania ich kolejnym pokoleniom tancerzy. Od śmierci Piny Bausch w 2009 roku jej spektakle żyją w tancerzach Tanztheater Wuppertal.

Z recenzji spektaklu „Kontakthof”: 

 

„Kontakthof’’ można rozumieć jako ,,miejsce spotkań”. Scenerią spektaklu jest sala taneczna, na której grupa mężczyzn ubranych w luźne garnitury oraz kobiet w tanich sukienkach koktajlowych desperacko próbuje okazać sobie nawzajem czułość, podejmując sarkastyczną grę w zdeformowanym świecie towarzyskich relacji.
Popularne i sentymentalne niemieckie piosenki z lat 50-tych, jazz oraz tango tworzą muzyczne tło, podczas gdy mężczyźni i kobiety o kamiennych twarzach pozostają pełni nadziei na odnalezienie szczęścia we flircie i romansach. Miłosne igraszki (…) dają jednak absurdalny rezultat.
Nancy T. Lu, The China Post, marzec 2001

Bohaterowie to ludzie przygotowujący się na spotkanie – dopasowujący swoje osobowości i stroje, mając nadzieję na romans. Sala taneczna jest trafną metaforą Bausch dla sposobu, w jaki ludzie starają się zadowolić innych i zaspokoić ich najskrytsze pragnienia. (...) Jak zwykle Bausch oferuje ścisłą i formalną strukturę swojego dramatu. To właśnie dzięki powtórzeniu danej sceny i umieszczeniu jej w innym kontekście, często dochodzi do głosu emocjonalny rezonans.
Anna Kisselgoff, New York Times, wrzesień 1985

Już niedługo zostanie opublikowany pełny program jubileuszowej 25. edycji Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca.
Sprzedaż biletów na wszystkie wydarzenia rusza 4 listopada.

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej

Wydarzenia polecane