W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Bitwa o kulturę: Wieloryb the globe

Bitwa o kulturę: Wieloryb the globe
Data rozpoczęcia 2017-01-10
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Teatr Stary, ul. Jezuicka 18
Organizator Teatr Stary w Lublinie
Udział Bezpłatny
Koszt udziału bezpłatnej wejściówki do odebrania w kasie Teatru Starego.
Kategoria Spotkania

 

Prowadzenie: Łukasz Drewniak
Goście: Eva Rysova, Mateusz Pakuła


Najnowsza produkcja Teatru Starego i krakowskiej Łaźni Nowej to sztuka „Wieloryb. The Globe” autorstwa Mateusza Pakuły wyreżyserowana przez Evę Rysovą – surrealna, śmieszna i zarazem smutna opowieść o Krzysztofie Globiszu z udziałem Krzysztofa Globisza grającego Krzysztofa Globisza w roli Wieloryba wyrzuconego na brzeg, któremu próbują pomóc dwie aktywistki Greenpeace. Dramat zaczyna się od wyjaśnienia intencji twórców: „W 2014 roku Krzysztof Globisz, jeden z najwspanialszych polskich aktorów, dostaje wylewu krwi do mózgu. Przez jakiś czas jest w bardzo ciężkim stanie. Lekarze uznają, że w cielesnej powłoce nie ma już Krzysztofa Globisza. Po jakimś czasie okazuje się, że się mylą i rozpoczyna się rehabilitacja. Żmudny proces wychodzenia z paraliżu i afazji. Ten proces nadal trwa”.Czy prawdziwa choroba może być punktem wyjścia dla teatralnego eksperymentu? Spektakl miał być próbą pomocy i komunikacji z uwięzionym we własnym ciele artystą, nie jest jednak tylko zdarzeniem terapeutycznym. Krzysztof Globisz szuka innych, nieoczywistych dróg porozumienia z widzami i partnerami na scenie. Jest otoczony przyjaciółmi: aktorka Zuzanna Skolias i reżyserka Eva Ryso​v​a były jego studentkami na krakowskiej PWST. Twórcy spektaklu spróbują odpowiedzieć na pytanie: kto tu kogo naprawdę badał? Czy da się powiedzieć za Globisza to, co on czuje i poczuć to samo, co wielki aktor, który jeszcze nie może korzystać na scenie ze swojej dawnej techniki? Co się udało, a co nie mogło się udać w tym projekcie. Niebezpieczeństwa i pokusy teatru pokazującego cielesną słabość człowieka.
Łukasz Drewniak

 

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej