W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Bitwa o literaturę. Roberto Bolano - jak nie być Marquezem

Bitwa o literaturę. Roberto Bolano - jak nie być Marquezem
Data rozpoczęcia 2022-03-15
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Teatr Stary w Lublinie, ul. Jezuicka 18
Organizator Teatr Stary w Lublinie
Udział Bezpłatny
Kategoria Spotkanie

Goście: Katarzyna Okrasko, Tomasz Pindel
Prowadzący: Łukasz Drewnia
k
 
Sylwetka chilijskiego pisarza, autora 'Dzikich detektywów'. Wydany prawie w całości w Polsce, kochany i odrzucany, pozostaje wciąż mniej znany niż jego mistrz i rywal Gabriel Garcia Marquez. Co Bolano zrobił z literaturą iberoamerykańską? Jakie nowe tony i narracje dodał do jej zasobów? Jak żył, jak pisał, jak umarł?
Łukasz Drewniak
 
Katarzyna Okrasko – absolwentka warszawskiej Iberystyki, studiowała również polonistykę. Całą podstawówkę przechorowała i przez to zdążyła przeczytać masę ważnych książek. Zawsze chciała zostać tłumaczką, ale przełomowa okazała się współpraca z Carlosem Marrodánem Casasem nad polską wersją Zafóna. Ten zawód jest trochę jak nałóg, jeśli raz człowiek zacznie, potem trudno przestać. Tłumaczy z hiszpańskiego, przeważnie prozę. Prócz Zafóna byli też Roberto Bolaño, Juan Gabriel Vásquez, Enrique Vila-Matas i María Dueñas. Prowadzi warsztaty przekładowe w Instytucie Lingwistyki Stosowanej. Ma dziesięcioletniego syna. Najbardziej na świecie lubi Mokotów, Madryt (i jego niebo, tak niebieskie, że aż kłuje w oczy), morze (koniecznie Bałtyckie), Muminki i mówienie (cudzymi głosami).

Tomasz Pindel - Studiował iberystykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie w 2002 obronił doktorat z zakresu fantastyki i realizmu magicznego w literaturze latynoamerykańskiej. Specjalista w zakresie prozy z Ameryki Łacińskiej, autor dwóch książek literaturoznawczych, biografii Vargasa Llosy (Znak, 2014), reportażu Za horyzont. Polaków latynoamerykańskie przygody (Znak, 2018) oraz Historii fandomowych (Czarne, 2019). Pracował w Katedrze Ameryki Łacińskiej UJ i w Instytucie Książki, obecnie wykłada na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.  Jest także współautorem audycji radiowej o książkach „Piątka z literatury” w RMF Classic, a także publicystą, autorem tekstów o literaturze, felietonistą („Gazeta Wyborcza”, „Tygodnik Powszechny”, lubimyczytac.pl, „Bluszcz”, „Chimera” i in.). Był redaktorem prowadzący serię postm@condo w wydawnictwie muchaniesiada oraz serii „Las Américas: nieznana klasyka literatury latynoskiej” w wydawnictwie Universitas.
W 2003 roku zadebiutował jako tłumacz i od tego czasu przełożył ponad 70 książek (powieści i zbiorów opowiadań), a także kilkanaście książki dla dzieci i sporo opowiadań publikowanych w prasie. Tłumaczył m.in. pięć książek Roberta Bolaño, dwie Jorge Franco, Felisberta Hernándeza, dwa tomy opowiadań Virgilio Piñery, dwie powieści Javiera Maríasa i inne. Specjalizuje się we współczesnej prozie latynoskiej, aktywnie angażując się w jej promocję w Polsce.

Nagrodzony w konkursie Instytutu Cervantesa w Polsce za najlepszy przekład literatury hiszpańskojęzycznej 2007 – za Noc jest dziewicą Jaime’go Bayly’ego; dwukrotnie odebrał wyróżnienia w tym konkursie: w 2006 r. za W poszukiwaniu jednorożca J. Eslavy Galána i w 2010 r. za Gorączkę w Hawanie Leonarda Padury. Jego biografia Maria Vargasa Llosy została uznana za Krakowską Książkę Miesiąca, grudzień 2014, a także nominowana do Nagrody im. Długosza 2015. W 2020 znalazł się wśród wyróżnionych finalistów Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za przekład Bestii Óscara Martíneza.

Rozmowa tłumaczona na polski język migowy      

Wstęp za okazaniem bezpłatnej wejściówki. Wejściówki można rezerwować i odbierać w kasie Teatru Starego od lutego 2022 r.
Jedna osoba może pobrać maksymalnie 4 wejściówki na każde spotkanie. Większe grupy (uczniowie, studenci i inne grupy zorganizowane) proszone są o bezpośredni kontakt z kasą Teatru w celu rezerwacji miejsc.
Wydarzenie transmitowane online na stronie (zakładka "Na żywo") oraz Facebooku Teatru Starego.