Dlaczego święci Caravaggia mają brudne nogi? – spotkanie z Cyklu „Dlaczego Mona Lisa się uśmiecha?”
„Ty, który wiesz, gdzie go szukać, zaproś kogoś, kto nie wie, do Rzymu, do Galerii Borghese, pałacu Barberinich czy kościoła Santa Maria del Popolo. Powiedz, żeby sam się rozejrzał po dziełach, i nie spuszczaj go z oczu. Na scenie, którą wybrałeś, kilku aktorów będzie miało bardziej popularne imiona: Tycjan, Rubens, Rafael. Ale to przed Caravaggiem twój gość się zatrzyma na dłużej, to jego widokówkę kupi przy wyjściu” – pisał w jednym ze swoich rzymskich esejów Jarosław Mikołajewski. Dlaczego plebejskie twarze i brudne nogi świętych mają taką moc?
Kuratorka cyklu
dr Anna Głowa – asystentka w Katedrze Historii Sztuki Starożytnej i Wczesnochrześcijańskiej KUL. Zajmuje się sztuką późnoantyczną, szczególnie zagadnieniem kontynuacji tradycji starożytnej i jej przeobrażeń w późnym antyku, a także recepcją sztuki starożytnej w późniejszych epokach.
O cyklu:
Istnieją dzieła natychmiast rozpoznawalne przez ludzi na całym świecie, nawet przez tych nieinteresujących się sztuką. Stulecia po swoim powstaniu nie przestają fascynować i żyć kolejnymi życiami w reinterpretacjach późniejszych artystów, a także w popkulturze i reklamach. Jednocześnie zdarza się, że te najbardziej znane dzieła są zarazem najbardziej nieznane. Na czym polega ich tajemnica? Zachęcamy do wspólnego zastanowienia się nad ich zagadkami. Kuratorką cyklu jest dr Anna Głowa. Pomysłodawcą cyklu jest Mateusz Nowak.
Wstęp wolny