Przed Lubelskimi Filharmonikami najważniejsze od lat wydarzenie. Po raz pierwszy w swej ponad siedemdziesięcioletniej historii, orkiestra symfoniczna pod dyrekcją Wojciecha Rodka, z solistami Sarą Dragan i Tomaszem Ritterem, wyruszy na tournée koncertowe za ocean. 12 stycznia muzycy wylatują na Florydę i rozpoczynają serię koncertów w siedemnastu centralnych i wschodnich stanach USA.
Na pożegnanie z lubelską publicznością w trzech koncertach symfonicznych zaprezentują program amerykański. W święto Trzech Króli zabrzmią dzieła Brahmsa, Czajkowskiego i Beethovena.
„Wariacje na temat Haydna” z 1873 roku, pierwsze orkiestrowe dzieło niemieckiego romantyka to ukłon w stronę tradycji. Jako temat Brahms wykorzystał „Chorał św. Antoniego” (jednego z trzech lubelskich patronów), który ośmiokrotnie opracował wariacyjnie i zakończył finałem. Utwór ukazał się w dwóch wersjach: na dwa fortepiany (oznaczonej jako op. 56b) oraz na orkiestrę desygnowanej jako op. 56a.
Jedyny koncert skrzypcowy Piotra Czajkowskiego należy do klasyki gatunku. Jeden z najtrudniejszych utworów „solowo-orkiestrowych” doby romantyzmu, wymaga od artysty wielkiej sprawności technicznej i dojrzałości emocjonalnej. Specjalnie na amerykańskie tournée do repertuaru włączyła go znakomita skrzypaczka młodego pokolenia Sara Dragan, zwyciężczyni ostatniego Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i Karola Lipińskiego w Lublinie.
Dwie ostatnie pozycje wieczoru to dzieła Ludwiga van Beethovena: Uwertura „Egmont” oraz jedyna i niepokonana w swej popularności V Symfonia c-moll op. 67, z charakterystycznym czterodźwiękowych motywem „losu”.
Alina Staniak-Ziółkowska
Wystąpi:
Program: