W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Film: Całkowite zaćmienie | Benshi

Film: Całkowite zaćmienie | Benshi
Data rozpoczęcia 2022-03-17
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
Organizator Centrum Kultury w Lublinie
Udział Bezpłatny
Kategoria Festyn

Film opowiadający historię przyjaźni dwóch słynnych francuskich poetów. Widz śledzi rodzącą się miedzy nimi relację, która z biegiem czasu nabiera dwuznacznych podtekstów.

W 1871 roku znany francuski poeta Paul Velaine dostaje kilka wierszy autorstwa niejakiego Arthura Rimbauda. Poezja ta wstrząsa Paulem do głębi. Postanawia zaprosić młodego poetę do siebie. Już od pierwszego spotkania jest dla niego jasne, że Rimbaud to nie tylko utalentowany chłopak z literackimi aspiracjami, ale prawdziwy geniusz, obdarzony niesamowitą wrażliwością na sztukę i pozostający poza wszelkimi konwenansami mieszczańskiego życia. Podziw Verlaine’a jest nie tylko literacki, ale przeradza się w homoseksualną fascynację, która staje się inspiracją dla twórczości obu.

Po seansie zapraszamy na dyskusję.

reżyseria: Agnieszka Holand
obsada: Leonardo DiCaprio, David Thewlis, Romane Bohringer, Dominique Blanc
biograficzny, dramat, romans / Belgia, Francja, Wielka Brytania, Włochy / 1995
czas trwania: 111 min

Benshi to filmowe spotkania kinomanów z dyskusyjnym zacięciem. Jeśli kochasz kino – dołącz do nas. Poszukaj inspiracji. Zainspiruj.

Cykl: Reżyserki
Mało kto wie, że obok braci Lumiere i Georgesa Meliesa jedną z pionierek kina była reżyserka Alice Guy-Blaché. Jej film pt. „Kapuściana wróżka” jest uważany za jedną z pierwszych fabuł („Polewacz polany” powstał, co prawda, niecały rok wcześniej, jednak fabuła Guy-Blaché była bardziej rozbudowana). W historii kina kobiety zawsze były obecne. Warto wspomnieć wkład Agnés Vardy do francuskiej Nowej Fali, Věry Chytilovej w Czeskiej Nowej Fali czy Wandy Jakubowskiej, która odbudowała polską kinematografię po wojnie. Jednak przekładając to na liczbę nagród ich sukcesy niesłusznie bledną względem dokonań ich męskich odpowiedników. Wystarczy wspomnieć, że w 93-letniej historii Oscarów tylko 7 kobiet otrzymało nominację za reżyserię, a nagroda trafiła zaledwie do Kathryn Bigelow i Chloé Zhao (w tym roku duże szanse ma Jane Campion, dla której to już druga nominacja). W marcu postanowiliśmy przedstawić sylwetki pięciu z nich. Zapraszamy na bardzo różnorodne filmy kostiumowe Sofii Coppoli, Agnieszki Holland, Jane Campion oraz Andrei Arnold, a Kathryn Bigelow udowodni, że fantastyczne kino sensacyjne to nie tylko domena mężczyzn.

Projekt współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej