W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Film: Paryż, 13 dzielnica | Benshi

Film: Paryż, 13 dzielnica | Benshi
Data rozpoczęcia 2022-09-08
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
Organizator Centrum Kultury w Lublinie, Kinoteatr Projekt
Udział Płatny
Koszt udziału 5 zł
Kategoria Film

Zachwycająca, stylowa love-story, która biorąc na warsztat dynamikę współczesnych związków, podtrzymuje legendę Paryża jako stolicy miłości i seksu.

Film „Paryż, 13. dzielnica”, który znalazł się w konkursie głównym ostatniego festiwalu w Cannes, opuszcza jednak turystyczne szlaki, by przenieść się tam, gdzie naprawdę bije serce miasta. Gdzie z zawieszonych na najwyższych piętrach wieżowców erotycznych fantazji, z sunącej windami tęsknoty za bliskością i ze śmigających pośród blokowisk młodzieńczych rozczarowań i marzeń powstaje wybuchowy koktajl emocji. Uwodzicielski film Jacquesa Audiarda to ekranizacja komiksowego hitu – „Śmiechu i śmierci” Adriana Tomine’a, a jego współscenarzystką jest gwiazda francuskiego kina, Céline Sciamma, reżyserka „Portretu kobiety w ogniu”. Opowiadając o miłości i seksie w wielkim mieście, Audiard stworzył także fascynujący portret współczesnej metropolii: multietnicznej, wielojęzycznej, oplecionej siatką niezliczonych połączeń i przynoszącej każdego dnia niekończące się problemy z komunikacją.

Akcja „Paryża, 13. dzielnicy” rozgrywa się pośród wieżowców i esplanad paryskiego blokowiska, tutejszego Chinatown. Na tle surowej, brutalistycznej architektury uczucia młodych bohaterów wydają się szczególnie kruche i podatne na zranienie. Emilie (Lucie Zhang) zakochuje się w swoim sublokatorze Camille’u (Makita Samba). Ten podejmuje erotyczną grę, ale broni się przed uczuciami – do czasu, gdy poznaje Norę (Noémie Merlant), która jednak ma obsesję na punkcie kogoś innego: Amber (Jehnny Beth), tajemniczej dziewczyny pracującej na seks-kamerce. Jacques Audiard misternie plącze drogi swoich bohaterów, przykleja i odrywa ich od ekranów oraz z niebywałą świeżością i ciętym humorem kreśli portret współczesnych kochanków: śmiało otwierających drzwi do swoich sypialni, ale trzymających serca pod kluczem.
Doskonale chwytający rytm wielkomiejskiego życia, pełen czułości i empatii wobec bohaterów film „Paryż, 13. dzielnica” to kolejne przyjęte z entuzjazmem w Cannes dzieło Jacquesa Audiarda, twórcy nagrodzonych Złotą Palmą „Imigrantów” i wyróżnionego Grand Prix „Proroka”. To także kolejny tytuł (choćby po „Frances Ha” czy „C’mon C’mon”) dowodzący, że dziś o wszystkich odcieniach uczuć najlepiej opowiada się w czerni i bieli. Trend „mniej znaczy więcej” doskonale sprawdza się także w kinie.

reżyseria: Jacques Audiard
obsada: Lucie Zhang, Noémie Merlant, Makita Samba, Jehnny Beth
dramat / Francja / 2021
czas trwania: 106 min
prowadzenie: Monika Kopiec

Benshi to filmowe spotkania kinomanów z dyskusyjnym zacięciem. Jeśli kochasz kino – dołącz do nas. Poszukaj inspiracji. Zainspiruj.

Cykl: Ostrożnie, pożądanie!

Po sierpniowych emocjach związanych ze strachem we wrześniu wybierzemy się w znacznie przyjemniejsze rejony. Kino od lat fascynowało się ludzką seksualnością. Jednak cenzura czuwała i długo nie można było pokazać fizycznej miłości w kadrze. W Stanach Zjednoczonych działał kodeks Hayesa, który pilnował moralności publiczności. Filmom, które nie poddały się jego cenzurze groził zakaz pokazywania w kinach. Był on o tyle ryogorystyczny, że zabraniano nawet, by sceny pocałunku trwały dłużej niż 3 sekundy. Tym bardziej warto wspomnieć o sprycie Alfreda Hitchocka w filmie „Osławiona” z 1946 roku, gdzie pokazał aż 3-minutową scenę pocałunku, ale dzięki odpowiednim cięciom montażowym oraz wtrąconym dialogom nie złamał zasad kodeksu. Tymczasem w Europie cenzura nie była tak rygorystyczna. Pierwsza „scena łóżkowa” wydarzyła się już w 1933 roku w czechosłowackim filmie w reżyserii Gustava Machaty’ego pt. „Ekstaza”. Później kolejne tabu w tym temacie łamali wybitni twórcy, tacy jak Roger Vadim, Ingmar Bergman, Michelangelo Antonioni, Roman Polański czy Bernardo Bertolucci. Dzisiaj cenzura obyczajowa praktycznie nie istnieje. A w ostatnim czasie filmy o tematyce seksualnej pojawiają się na ekranach kin coraz częściej. Dowodem na to są nasze wrześniowe propozycje, z których najstarsza jest sprzed 3 lat. Na seanse zapraszamy oczywiście tylko osoby dorosłe.

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej