W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Film: Wichrowe wzgórza | Benshi

Film: Wichrowe wzgórza | Benshi
Data rozpoczęcia 2022-03-31
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
Organizator Centrum Kultury w Lublinie
Udział Bezpłatny
Kategoria Film

Wielu twórców podejmowało się wyzwania, jakim jest ekranizacje jednej z najpopularniejszych powieści Emily Brontë. Czy sprostała mu Andrea Arnold?

Stary pan Earnshaw w czasie jednej z podróży do Liverpoolu, znajduje cygańskiego chłopca. Postanawia go przygarnąć do domu – posiadłości nazwanej Wichrowymi Wzgórzami i wychować razem ze swoimi rodzonymi dziećmi – Catherine i Hindleyem. Dziewczyna bardzo zaprzyjaźnia się z chłopcem, którego pan Earnshaw nazywa Heathcliff, jednak po śmierci ojca, Hindley, który obawia się zagrożenia ze strony Cygana, wyrzuca go z domu i degraduje społecznie. Tymczasem o rękę Catherine zaczyna starać się Edgar Linton – właściciel Drozdowego Gniazda – jeden z najbogatszych mieszkańców. Cathy jest rozdarta pomiędzy prawdziwą miłością, a chęcią jak najlepszego ożenku…

Po seansie zapraszamy na dyskusję.

reżyseria: Andrea Arnold
obsada: Kaya Scodelario, James Howson, Solomon Glave, Shannon Beer
melodramat / Wielka Brytania / 2011
czas trwania: 128 min

Benshi to filmowe spotkania kinomanów z dyskusyjnym zacięciem. Jeśli kochasz kino – dołącz do nas. Poszukaj inspiracji. Zainspiruj.

Cykl: Reżyserki
Mało kto wie, że obok braci Lumiere i Georgesa Meliesa jedną z pionierek kina była reżyserka Alice Guy-Blaché. Jej film pt. „Kapuściana wróżka” jest uważany za jedną z pierwszych fabuł („Polewacz polany” powstał, co prawda, niecały rok wcześniej, jednak fabuła Guy-Blaché była bardziej rozbudowana). W historii kina kobiety zawsze były obecne. Warto wspomnieć wkład Agnés Vardy do francuskiej Nowej Fali, Věry Chytilovej w Czeskiej Nowej Fali czy Wandy Jakubowskiej, która odbudowała polską kinematografię po wojnie. Jednak przekładając to na liczbę nagród ich sukcesy niesłusznie bledną względem dokonań ich męskich odpowiedników. Wystarczy wspomnieć, że w 93-letniej historii Oscarów tylko 7 kobiet otrzymało nominację za reżyserię, a nagroda trafiła zaledwie do Kathryn Bigelow i Chloé Zhao (w tym roku duże szanse ma Jane Campion, dla której to już druga nominacja). W marcu postanowiliśmy przedstawić sylwetki pięciu z nich. Zapraszamy na bardzo różnorodne filmy kostiumowe Sofii Coppoli, Agnieszki Holland, Jane Campion oraz Andrei Arnold, a Kathryn Bigelow udowodni, że fantastyczne kino sensacyjne to nie tylko domena mężczyzn.

Projekt współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.