W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Koncert kameralny. Władysław Żeleński w 100-lecie śmierci

Koncert kameralny. Władysław Żeleński w 100-lecie śmierci
Data rozpoczęcia 2021-10-15
Godzina rozpoczęcia 19:00
Miejsce Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
Organizator Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie
Udział Płatny
Kategoria Koncert

Wystąpią: 

  • Anna Gumiela- Kaczmarek- skrzypce
  • Justyna Zańko- skrzypce
  • Przemysław Raczek- altówka
  • Maciej Łacny- wiolonczela
  • Tomasz Gumiela- fortepian

Program:

  • W. Żeleński – Kwartet fortepianowy c-moll, op. 61
  • W. Żeleński – Kwartet smyczkowy F-dur, op. 28
     

Mimo, że dziś Władysław Żeleński kojarzony jest głównie z twórczością operową i wokalną należy pamiętać, iż ważnym aspektem jego kompozytorskiej aktywności była muzyka kameralna. Obejmuje ona dziewiętnaście pozycji. Na tle pozostałych to dział dobrze rozpoznany, utwory utrzymane w klasycznych wzorach formalnych połączonych z neoromantycznym kształtowaniem narracyjnym, w większości wydane za życia artysty. Pierwszy kwartet powstał w czasach nauki u Franciszka Mireckiego, jeszcze w Pradze napisał Sekstet smyczkowy op. 9 (utwory te zaginęły), a z roku 1875 pochodzi Kwartet smyczkowy F-dur op. 28. Wydany w renomowanej oficynie Kistnera znalazł się wśród nagrodzonych prac Konkursu Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. „Forma tu jasna” – pisał w <<Echo Muzycznym, Teatralnym i Artystycznym>> Aleksander Poliński – „niewykraczająca przeciw obowiązującemu kodeksowi danej – nieco wszakże rozszerzonej formy muzycznej; treść przedstawia się zajmująco, równie jak i piękne pomysły harmoniczne – w których Żeleński celuje – oraz wyborne opracowanie tematyczne”.
 

W 1909 roku kompozytor ukończył swe najcenniejsze dzieło kameralne, jeden z najważniejszych w polskiej literaturze przełomu XIX i XX wieku Kwartet fortepianowy c-moll. Do repertuaru kameralistów opus 61 powróciło niedawno. Utwór ten reprezentuje szczególne cechy talentu Żeleńskiego, bogatą inwencję melodyczną, umiejętność budowania nastrojów przesiąkniętych duchem czystego neoromantyzmu. Słychać w nim inspiracje Brahmsem i Chopinem, a to co go wyróżnia, to znakomicie poprowadzona dramaturgia zwłaszcza w poruszającej Romanzy.
 

Alina Staniak-Ziółkowska

  •  

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej