W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Koncert kameralny. Władysław Żeleński w 100-lecie śmierci

Koncert kameralny. Władysław Żeleński w 100-lecie śmierci
Data rozpoczęcia 2021-10-28
Godzina rozpoczęcia 19:00
Miejsce Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
Organizator Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie
Udział Płatny
Kategoria Koncert

Wystąpią: 

  • Irina Stukaszina- Gąsior- skrzypce
  • Tomasz Kusiak- skrzypce
  • Katarzyna Czerniawska- altówka
  • Szymon Krzemień- wiolonczela
  • Łukasz Cholewiński- skrzypce
  • Grzegorz Siedlaczek- fortepian

Program:

  • W. Żeleński – Kwartet smyczkowy A-dur, op. 42​
  • W. Żeleński – Sonata na skrzypce i fortepian F-dur, op. 30
     

Koncert finałowy cyklu „Władysław Żeleński w 100-lecie śmierci” poświęcamy dwóm ważnym utworom kameralnym. Lubelscy muzycy wykonają Kwartet smyczkowy A-dur op. 42 oraz Sonatę na skrzypce i fortepian op. 30.
 

Po dziewięcioletnim pobycie w stolicy, gdzie piastował funkcję dyrektora Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego i wykładowcy Instytutu Muzycznego, autor „Goplany” zamieszkał w rodzinnym Krakowie. Tu kontynuował pracę pedagogiczną, działał jako publicysta i pianista, i tu po 1800 roku napisał drugi ze swych kwartetów. Dedykował go słynnemu skrzypkowi Józefowi Joachimowi, którego prawdopodobnie poznał osobiście. W porównaniu z Kwartetem F-dur, opus 42 reprezentuje bardziej rozwinięty poziom techniczny. Zaawansowana harmonika, rozbudowana praca przetworzeniowa, innowacje formalne połączone z elementami neoromantycznymi znalazły uznanie ówczesnej krytyki. W 1883 roku Kwartet został wykonany w Wiedniu, gdzie anonimy recenzent „Extrapost” określił go jako utwór w „najściślejszym stylu klasycznym”, podkreślając jednocześnie, że „za pośrednictwem dzieł kameralnych Żeleński najlepiej ukazuje swą indywidualność”.
 

Twórczość skrzypcowa Żeleńskiego obejmuje dwie sonaty (druga zaginęła), „Dwa utwory salonowe” op. 16, „Romans” i „Taniec fantastyczny” z op. 29 oraz „Kołysankę” op. 32. Spośród nich największą popularność zyskała pierwsza „Sonata na skrzypce i fortepian” F-dur op. 30. Jest to też jedno z najczęściej grywanych i ostatnio nagrywanych dzieł artysty. Żeleński dedykował je księżnej Marcelinie z Radziwiłłów Czartoryskiej, którą poznał jako student Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego i której niekiedy akompaniował na koncertach.
 

Na tle rodzimych nielicznych sonat skrzypcowych to dzieło bardzo istotne, monumentalne, powstałe pod wyraźnym wpływem Roberta Schumanna.
 

Alina Staniak-Ziółkowska

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej