W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Koncert: Morton Feldman „Patterns in a Chromatic Field”

Koncert: Morton Feldman „Patterns in a Chromatic Field”
Data rozpoczęcia 2017-05-11
Godzina rozpoczęcia 20:00
Miejsce Centrum Spotkania Kultur w Lublinie pl. Teatralny 1
Organizator Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”
Udział Płatny
Koszt udziału 30/20 zł
Kategoria Koncert

Morton Feldman
premiera polska

Wykonawcy:
DELIRIUM ENSEMBLE w składzie:
Wiktor Kociuban – wiolonczela
Demetre Gamsachurdia - ბგეროსანი – fortepian
Anna Sztwiertnia – wizualizacje 

"Cichy, ale potezny strumien muzyki Mortona Feldmana, wysyła swiadomosc ludzka w podroz: we wspomnienia, poprzez poczucie czasu, cisze i dzwiek, ktore we wprost fascynujacy sposob nachodzac na siebie, przywodza słuchacza w swiat delikatnie utkanych, pulsujacych i pozornie stale powtarzajacych sie fal dzwiekowych.
Takim, wyrozniajacym tworczosc Feldmana utworem jest rowniez, skomponowany w roku 1981, „Patterns in a Chromatic Field“ na wiolonczele i fortepian. Poprzez permanentne powiazanie oraz przemieszanie obu instrumentow, trwajacy zaledwie 90 minut utwor, wywołuje wir, ktory imponujaco manipuluje naszym postrzeganiem czasu!
Muzyka Mortona Feldmana jest w najprawdziwszym znaczeniu słowa „obiektywna” - nie bedzie tworzona, tylko „zostawiona sobie” : pozwalamy jej wybrzmiec i zasłaniamy literalnie wszystko, co mogłoby stac jej na drodze. W kontekscie europejskim wymaga to nietypowego podejscia do dzieła, jako ze jestesmy kulturalnospołecznie nauczeni, ze zawsze „jest cos do zrobienia”. „Pozwolic czemus byc” to proces mentalny, ktory nie jest łatwy do zrozumienia i daje sie dopiero konkretniej uscislic.
Kazdy rodzaj percepcji uwarunkowany jest upozycjonowaniem ciała w przestrzeni. Jak pokazuje doswiadczenie, przestrzenny efekt muzyki Mortona Feldmana zostaje wzbogacony, gdy odbiorca przyjmuje pozycje lezaca. Ten rodzaj „koncertu na lezaco”, w ktorym publicznosc zostaje zaproszona, by zanurzyc się głeboko w rodzaj czasowo-dzwiekowej medytacji, ktora jednoczesnie uspokaja jak pobudza, stymuluje dodatkowo inny rodzaj słuchania: nie ocenia sie ani nie analizuje; powstaje mozliwosc, by zanurzyc sie w pełni „w dzwiek”.
Jestesmy w pewnym sensie rodzajem „akustycznej instalacji”. Muzyka Mortona Feldmana nie bedzie taka czy inna, ona po prostu „jest”." 

Wiktor Kociuban & Demetre Gamsachurdia
Delirium-Edition: organisation for tomorrow's art