W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.
Koncert Symfoniczny
Data rozpoczęcia 2010-06-11
Godzina rozpoczęcia 19:00
Miejsce Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5
Kategoria Koncert

Orkiestra symfoniczna FL
Aidar Torybaev - dyrygent
Dima Tkaczenko - skrzypce

Program:
C. Nielsen - Koncert skrzypcowy op.33
D. Szostakowicz - XV Symfonia A-dur op.141
(lubelskie prawykonanie)

Miejsce: Sala koncertowa FL/ AB


Koncet pod znakiem spotkania z dwoma ukraińskimi artystami - dyrygentem Aidarem Torybaevem oraz młodym wirtuozem skrzypiec Dimą Tkaczenko. Pierwszy z nich jest dyrektorem artystycznym i I dyrygentem Orkiestry Filharmonii Lwowskiej oraz profesorem dyrygentury Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. P. Czajkowskiego. Dokonania drugiego od dłuższego czasu z uwagą śledzą krytycy. W Lublinie wykona Koncert skrzypcowy op. 33 Carla Nielsena - utwór na nowo odkryty i doceniony dopiero w ostatnich dziesięcioleciach XX wieku. Powstał w 1911 roku i został prawykonany 28 lutego roku następnego w Kopenhadze. Nielsen nawiązuje w nim do klasycznej 3-częściowej budowy cyklu. Radosne części skrajne utworu kontrastują z zabarwioną nostalgicznie częścią środkową opartą na motywie-sygnaturze B-A-C-H. W całym dziele eksponowaną pozycję zajmuje instrument solowy, partię orkiestry sprowadzając do roli towarzyszenia i tworzenia tła dla mistrzowskich popisów skrzypiec. W drugiej części koncertu wysłuchamy XV Symfonii A-dur op. 141 Dymitra Szostakowicza (1971). To ostatnie dzieło orkiestrowe kompozytora uznawanego za najznakomitszego spośród pokolenia muzyków, których działalność przypadła w czasach porewolucyjnych. XV Symfonię charakteryzuje ogromne nasycenie emocjonalne oraz niezwykła różnorodność i świeżość środków wyrazu. Pod względem dramaturgii dzieło przedstawia się jako swego rodzaju tragikomedia w 4 częściach, połączonych według zasady kontastowego przeciwstawiania części sąsiadujących oraz pokrewieństwa części I-III i II-IV.