Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Jakub Haufa – skrzypce, dyrygent
Program:
Jakub Haufa ukończył z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną u prof. Jadwigi Kaliszewskiej. Potem studiował u Charlesa Tregera, Manfreda Scherzera, Mariny Jaszwili, Krzysztofa Węgrzyna, Wandy Wiłkomirskiej, Toru Yasunagi, Alessandra Cappone i Vadima Repina. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych. Jako solista współpracował ze znakomitymi artystami (również Krzysztofem Pendereckim) występując w wielu prestiżowych salach koncertowych. Od 2003 roku jest pierwszym koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą koncertuję na całym świecie. Tym razem artysta wystąpi się roli dyrygenta i solisty, prezentując dzieła w Lublinie grane rzadko, a bez wątpienia warte wysłuchania.
Trzy utwory w dawnym stylu to przykład filmowej twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Dwa wchodzące w ich skład Menuety stanowią ilustrację muzyczną Rękopisu znalezionego w Saragossie w reżyserii Wojciecha Hasa, natomiast Aria pojawiła się w dokumentalnej Passacaglii na Kaplicę Zygmuntowską. Dostosowując muzykę do tematyki filmu kompozytor zastosował tu archaiczne środki w stylu muzyki barokowej i klasycznej.
Koncert skrzypcowy d-moll Felix Mendelssohn-Bartholdy dedykował ukochanemu nauczycielowi Edouardo Rietzowi. W tym czasie trzynastoletni kompozytor fascynował się muzyką klasycyzmu, i to właśnie elementy stylu Haydna w Koncercie słychać szczególnie. Przez niemal sto lat rękopis dzieła pozostawał w zbiorach londyńskich i dopiero w latach 50-tych XX wieku Yehudi Menuhin opublikował go według własnej edycji w wydawnictwie Petersa.
Kończąca wieczór Serenada C-dur op. 48 pochodzi z 1880 roku. Rok później wykonano ją w Petersburgu. Wzorem i inspiracją był w niej dla Piotra Czajkowskiego Mozart. O jej pierwszej części w jednym z listów Rosjanin pisał Jest to umyślne naśladowanie jego maniery, i byłbym szczęśliwy, gdyby uznano, że nie jestem zbyt daleki od słynnego wzoru.