Technika wideo nieprzerwanie od lat 60. XX wieku jest medium coraz powszechniej stosowanym przez artystów sztuk wizualnych i stanowi niegasnące źródło inspiracji dla twórców każdej kolejnej dekady. Artyści testują możliwości przekazu związane z użyciem kamery, manipulują obrazem i dźwiękiem, każdorazowo wykorzystując projekcje w indywidualny sposób. Różnice w posługiwaniu się tym medium zaczynają się na poziomie wyboru sprzętu, poprzez metodę filmowania i montaż, po wybór miejsca i sposobu prezentacji pracy. Możliwości, jakie daje wykorzystanie w sztuce współczesnej techniki wideo, wciąż się poszerzają.
Celem konferencji jest próba ujęcia różnorodności zastosowań wideo w sztuce oraz poddanie refleksji potencjału artystycznego tego medium. Podczas konferencji zostaną poruszone takie zagadnienia jak: techniki wideo; film, telewizja, wideo, found footage, projekcje w przestrzeni publicznej, telefon komórkowy jako narzędzie artysty, long durational films/never ending films, wideo performance.
Konferencja jest otwarta dla publiczności.
Program:
PIĄTEK, 21.02.2014
10.00 – 13.30
Ryszard W. Kluszczyński (Uniwersytet Łódzki)
Video art – od autonomii do rozproszonej wszechobecności
Gabriela Pienias (Uniwersytet Śląski w Cieszynie)
Projekcje wideo w przestrzeni publicznej według Krzysztofa Wodiczko oraz problem dyslokacji i delokalizacji
Violetta Sajkiewicz (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach)
Wideo jako tworzywo malarstwa Dominika Lejmana
Tomasz Załuski (Uniwersytet Łódzki)
Infermental - międzynarodowy magazyn artystyczny na kasetach wideo (1980-1991)
Dagmara Rode (Uniwersytet Łódzki)
Uwagi o materiale znalezionym w sztuce wideo
13.30 – 14.30 – przerwa
14.30 – 18.00
Anna Bakiera (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Cezary Hunkiewicz (Katolicki Uniwersytet Lubelski)
Znaczenie wideo w środowisku twórców graffiti. Fenomen filmu – “Territtorial Pissing” NUGa
Marek Wołyński (Galeria Unit24)
Między white cubem a black boxem. Komunikacja i komfort odbioru a współczesne sposoby aranżacji obrazów projektowanych
Marcin Pastwa (Katolicki Uniwersytet Lubelski)
Czas przeszły ciągły – ruchome obrazy Tacity Dean
Marta Miś-Michalska (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki)
Czy półkobiety istnieją? Fałszywy dokument jako strategia autorska w filmach Jacka Malinowskiego
Bogumiła Śniegocka (Uniwersytet Jagielloński)
Filmy Wilhelma Sasnala w kontekście filozofii Gilles’a Deleuze’a
SOBOTA, 22.02.2014
10.00 – 13.30
Mariusz Wirski (Uniwersytet Gdański)
Wideo jako medium w kinie autobiograficznym
Natalia Biesiada (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie)
Maski i lustra. Autoportrety artystów współczesnych w realizacjach wideo
Eliza Cieszkowska (Uniwersytet Jagielloński)
Performance w oku kamery. O twórczej roli montażu
Jakub Kłeczek (Uniwersytet Adama Mickiewicza)
Uwikłania kamery przemysłowej w performance
Katarzyna Słoboda (Muzeum Sztuki w Łodzi)
Improwizacja zapośredniczona
13.30 – 14.30 – przerwa
14.30 – 17.00
Piotr Sikora (Małopolski Ogród Sztuki)
Kocham Cię Canonie 5De
Marietta Kuźniewska (Poznań)
Sztuka wideo w twórczości współczesnych artystów kubańskich
Magdalena Długosz (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej)
Medytatywność wideo
Wstęp wolny