W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF "Lilia Weneda” Centrala /Teatr Powszechny w Warszawie

Data rozpoczęcia 2016-06-11
Godzina rozpoczęcia 20:00
Miejsce Teatr Stary, ul. Jezuicka 18 Lublin
Organizator Teatr Stary w Lublinie
Udział Płatny
Koszt udziału Bilety: I - 50 zł, II - 40 zł, III – 25 zł, stojące - 15 zł
Kategoria Spektakl

"Lilia Weneda” Centrala/ TEATR POWSZECHNY W WARSZAWIE

reżyseria: Michał Zadara
scenografia: Robert Rumas
kostiumy: Arek Ślesiński
światło: Artur Sienicki
występują: Karolina Adamczyk, Paulina Holtz, Barbara Wysocka, Arkadiusz Brykalski, Grzegorz Falkowski, Michał Kruk, Edward Linde-Lubaszenko, Bartosz Porczyk, Michał Tokaj
premiera 29 sierpnia 2015 r.

Mityczne zmagania Lechitów z Wenedami przeniesione w realia Drugiej Wojny Światowej. Zadara czyta dramat Słowackiego wedle tej samej metody, jaką zwykle stosuje się do kronik królewskich Williama Szekspira: umieśćmy historyczny temat i jego poetyckie opracowanie w dobrze znanym bliższym kontekście. Podmieńmy jedne znaki na drugie: może coś się wtedy w tragedii otworzy, zabrzmi przejmująco i współcześnie. I tak się w warszawskim spektaklu dzieje: to, co baśniowe u Słowackiego, staje się nagle pamięcią o prawdziwej rzezi, legendarne początki państwa polskiego udają formowanie się narodu w cieniu Holokaustu. Na scenie rów z błotem i trupami, może jesteśmy na pobojowisku, może w warszawskich kanałach. Wenedzi przegrywają, są o krok od unicestwienia, jak powstańcy z 1944 roku albo Żydzi z getta, Lechici mają cechy i nazistów, i Rosjan z Armii Czerwonej, i polskiego UB zaprowadzającego powojenny porządek. Zadara montuje kolejne sceny z fenomenalną precyzją, dynamicznie, jakby to był film zrealizowany przez polskiego Tarantino i polskiego Spielberga. Nowe “Bękarty wojny” skrzyżowane z “Szeregowcem Ryanem” i “Pianistą”. Znajdziemy tu humor i makabrę. I trzy postawy wobec końca świata: opór do ostatniej kropli krwi, wiarę w rytualną ofiarę z narodu afirmuje Rosa Weneda, jej siostra, Lila chce tylko uratować sens słów i pojęć takich jak poświęcenie, odpowiedzialność za drugiego człowieka, wierność bliskim. No i jest jeszcze cyniczny i komiczny Ślaz: oportunista, cwaniak, który wojnę chce po prostu przeżyć i nieco na niej zarobić. To nie jest spektakl o Polsce i nie o historii. Zadara przebiera mit za Historię, żeby zobaczyć człowieka w sytuacji granicznej. Człowieka, a nie Polaka, bo przyparci do muru, z pistoletem przy skroni, wszyscy skamlemy tak samo.
 

Łukasz Drewniak, kurator programu teatralnego w Teatrze Starym

 

Powiązane:

Teatr Stary

Najważniejsze wydarzenia cykliczne