W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Maciej Gorczyński: Bieguni w kwarantannie

Maciej Gorczyński: Bieguni w kwarantannie
Data rozpoczęcia 2020-10-17
Godzina rozpoczęcia 20:00
Miejsce Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
Organizator Centrum Kultury w Lublinie
Udział Bezpłatny
Kategoria Spektakl

Pod hasłem „I co teraz?” kryją się cztery premierowe postpandemiczne spektakle o nadziei.

Zamiast wielkich i drogich wielkoobsadowych realizacji odpowiedzią na kryzys ekonomiczny, frekwencyjny i tożsamościowy polskiego teatru powinny być produkcje kameralne i niskobudżetowe. Przygotują je zaproszeni do Lublina twórcy: Anna Gryszkówna, Marcin Liber, Maciej Gorczyński, Jan Hussakowski.

MARCIN GORCZYŃSKI: BIEGUNI W KWARANTANNIE / PŁYTKA PIONEERA

Tory donikąd
Semafor opuszczony
Koła tłoczą czas

Alicja Mojko

Płytka Pioneera, inaczej: „Tabliczka Pioneera”, „Przekaz Pioneera”, „Przesłanie Pioneera” – dwie metalowe plakietki zaprojektowane w roku 1971 przez Franka Drake’a wspólnie z Carlem Saganem z nadrukowanymi informacjami o naszej cywilizacji, a następnie umieszczone na pokładzie sondy kosmicznej Pioneer 10 wystrzelonej 3 marca 1972 w kierunku Jowisza. Plakietki stanowią przesłanie lub przekaz dla kosmicznych istot pozaziemskich.
W kwietniu 2020, zaproszeni przez reżysera artyści, zajmujący się zawodowo aktorstwem, tańcem współczesnym, performancem, otrzymali zadanie przygotowania materiałów audiowizualnych, których punktem wyjścia stała się idea „Płytki Pioneera” – wyrażająca potrzebę nawiązania kontaktu i dialogu w czasie radykalnego „lockdownu”. Literacką inspiracją dla poszukiwań były wybrane fragmenty „Biegunów” Olgi Tokarczuk. Zaproponowane przez artystów materiały, konfrontowane przez reżysera stworzyć miały platformę wymiany, dialogu, twórczej inspiracji i wzajemnej prowokacji. Artyści, pod pseudonimami, wysłali własne „Płytki Pioneera”. Oczekiwany dialog jednak nie nastąpił. Uczestnicy pozostali zamknięci we własnych wirtualnych światach.
17 października nastąpi pierwsze spotkanie i konfrontacja uczestników projektu. W pustej przestrzeni Sali Czarnej Centrum Kultury postawimy pytanie czy siła kreacji i siła wyobraźni pozwoli przekroczyć indywidualne i społeczne granice.

Maciej Gorczyński – reżyser, aktor, pedagog. Absolwent reżyserii (Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie) i filozofii (Uniwersytet Gdański). Od 2015 roku tworzy spektakle i krótkometrażowe filmy wspólnie z Iwoną Bandzarewicz W latach 2006 – 2009, 2014 – 2019 współpracował jako aktor i reżyser z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. W latach 2008 – 2012 wspólnie z Alicją Mojko prowadził studencki Teatr Lustra Strona Druga. Jako aktor i śpiewak od 2011 do 2013 roku brał udział w międzynardowym projekcie „Song of Songs” Sergieja Kovalevicha i Natalii Polovynki
Debiutował w 2014 roku w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie Latem 1910. W 2016 rozpoczął realizację interdyscyplinarnego projektu łączącego język tańca współczesnego, teatru dramatycznego, teatru fizycznego i technik audiowizualnych, którego rezultatem były spektakle: Nowe Ateny (OPT Gardzienice), Requiem (Teatr Barakah – spektakl dyplomowy), Listy do Mileny (OPT Gardzienice), Woyzeck (Teatr Mały Tychy), Śniący chłopiec (Teatr Miniatura w Gdańsku), oraz Inni ludzie Doroty Masłowskiej (Teatr Barakah). W 2014 roku otrzymał wyróżnienie za poszukwiania twórcze na Forum Młodej Reżyserii za zrealizowane pod opieką artystyczną Iwony Kempy i Józefa Opalskiego egzaminy Scany z Mewy i Oj tam na hori. Współpracował m.in. z Teatrem Miniatura w Gdańsku, Fundacją Szekspirowską, Teatrem Małym w Tychach oraz lubelską Czytelnią Dramatu.

reżyseria/idea spektaklu: Marcin Gorczyński; obsada: Aleksandra Nowakowska, Agata Jędrzejczak, Lena Witkowska, Piotr Mateusz Wach, Krystian Wieczyński, Magdalena Jaworska (Video); choreografia: Piotr Mateusz Wach; konsultacja dramaturgiczna: Kajetan Mojsak; haiku: Alicja Mojko

W spektaklu wykorzystano fragmenty „Biegunów” Olgi Tokarczuk

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej