W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

"Madame de Sade" Teatr Narodowy / Warszawa

"Madame de Sade" Teatr Narodowy / Warszawa
Data rozpoczęcia 2019-11-16
Godzina rozpoczęcia 17:00
Miejsce Teatr Stary, ul. Jezuicka 18
Organizator Teatr Stary
Udział Płatny
Koszt udziału VIP - 120 zł, I - 100 zł, II - 85 zł, III – 40 zł
Kategoria Spektakl

autor: Yukio Mishima
autorzy przekładu: Stanisław Janicki i Yukio Kūdō
reżyseria: Maciej Prus

scenografia: Jagna Janicka
reżyseria światła: Maciej Igielski
występują: Dominika Kluźniak, Ewa Wiśniewska, Milena Suszyńska, Michalina Łabacz, Aleksandra Justa, Beata Ścibakówna, Anna Gryszkówna

czas trwania: 1 godz. 30 min.

premiera: 16 kwietnia 2016

Yukio Mishima to jeden z najwybitniejszych pisarzy japońskich XX wieku. Jego spuścizna literacka byłaby zapewne jeszcze bogatsza, gdyby nie rytualne samobójstwo, które popełnił w wieku 45 lat w 1970 roku. Mishima dokonał tego aktu w proteście przeciwko upadkowi japońskiego ducha. W sztuce pt. Madame de Sade, napisanej w 1965 roku, a która przyniosła mu szczególny rozgłos, sięgnął po postać jak najbardziej europejską, czyli osławionego markiza de Sade. Co ciekawe jednak autor „Stu dwudziestu dni Sodomy” nie pojawia się osobiście na kartach dramatu.

Bohaterkami sztuki Mishima uczynił kobiety z otoczenia de Sade’a: jego żonę, jej siostrę, teściową oraz trzy inne. To ich oczami oglądamy człowieka, który był wielkim skandalem swojej epoki. Relacje kobiet z de Sadem są skomplikowanym splotem emocji, w których miłość miesza się z nienawiścią. A w tle jawi się przełom historyczny - dramat rozgrywa się bowiem w ostatnich latach francuskiej monarchii i po wybuchu Wielkiej Rewolucji, gdy pewien ład nie tylko polityczno-społeczny, ale kulturowy się zawalił.
Oświeceniowe idee z jednej strony triumfowały, choć z drugiej ich rewolucyjne wcielanie rodziło pytanie o źródła zła w ludzkiej naturze. Radykalną odpowiedź na to pytanie miał Donatien-Alphonse- François de Sade.

Madame de Sade była wielokrotnie wystawiana w polskim teatrze, nie tylko dlatego, że jest rzadką pozycją repertuarową, która daje możliwości ról wyłącznie aktorkom. Inscenizacja Macieja Prusa w Teatrze Narodowym pokazuje, jak dramat Mishimy jest bogaty interpretacyjnie, jak wiele pytań rodzi.
Spektakl ma też mistrzowską formę teatralną, którą znakomicie współtworzą: Ewa Wiśniewska, Dominika Klużniak, Beata Ścibakówna, Milena Suszyńska, Aleksandra Justa i Anna Gryszkówna.
Wojciech Majcherek, kurator programu teatralnego

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej