Jak zdefiniować piękne brzmienie instrumentu smyczkowego? Z jakimi rodzajami instrumentów muzycznych chordofony smyczkowe mogą zabrzmieć najlepiej? Na czym polega różnica w wydobyciu i kształtowaniu dźwięku pomiędzy fidelami kolanowymi z różnych zakątków świata? Wykład i warsztaty mają na celu przedstawienie instrumentów, które pomimo olbrzymich różnic w budowie, barwie dźwięku i rodzaju muzyki wykonywanej na nich należą do jednej, wielkiej rodziny instrumentów smyczkowych. Łączy je wspólne, euroazjatyckie pochodzenie. Co skłoniło człowieka do skonstruowania smyczka? Czy było to dążenie do wyprodukowania ekwiwalentu ludzkiego głosu? Kto zbudował pierwszy instrument smyczkowy? Czy instrumenty smyczkowe powstały równolegle w wielu kulturach, czy też wszystkie pochodzą z jednego, pradawnego źródła? Czym skrzypce różnią się od indyjskiego sarangi? Odpowiedzi na te i inne pytania można będzie usłyszeć podczas warsztatów Marii Pomianowskiej. Zaprezentowane zostaną na nich następujące stare instrumenty Polski, Europy oraz Azji: suka biłgorajska, suka mielecka, fidel płocka, kemancze (Iran), gadułka (Bułgaria),sarangi (Indie), er-hu (Chiny), morin-chur (Mongolia).