Metro - zanim reżyser Luc Besson wyrobił sobie markę na arenie światowej takimi tytułami jak „Wielki błękit”, „Nikita” a przede wszystkim „Leon zawodowiec”, pracował na swój sukces w rodzimej Francji. Przełomowym filmem artysty było właśnie „Metro” z Christopherem Lambertem, Isabelle Adjani i Jeanem Reno w rolach głównych. Nagrodzona kilkoma Cezarami opowieść o mieszkańcach paryskiego metra i ich próbach radzenia sobie na marginesie społeczeństwa, była powiewem świeżego powietrza we francuskim kinie i zwiastunem narodzin wielkiego reżyserskiego talentu. Atutem filmu jest też znakomita ścieżka dźwiękowa autorstwa Erica Serry – stałego współpracownika Bessona.
„Metro”, reż. Luc Besson, czas 104’, 1985 r.
Cykl #26 | Miasto podziemne
Jesienne Miasto movie zabierze nas pod powierzchnię wielkich miast, do świata ukrytego przed wzrokiem większości mieszkańców. Myśląc o współczesnych metropoliach przywołujemy zwykle obrazy tego, co widoczne na zewnątrz. Obrazy pięknej architektury, charakterystycznych miejsc i widoków, najbardziej reprezentatywnych obiektów. Miasto postrzegane jako organizm, funkcjonuje jednak również pod powierzchnią, gdzie tworzy inny, nierzadko fascynujący świat. Postaramy się, poprzez konkretne filmy, spojrzeć na to zagadnienie z kilku perspektyw. Podziemia miast to oczywiście metro czyli cały system komunikacji wraz ze swoją urbanistyczną mitologią. To także katakumby, dawne labirynty pełne zagadek i tajemnic. Pod ulicami zamieszkują również swoiste społeczności (często są to ludzie bezdomni, wykluczeni, spychani na margines). Wreszcie mamy całą, obszerną kategorię undergroundu (z angielska dosłownie podziemia), którą można czytać jako działania niezależne, ukryte, poza głównym nurtem. W tej koncepcji możemy zmieścić zarówno sferę artystyczną i subkulturową, jak i tzw. szarą strefę nielegalnej czy wręcz przestępczej działalności. Przed nami filmowa podróż w głąb niezwykłego, tajemniczego świata, który cały czas istnieje, a którego być może nie jesteśmy do końca świadomi.