W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Nadzwyczajny Koncert Kameralny

Nadzwyczajny Koncert Kameralny
Data rozpoczęcia 2012-03-29
Godzina rozpoczęcia 19:00
Miejsce Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5
Kategoria Koncert

ALTENBERG TRIO WIEN
Claus-Christian Schuster – fortepian
Amiram Ganz - skrzypce
Alexander Gebert – wiolonczela

Program :
L.van.Beethoven - Trio fortepianowe Es- dur op. 70 nr 2
D. Schostakowitsch – Trio fortepianowe e-moll op.67
M. Ravel - Trio fortepianowe (1914)

Słowo o muzyce: Teresa Księska-Falger


W sali koncertowej Filharmonii im .Henryka Wieniawskiego wystąpi znakomite Altenberg Trio Wien, które tworzą: Claus-Christian Schuster (fortepian), Amiram Ganz (skrzypce) i Alexander Gebert (wiolonczela). Zespół dysponujący rozległym repertuarem, legitymujący się ogromną ilością wykonanych koncertów we wszystkich znaczących ośrodkach muzycznych Europy i Stanów Zjednoczonych.

Trio, afiliowane przez Towarzystwo Przyjaciół Muzyki w Wiedniu, co roku wykonuje cykle koncertów w słynnej sali im. J. Brahmsa. Członkowie Zespołu prowadzą także zajęcia z kameralistyki w Wien Privatuniversität oraz sprawują artystyczną opiekę nad Festiwalem Muzycznym na Zamku Schloss Weinzierl.

Za szczególną wartość artystyczną nagrań płytowych Altenberg Trio Wien otrzymało Nagrodę im. Roberta Schumanna , fundowaną przez miasto Zwickau (1999) , Nagrodę im. Edisona (Amsterdam, 2002) i Nagrodę Pasticcio austriackiej rozgłośni radiowej nadającej muzykę klasyczną.

Program lubelskiego koncertu wypełnią utwory Ludwiga van Beethovena, Dymitra Schostakowitscha i Maurycego Ravela. Utwory o bogatej skali ekspresji, wyrazistej stylistyce, złożonej strukturze formalnej.

Beethovenowskie opus 70 nr 2, które usłyszymy, pozostaje w ścisłym związku z muzyką fortepianową, dominującą w dorobku artysty. Monumentalne ujęcie formy koresponduje tu z nietypowym rozłożeniem akcentów wyrazowych poszczególnych części. Allegro ma non troppo, poprzedzone kanonicznym wstępem, ma charakter taneczny. W Allegretto (cz. II), w podwójnych wariacjach, epizody liryczne sąsiadują z marszowymi i pełnymi humoru. Kolejna część – Allegretto ma non troppo – nosi znamiona „dojrzałego stylu” Beethovena. To wielkie scherzo rozdzielone dwoma Triami, zamknięte charakterystyczną kodą. Finał, energiczne, nasycone brzmieniowo Allegro ma formę sonatową, w którą wpisane zostały (nieoczekiwanie!) epizody solowe - atrakcyjne , śmiałe...

Trio e – moll op. 67 Schostakovitscha to jedno z najznakomitszych utworów tego gatunku. Dedykowane zmarłemu przyjacielowi, muzykologowi Iwanowi Sollertyńskiemu, wpisuje się w tradycję dzieł naznaczonych osobista refleksją, tragicznych. Szczególnie wymownie brzmi Largo, część III, w formie passacaglii. Tematem jest tu szereg ośmiu trójdźwięków granych przez fortepian, w tonacjach o dalekim pokrewieństwie ( od b-moll do h-moll), przywołujących skojarzenie z kontrastem ciemności i światła. Kulminację finałowego Allegretto tworzy wirtuozowska kadencja fortepianu, na tle której pojawia się wymowny temat części I. W wyciszonej kodzie słychać żałobne akordy...

Niezbyt obfity ilościowo dorobek kompozytorski Ravela cechuje mistrzostwo. Wyrafinowana rytmika, harmonia, zmysłowa instrumentacja, potrzeba formalnego ładu, powściągliwość są wyrazem głęboko przemyślanej koncepcji – wyboru własnej artystycznej drogi. Trio A-dur na fortepian, skrzypce i wiolonczelę z roku 1914 obfituje w wiele pięknych melodii, a symfonicznie traktowany fortepian nadaje brzmieniu całości wyjątkowy rozmach . Dzieło zdobyło światowy rozgłos dzięki znakomitym wykonaniom zespołu Cortot – Thibaud – Casals. Dobra passa trwa.

Teresa Księska - Falger

Bezpłatne wejściówki można odbierać w kasie Filharmonii, codziennie w godzinach 12:00-17:00 oraz na godzinę przed każdym koncertem.