Pod-biegunowi! na dziejów-odłogu
Gdzie całe dnie
Niebo się zdaje przypominać Bogu:
Zimno i mnie!…
Na biegunie podobno co jakiś czas samotny pingwin odłącza się od stada i idzie w głąb lądu. Premedytacja i upór, z jakim samotnie udaje się na pewną śmierć, pozostają dla naukowców niezrozumiałe. Antarktyczna metaforyka dobrze oddaje straceńczy charakter romantycznych eskapad. Przetrwać może tylko ten, kto cały czas jest w ruchu.
„Zwichnięty Geniusz”, jak pisali o Norwidzie współcześni, któremu nie udało się wziąć udziału w ekspedycji na Biegun Północny, wymyka się z przytułku i wyrusza w samotną wyprawę przez lodową pustynię. Staje przed „drugim sobą” jak Hrabia Henryk z dramatu Krasińskiego i jak Kordian, pokonuje kolejne komnaty prowadzące do sypialni cara, by dotrzeć tam, gdzie jeszcze nie stanęła ludzka stopa. Być może jak Konrad z „Wyzwolenia”, ale wpół zamarznięty, wyciągnie rękę „po święty ogień, który TAM płonie”…
Równocześnie w Zakładzie św. Kazimierza na peryferiach Paryża zakonnice segregują pozostałe po martwym już Norwidzie skrzynie pełne listów, wierszy i myśli.
W „Biegunach” Cyprian Kamil Norwid jawi się jako ten z romantyków, dla którego nie starczyło miejsca na podium. Bohaterowie najważniejszych tekstów „starszych braci” stają się więc sposobem poruszania się po nieskończonym.
Nowy spektakl zespołu neTTheatre „Bieguny” w reżyserii Pawła Passiniego zagości w repertuarze Centrum Kultury w Lublinie oraz Teatru Maska w Rzeszowie jesienią 2015 roku. Spektakl powstał w koprodukcji Centrum Kultury w Lublinie z Teatrem Maska w Rzeszowie.
scenariusz i reżyseria: Paweł Passini; asystent reżysera: Grzegorz Grecas; współpraca scenariuszowa: Paulina Tchurzewska; projekcje: Maria Porzyc; scenografia i kostiumy: Marta Góźdź; reżyseria światła: Damian Bakalarz; reżyseria dźwięku: Tomasz Kraśkiewicz; występują: Marta Bury, Jadwiga Domka, Paweł Janyst, Malwina Kajetańczyk, Klaudia Cygoń, Jarosław Tomica; plakat: Michał Jadczak; organizacja produkcji: Łukasz Wójtowicz; asystent producenta, promocja: Anita Struk
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.