W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Spektakl: Dama kameliowa 1948

Spektakl: Dama kameliowa 1948
Data rozpoczęcia 2022-01-21
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, ul. Narutowicza 17
Organizator Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie
Udział Płatny
Koszt udziału 10-55 zł
Kategoria Spektakl

Autor: Aleksander Dumas syn
Tytuł oryginału: La dame aux camélias
Przekład: Tadeusz Boy-Żeleński/Stanisław Brucz

„Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa syna to jeden z najsłynniejszych melodramatów światowej literatury. Ta historia miłości między kurtyzaną a młodzieńcem z „dobrego domu”, zdobyła niewyobrażalną wręcz popularność.Jej niezliczone adaptacje i przeróbki na stałe zagościły na scenach teatrów, oper, czy kin. W postać tytułowej bohaterki wcielały się najwybitniejsze aktorki. Polskiej widowni „Damę” zaprezentowała jako pierwsza w 1879 roku Helena Modrzejewska, która wykonywała tę rolę przez całe swoje życie, aż do późnej starości. W 1944 roku na deskach kolaboracyjnego Teatru Komedia w Warszawie w tę postać wcieliła się również Maria Malicka (skazana po wojnie na infamię za kolaborację z nazistami). 

Piaskowskiego i Sulimę szczególnie zainteresowało jedno z pierwszych powojennych wystawień tego tekstu: przygotowana zaledwie kilka lat po śmierci Józefa Stalina inscenizacja Adama Hanuszkiewicza z Teatru Telewizji z 1958 roku. W roli Małgorzaty Gautier wystąpiła wówczas Nina Andrycz ╴wybitna aktorka i jednocześnie żona ówczesnego premiera PRL Józefa Cyrankiewicza, a w roli Armanda Duvala sam Hanuszkiewicz, wtedy główny reżyser Telewizji Polskiej. 

Idąc tym tropem, twórcy umieszczają akcję przedstawienia na przecięciu dwóch światów: Paryża roku 1848 z powieści Dumas i wczesnej PRL około 1948. W tym kontekście ta historia miłosna nabiera nowych, nieoczywistych znaczeń. Przyglądając się zaangażowaniu i wierze w komunizm oraz związanym z nimi dylematami stajemy przed szeregiem niełatwych pytań, m.in. o naszą tożsamość narodową, kwestię kolaboracji jednostki z panującym systemem, o trudny bilans zysków i strat wobec narastającego terroru, czy o cenę jaką się płaci za ideowe zaangażowanie. Ten kontekst pozwala też spojrzeć z różnych perspektyw na idealistyczne pobudki komunistów (dziś oceniane jednoznacznie negatywnie): nadziei na pozytywną zmianę, równość społeczną, postęp czy dobrobyt. 

Wreszcie, w historii Małgorzaty i Armanda zapisane jest uniwersalne marzenie o uwolnieniu się z dławiących jednostkę więzów i podziałów (społecznych, klasowych, politycznych), o wyjściu poza przymus kolaboracji z rzeczywistością i systemem, w jakim przychodzi ludziom żyć tu i teraz, a przede wszystkim o miłości, która przekracza wszelkie ograniczenia i pozwala uwierzyć w lepsze jutro.


Realizatorzy: 

  • Adaptacja/Dramaturgia: Hubert Sulima
  • Reżyseria: Jędrzej Piaskowski
  • Scenografia/Kostiumy: Anna Met
  • Muzyka: Jacek Sotomski
     

Obsada: 

  • Justyna Janowska - Mimi
  • Marta Ledwoń - Małgorzata Gautier
  • Edyta Ostojak - Olimpia
  • Jolanta Rychłowska-Żarnecka - Prudencja
  • Magdalena Sztejman - Anna
  • Michał Czyż - Armand Duval
  • Maciej Grubich - Gustaw/Varville
  • Krzysztof Olchawa - Saint-Gaudens/Hrabia de Giray
  • Daniel Salman - Narrator/Gaston Rieux
  • Marek Szkoda - Jerzy Duval/Książę
  • Dymitr Harelau - Muzyka na żywo

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej