Spektakl skupia się na zaprezentowaniu poprzez sztukę problemów dotyczących uchodźców/czyń, migrantów/tek, w szczególności losu i historii tych, którzy próbują przedostać się do Polski na granicy Brześć/Terespol.
Po wybuchu wojny w Ukrainie, słowo „uchodźca” zmieniło swoje znaczenie – z pejoratywnego na neutralne. Jednocześnie sposób traktowania zależy nie tylko od tego, na jakiej granicy znajdują się uchodźcy przybywający do Polski, ale także od tego, skąd pochodzą, jaki mają kolor skóry, jaką kulturę. Jak zmieniła się więc otwartość Polaków? Co dzieje się na dwóch sąsiednich granicach naszego kraju? W czasie pandemii, a szczególnie w ostatnich miesiącach problem stał się realny i widoczny na tyle, by zająć nagłówki internetowych portali na dłużej, niż jeden dzień. Co jednak wiemy na ten temat?
Poprzez działania artystyczne opowiemy historię uchodźczej rodziny Kurdów pochodzących z Iraku, która przed prześladowaniami w rodzimym kraju ucieka do Polski. W czasach, gdy tuż obok nas toczą się równoległe dwa zupełnie inne kryzysy, chcemy pokazać Polakom, jak osoby w trudnej sytuacji są traktowane przez państwo, straż graniczną, rówieśników. Po spektaklu zapraszamy na dyskusję prowadzoną przez Aleksandrę Chrzanowską ze Stowarzyszenia Interwencji Prawnej oraz Natalię Gebert związaną z Fundacją Inicjatywa Dom Otwarty, z udziałem Tadżyka mieszkającego w Polsce – Sanjara Hoshimi.
reżyseria: Bartłomiej Miernik; scenariusz: Marta Fortowska / Bartłomiej Miernik; obsada: Żenia Adamenko, Kalina Jargieło, Joanna Labus, Marta Rolska, Alicja Stankiewicz, Dmitrij Tsishko; kostiumy, scenografia: Anna Lutek; choreografia, ruch sceniczny: Marta Rolska; kierownictwo produkcji: Karolina Kaliszuk