W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Spektakl: "Pani Bovary" Gustave Flaubert

Spektakl: "Pani Bovary" Gustave Flaubert
Data rozpoczęcia 2017-01-26
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, ul. Narutowicza 17
Organizator Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie
Udział Płatny
Kategoria Spektakl

Emma Bovary od najmłodszych lat buduje swoje wyobrażenie o miłości i relacjach z innymi ludźmi na książkach. Jej los można porównać do historii z marnego romansu.

Pani Bovary za młodu czyta dużo książek i marzy. Wychodzi za mąż, rodzi dziecko, romansuje z jednym mężczyzną, później drugim, zadłuża się, bankrutuje, w końcu popełnia samobójstwo. Jej losy, losy jednej z najsłynniejszych bohaterek europejskiej literatury, są przejmująco banalne. Lektury pani Bovary, a raczej romantyczne wyobrażenia, które z nich czerpie, są naiwne i w złym guście – dzisiaj powiedzielibyśmy „kiczowate”. A jednak Emma Bovary w potrzasku, Emma Bovary, która połyka arszenik i umiera, długo, powoli i w ogromnych bólach – jest postacią głęboko tragiczną, daleką od taniego sentymentalizmu i banalnej prozy życia. Flaubert bodaj jako pierwszy w historii literatury tak odważnie zderza to, co przyziemne i powszednie, ze wzniosłym i tragicznym – dotyka w ten sposób istoty kondycji ludzkiej.
Emma Bovary, jako jedyna wśród mieszkańców przeciętnego i zwyczajnego do bólu miasteczka, nie umie znaleźć spełnienia. Poszukuje go na oślep, głównie w miłości, trochę w religii, w macierzyństwie, w sztuce. Nie odpuszcza, nie ustaje w poszukiwaniach, nigdy się nie nasyca, zawsze chce więcej. Jej swoisty „konsumpcjonizm uczuć”, ale też doświadczeń, doznań zmysłowych, dóbr materialnych – wydaje się na wskroś współczesny. Oto kobieta żyjąca w dobrobycie, z dzieckiem i kochającym mężem, którą zżera niewytłumaczalne poczucie braku. Owo poczucie braku wyróżnia Emmę Bovary, pcha ją w rejony sprzeczne z konwenansem i czyni z niej jedną z bardziej sugestywnych postaci outsiderek zachodniej kultury: najzwyczajniejszą mieszczkę na niekończącym się, narkotycznym wręcz głodzie doznań.
Nie wolno oceniać Emmy Bovary. Wspólnie z Julią Holewińską próbujemy patrzeć na naszą główną bohaterkę z równą bezwzględnością i równą czułością co Gustave Flaubert. Emma Bovary nie jest intelektualistką, nie jest też poetką. A jednak zmaga się ze swoimi ograniczeniami i wciąż dąży do głębszych przeżyć, głębszych doznań. „Słowo ludzkie jest jak pęknięty garnek, na którym wybijamy melodie dla tańczących niedźwiedzi, choć chcielibyśmy poruszyć gwiazdy” – pisze Flaubert. Emma opowiada o swoich uczuciach kochankom, nieudolnie próbuje poruszyć gwiazdy. Przegrywa szybko, umiera młodo. Słowem ludzkim posługuje się zręcznie inny bohater powieści Flauberta – apologeta postępu, intelektualista, aptekarz Homais. I to on utwierdza się w przekonaniu, że posiadł wszystkie mądrości świata, a swoim umysłem „porusza gwiazdy”. W rzeczywistości jednak jest jeszcze jednym „tańczącym niedźwiedziem”, śmiesznym i pozbawionym wrażliwości megalomanem i oportunistą. I chyba z zestawienia tych dwóch postaci rodzi się głębia wizji Flauberta, a tragiczny rozstrzał ich losów nie pozostawia złudzeń: Emma umiera, Homais zostaje odznaczony krzyżem Legii.

Zespół muzyczny w składzie:
Radek Duda (Fortepian, efekty elektroniczne)
Izabela Zagórska (wiolonczela)
Daniel Woźniak (fagot)

EMMA
Justyna Bartoszewicz (aktorka Teatru Wybrzeże)
KAROL
Marek Szkoda
HOMAIS
Janusz Łagodziński
BOURNISIEN
Przemysław Gąsiorowicz
PAN ROUAULT
Wojciech Dobrowolski
PAN BOVARY STARSZY
Jerzy Kurczuk
PANI BOVARY STARSZA
Jolanta Rychłowska
FELICYTA
Marta Ledwoń
JUSTYN
Daniel Salman
LEON
Daniel Dobosz
LHEUREUX
Wojciech Rusin
RUDOLF
Krzysztof Olchawa
TUVACHE
Jerzy Rogalski
HIPOLIT
Paweł Kos
CANIVET
Tomasz Bielawiec
ŚLEPIEC
Nina Skołuba-Uryga
Reżyseria: Kuba Kowalski
 

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej