„Nić Ariadny” – sto obrazów Giorgia de Chirico – spotkanie z Cyklu „Dlaczego Mona Lisa się uśmiecha?”
Na opustoszałym placu renesansowego włoskiego miasta, pośród arkadowych budowli zalanych śródziemnomorskim słońcem i rzucających długie cienie, stoi posąg przedstawiający śpiącą Ariadnę – z niewielkimi modyfikacjami właśnie tak wygląda ponad sto obrazów Giorgia de Chirico. W tytułach wielu z nich pojawiają się słowa „enigma” i „melancholia”. Co to za tajemnicze miasto? Dokąd zmierzają widoczne na horyzoncie pociągi? Dlaczego malarz chcąc nawiązać do mitu Ariadny nie przedstawił „żywej” postaci, tylko posąg? I dlaczego temat ten powraca na tak wielu obrazach? Kim była Ariadna dla Giorgia de Chirico?
Kuratorka cyklu:
dr Anna Głowa – asystentka w Katedrze Historii Sztuki Starożytnej i Wczesnochrześcijańskiej KUL. Zajmuje się sztuką późnoantyczną, szczególnie zagadnieniem kontynuacji tradycji starożytnej i jej przeobrażeń w późnym antyku, a także recepcją sztuki starożytnej w późniejszych epokach.
O cyklu:
Istnieją dzieła natychmiast rozpoznawalne przez ludzi na całym świecie, nawet przez tych nieinteresujących się sztuką. Stulecia po swoim powstaniu nie przestają fascynować i żyć kolejnymi życiami w reinterpretacjach późniejszych artystów, a także w popkulturze i reklamach. Jednocześnie zdarza się, że te najbardziej znane dzieła są zarazem najbardziej nieznane. Na czym polega ich tajemnica? Zachęcamy do wspólnego zastanowienia się nad ich zagadkami. Kuratorką cyklu jest dr Anna Głowa. Pomysłodawcą cyklu jest Mateusz Nowak.
Wstęp wolny