W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Spotkanie z Adamem Kulikiem i promocja książki "Czas hieny"

Data rozpoczęcia 2012-12-06
Godzina rozpoczęcia 10:00
Kategoria Spotkanie

Adam Wiesław Kulik ur. w Tomaszowie Lubelskim; autor powieści (Lot i Gra), trzech tomów poetyckich (Pejzaże z Panem Lemonem, Piołuny raj, Ziemie Pulsujące), książki reporterskiej „Droga na południe”, albumu „Miasta polskie. Najpiękniejsze zespoły zabytkowe.” Wydał wspomnienia o Bolesławie Leśmianie – „Leśmian, Leśmian…”.

W latach 1989-91 dziennikarz prasowy, publikował m.in. w paryskiej „Kulturze” i Zeszytach Historycznych”). Od 1991 do dziś dziennikarz Lubelskiego Ośrodka TV, gdzie zrealizował ok. 60 filmów dokumentalnych i ponad 250 edukacyjnych, reportaży oraz felietonów. Znaczące filmy z pogranicza kultur, narodów i religii (o polskich Tatarach, karaimach, Ormianach, prawosławiu), dokumenty historyczne (m.in. Śladami bohaterów „Ogniem i mieczem”, Lublin - miasto Trybunału Koronnego, Miasto Żydowskie w Lublinie, Bastiony Rzeczypospolitej). Twórca ok. 70 filmów biograficznych (m.in. o Bolesławie Leśmianie, Leonie Wyczółkowskim, Arturze Grottgerze, Karolu Lipińskim – największym polskim kompozytorze przed Chopinem, zrekonstruował filmowo wizytę Chopina na Ziemi Zamojskiej w Poturzynie.

Ważniejsze nagrody: Bolesława Prusa za powieść Lot (1986); Polcul Foundation (1992); wyróżnienie w 49. Konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2008 za książkę Leśmian, Leśmian…. Należy do Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Czas hieny to zbiór prawie 60 miniatur prozą, impresji, ale i klasycznych opowiadań poświęconych życiu kresowej wsi na Ziemi Zamojskiej. Akcja większości utworów dzieje się w czasach współczesnych, ale poprzez opowieści bohaterów, wspomnienia zahaczają o pierwszą wojnę światową, a nawet okres ją poprzedzający. W dosyć sennej atmosferze siermiężności, na pół-gomułkowskiej, na pół-gierkowskiej, zdarzają się dramaty na miarę Szekspira: romanse, zabójstwa, zdrady. W tej, zdawałoby się niemal wymarłej wsi, pewnego dnia zjawia się plener malarski. Zderzenie całkowicie odmiennych systemów wartości, stylów życia, światopoglądów aktywizuje lokalną społeczność. Dzięki temu odkrywamy kulturową i historyczną egzotykę kresowej, nadbużańskiej krainy, historię chłopskich rodzin sięgającą nawet 300 lat.

Śledzimy nocne rodaków rozmowy, pojawiają się ostre komentarze polityczne dotyczące nie rozwiązanych dotąd, palących problemów wschodniego pogranicza – obecności Żydów, Ukraińców, ale także funkcjonowania kolejnych rządów w Polsce, narastającej presji putinowskiej Rosji i twardej polityki Niemiec w stosunku do Polski. Młodsze pokolenie artystów ma okazję poznać nicość stanu wojennego, zrozumieć grę pyszałkowatych, chodzących w glorii represjonowanych działaczy podziemia, obrońców żyjących jeszcze siepaczy dawnego, sowieckiego imperium.

Wszystko to opowiedziane z humorem, soczystym językiem autochtonów dosadnie ilustrującym swoistą mentalność, autentyczną, choć niekiedy daleką od ideału, filozofię życia chłopów. Znakomitym dopowiedzeniem tekstów są autentyczne fotografie amatorów dokumentalistów, którzy zatrzymali obraz kresowej, zamojskiej wsi od końca lat 20 po lata 60 XX wieku. Są to fotografie Feliksa Łukowskiego, Jerzego Lewczyńskiego, Michała Wronki i Stanisława Gajewskiego ze zbiorów prywatnych autora oraz Muzeum Zamojskiego.

Najważniejsze wydarzenia cykliczne