Adam Robiński (ur. 1982) – dziennikarz, debiutował w „Życiu Warszawy”, związany m.in. z „Rzeczpospolitą” i „National Geographic Polska”, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Finalista Nagrody im. Barbary N. Łopieńskiej za najlepszy wywiad prasowy.
„Hajstry. Krajobraz bocznych dróg”
Według przeciętnego turystycznego opisu Polska to morze, jeziora, pasek gór i kilka najciekawszych miast pomiędzy. W literackim debiucie Adam Robiński zbacza z tych utartych szlaków i wydeptuje własne ścieżki w poszukiwaniu krajobrazowej egzotyki. Wędruje przez polską Saharę, płynie największą z dzikich rzek, a godzinę jazdy od Warszawy odnajduje Arktykę. Czyni to z pokorą dawnych krajoznawców: pieszo, kajakiem, na nartach. Ale najczęściej po prostu przystaje, żeby zobaczyć więcej: ślady tych, którzy przed wiekami wytyczali pierwsze drogi i znakowali szlaki, zdziczałe sady w miejscach wyludnionych wsi, drzewa tak stare, że mogłyby być tolkienowskimi entami.
W Hajstrach – niczym w niezrealizowanym dokumencie Wernera Herzoga – krajobraz to nie lista miejsc, które trzeba zobaczyć, ale suma zachwytów. Rzadko tak się pisze o Polsce. A jeszcze rzadziej się taką Polskę ogląda.
Czarne Inspiracje Plus to cykl spotkań literackich organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Lublinie. Jest to nieco inna, szersza formuła dotychczasowego projektu Czarne Inspiracje. Zapraszamy autorów interesujących reportaży, esejów, wspomnień i biografii. Dotychczas naszymi gośćmi byli: Krzysztof Varga (2010), Andrzej Stasiuk (2010), Jacek Hugo-Bader (2011), Maciej Malicki (2011), Witold Szabłowski (2011), Justyna Bargielska (2011), Taras Prochaśko (2011), Wojciech Górecki (2011), Agnieszka Drotkiewicz (2012), Lidia Ostałowska (2012), Jacek Kleyff (2012), Ewa Winnicka (2013), Justyna Bargielska (2013), Angelika Kuźniak (2013), Angelika Kuźniak i Ewelina Karpacz-Oboładze (2015), Maciej Robert (2015), Marta Sztokfisz (2015), Katarzyna Kobylarczyk (2015), Anna Kaszuba-Dębska (2017), Magdalena Kicińska (2017), Angelika Kuźniak i Ewelina Karpacz-Oboładze (2018),