W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Uroczysty koncert z okazji 10-lecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej

Uroczysty koncert z okazji 10-lecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej
Data rozpoczęcia 2014-05-01
Godzina rozpoczęcia 21:00
Miejsce Zamek Lubelski - Muzeum Lubelskie, ul. Zamkowa 9
Kategoria Koncert

Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk i Marszałek Województwa Lubelskiego Krzysztof Hetman zapraszają na

UROCZYSTY KONCERT Z OKAZJI 10-LECIA WSTĄPIENIA POLSKI DO UNII EUROPEJSKIEJ

1 maja 2014 roku, godz. 21.00 – Dziedziniec Zamku Lubelskiego, ul. Zamkowa 9, wstęp wolny

Kierownictwo artystyczne:

Urszula Bobryk
Teresa Księska-Falger

Wystąpią :

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus

Tadeusz Wojciechowski – dyrygent
Barbara Kubiak - sopran
Magdalena Idzik - mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Wojciech Gierlach – bas

Chóry :
Chor der Universität für Musik und darstellende Kunst Graz (Austria)
Johannes Prinz – przygotowanie
Universitätschor der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster (Niemcy)
Ulrich Haspel - przygotowanie
Chór Akademicki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Urszula Bobryk – przygotowanie

Słowo o muzyce :
Teresa Księska-Falger

Program :
F. CHOPIN/G. FITELBERG – POLONEZ A - DUR OP. 40
L. VAN BEETHOVEN – IX SYMFONIA D-MOLL OP. 125

Organizatorzy :
Miasto Lublin
Województwo Lubelskie

Współorganizacja :
Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie
Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie
Warsztaty Kultury w Lublinie
Muzeum Lubelskie



Uroczysty koncert w 10. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej

Po Poloneza A-dur op.40 Fryderyka Chopina i IX Symfonię d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena sięgano zawsze w chwilach szczególnych, patriotycznych, zwycięstwa dobra nad złem, życia nad śmiercią. Kompozycje te, od momentu ich powstania, zaangażowane były w ludzkie losy, wyrażając konkretne tu i teraz. Dzisiaj ostatnia symfonia genialnego artysty z Bonn jest najbardziej rozpoznawalnym dziełem wielkiej twórczości orkiestrowej XIX wieku, a piękna i prosta melodia finałowej Ody do radości stała się hymnem Unii Europejskiej.

Chopinowski Polonez A-dur ( tym razem w wersji orkiestrowej autorstwa Grzegorza Fitelberga)emanuje siłą, entuzjazmem, instrumentalnym blaskiem. Jak napisał przed laty Józef Ignacy Kraszewski: „Jest w tym tańcu wojennym, szablistym, kontuszowym, coś tak poruszającego, tak elektryzującego, że kto się nie poczuje nim wstrząśniętym do głębi, nie ma w sobie kropli krwi polskiej. (...) Ze wszystkich polonezów Chopina ten może najpełniej przemawia do serca”.

IX Symfonię d-moll op.125 Beethovena wykonano po raz pierwszy 7 maja 1824 roku w sali Wiedeńskiego Teatru Dworskiego. Sukces był ogromny. Romantyczny idealizm tekstu Ody do radości Friedricha Schillera, jego wzniosła i uniwersalna treść, odczytana została jako głos wspólny, wezwanie do wolności i braterstwa wszystkich narodów Europy. Jest w tym coś symbolicznego – Symfonia powstawała bowiem w latach, gdy do uszu jej twórcy nie docierały już żadne dźwięki, muzyk żył samotnie, poza otaczającym go światem, zmagając się z cierpieniem i kalectwem.

Historia powstania Symfonii jest niezwykła. Beethoven myślał początkowo o kolejnym wielkim dziele instrumentalnym. Gdy znalazł tekst Schillera, w nim szczególnie sobie bliskie hasła Wielkiej Rewolucji Francuskiej, zrezygnował z klasycznej formy i zasad traktujących muzykę w kategoriach sztuki autonomicznej. Łącząc sztukę dźwięku ze słowem i siłą poetyckiej wizji, odwołał się do średniowiecznych korzeni europejskiej muzyki i poezji, do liryki trubadurów, w której słowo i muzyka stanowiły źródło wzajemnej inspiracji. Z drugiej zaś strony uczynił pierwszy krok w kierunku romantycznej koncepcji pełnego zjednoczenia sztuk. Czy wiedział, że Schillerowska Oda do radości, którą dysponuje, jest faktycznie drugą wersją tego wiersza? Że w pierwszej, obok kilku drobnych różnic, występuje jedna zasadnicza: wszędzie tam, gdzie w wersji ostatecznej figuruje słowo Freude (radość), pierwotnie było Freiheit (wolność)? Tak czy inaczej, muzyka Beethovena
niesie głębokie przesłanie moralne i nieustająco dobrą energię, w swej szacie dźwiękowej i dramaturgii pozostając dziełem niezwykłym, o cechach nowatorskich, które zrewolucjonizowały język muzyczny swojej epoki. Szeroko rozumiana technika przetworzeniowa, ewolucyjne kształtowanie drobnych motywów, budowanie już nie tematów, a całych płaszczyzn tematycznych, swoboda formalna i odkrywcza instrumentacja - zmianę w postrzeganiu muzyki i myśleniu o jej możliwościach sprawczych. Symfoniczne piękno stało się nośnikiem przesłania uniwersalnego i ogólnoludzkiego.

1 maja o godz. 21.00, w 10. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej na dziedzińcu lubelskiego zamku zabrzmi muzyka Chopina i Beethovena.

Teresa Księska - Falger

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej