W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Wernisaż wystawy Arkadiusza Karapudy „Parergon”

Wernisaż wystawy Arkadiusza Karapudy „Parergon”
Data rozpoczęcia 2023-05-26
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Uniwersytecka Galeria Sztuki UMCS, ul. Głęboka 43
Organizator UMCS
Udział Bezpłatny
Kategoria Wernisaż

Wystawa Arkadiusza Karapudy „Parergon” stanowi pewnego rodzaju eksperyment polegający na dekonstrukcji epigraficznych prac artysty. Ten zabieg wydaje się być kulminacją wcześniej zainicjowanego procesu na wystawie „Think Twice” w Galerii Wozownia w Toruniu.

Tytułowy „Parergon” (wywodzący się od słów para – poza, ergon – dzieło) określa to, co jest obok, stanowi przestrzeń między głównym przedstawieniem a jego otoczeniem – jest zarówno dodatkiem do dzieła, jak i jego dookreśleniem. - Pojęcie to można odnieść do strategii stosowanej zazwyczaj przez Karapudę, polegającej na dołączaniu do obrazu malowanej „ramy” z umieszczoną na niej anglojęzyczną sentencją będącą komentarzem do głównego przedstawienia. Stanowiąca parergon „rama” składająca się z iluzyjnie malowanych płycin, zbudowana jest z tej samej materii co obraz i tworzy z nim jednolitą płaszczyznę. Owa „rama” jest jednobarwna i zróżnicowana walorowo dla wzmocnienia iluzji. Nawiązuje sugestywną grę z głównym przedstawieniem poprzez silny kontrast koloru, nie stara się być niezauważona, jest ramą, a jednocześnie częścią obrazu. Dodatkowo, w wielkoformatowych realizacjach jest złożona – w sensie czysto technicznym - z wielu podobrazi. Specyfika jej budowy sprawia, że naturalnie otwiera się na metamorfozę. Dekonstrukcja była tylko kwestią czasu, jest tutaj naturalnym procesem, wynikającym z jej struktury – czytamy w opisie kuratorskim ekspozycji.

Na wystawie „Parergon” Arkadiusza Karapudy zobaczymy „ramy”, które oddzielając się od pierwotnych kompozycji malarskich, stają się niezależne, i choć układają się w nieregularne formy, zachowują czytelność umieszczonych na nich sentencji – anglojęzycznych napisów, poruszających problematykę prawdy, informacji, koloru, ich wzajemnych relacji, a także kwestię samej sztuki. - Modyfikacja i redukcja pierwotnych kompozycji stwarza odbiorcy możliwość zauważenia tego, co do tej pory pomijał i dostrzeżenia nowych kontekstów. Wymusza przyjęcie innego niż dotychczas punktu widzenia, przez co zbliża do prawdy – dodaje dr hab. szt. Piotr Korol – kurator wystawy z Katedry Malarstwa i Rysunku UMCS.

Kilka słów o autorze:

Arkadiusz Karapuda – ur. w Żyrardowie (1981 r.). Studiował na Wydziale Malarstwa, w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2002-2007). Dyplomem z wyróżnieniem rektorskim zrealizował pod kierunkiem prof. Marka Sapetto (2007 r.). Autor ponad dwudziestu pięciu wystaw indywidualnych i uczestnik ponad stu trzydziestu wystaw zbiorowych. Doktor habilitowany w dyscyplinie artystycznej sztuki piękne (od 2018 r.). Pracuje na stanowisku profesora uczelni, na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie prowadzi Pracownię Rysunku dla studentów I roku (od 2017 r.). Prodziekan ds. nauki i badań naukowych w macierzystej jednostce (2016-2019). Mieszka i pracuje w Warszawie.

Ekspozycja będzie dostępna dla odwiedzających od 30 maja do 25 czerwca br., wt.-pt. w godz. 12.00-15.00.