W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Wernisaż wystawy fotografii pt. "Podziemne galerie Francji"

Data rozpoczęcia 2012-11-22
Godzina rozpoczęcia 14:00
Kategoria Wystawa

O arcydziełach z zamierzchłych czasów opowiedzą mgr Marcin Szeliga z Instytutu Archeologii UMCS oraz Alina Lewicka-Strzok.

Malarstwo, które tworzone było na ścianach jaskiń lub pod skalnymi nawisami, pojawiło się w górnym paleolicie i przypisywane jest człowiekowi kromaniońskiemu. Znaczenie malowideł jest przedmiotem sporów. Dość zgodnie traktuje się je jako element magii myśliwskiej, rytuałów inicjacyjnych lub pierwotnych religii, największe wątpliwości budzi ich funkcja ściśle "artystyczna", a więc to, czy były one traktowane jak dzieło sztuki we współczesnym znaczeniu. Malarstwo jaskiniowe na wiele cech tajemniczych. Jedną z nich jest to, że malarze prehistoryczni dysponowali świetną techniką malarską i doskonałą znajomością anatomii zwierząt pozwalającą na ich realistyczne przedstawianie. Zastanawiające jest, dlaczego w malarstwie jaskiniowym tak rzadko pojawia się postać człowieka i dlaczego jest ona przedstawiana zwykle tylko schematycznie.

Wystawa „Podziemne galerie Francji” jest owocem moich podróży i spotkań z najbardziej niezwykłą sztuką - sztuką paleolityczną. Lascaux, Rouffignac, Combarelles, Font-de-Gaume zachwyciły mnie, każda na swój sposób. Uświadomiły, że tamci ludzie, nasi przodkowie sprzed dziesiątków tysięcy lat, niczym się od nas nie różnili, a o ich duchowości świadczy to, co pozostało na ścianach jaskiń: niewielka część tamtych arcydzieł, cudem uratowana z powodzi czasu. Jakie misteria odbywały się tutaj? Nie odnaleziono przedmiotów, które świadczyłyby o rytuałach – może nie były potrzebne? W literaturze przedmiotu powraca pytanie o to, dlaczego tworzyli. Jakby pragnienie ekspresji nie było naturalną ludzką potrzebą. Dla mnie nie ulega wątpliwości, że mamy tu do czynienia z najwyższej miary sztuką, taką, którą dyktuje daimonion.
Alina Lewicka - Strzok

Jaskinia Chauveta - francuska jaskinia w dolinie Rodanu, odkryta w 1994 przez francuskich speleologów, których pracą kierował Jean-Marie Chauvet. Jego stopa zostawiła w jaskini pierwszy ludzki ślad od 20 tys. lat. Wewnątrz znajduje się najstarsza i uważana za jedną z najpiękniejszych naskalna galeria Europy, licząca 31 tys. lat. Są w niej tzw. "panele" z walczącymi nosorożcami, mamutami, lwami i reniferami. Naliczono ich 447. Znajdują się tam również motyle i bezgłowe ptaki. Najbardziej spektakularne są 92 odciski dłoni ludzkiej i sowa, jedyna na świecie wyryta w epoce kamienia. Jest tu też jedna wyjątkowa kompozycja, przedstawiająca tajemniczą istotę trzymającą w objęciach kobietę, symbolicznie pokazaną tylko przez nogi, biodra i trójkąt łonowy.

Jaskinia Lascaux (Akwitania) w zachodniej części Francji, w której w 1940 roku odkryto rysunki i malowidła wykonane na ścianach w okresie paleolitu. Wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Od 1963 r. jest zamknięta dla zwiedzających; turystom udostępniana jest znajdująca się w pobliżu wierna kopia jaskini (otwarta w 1983). Czas powstania malowideł określany jest na wczesny okres kultury magdaleńskiej (15 000 – 17 000 p.n.e.). Zespół malowideł zdobiący ściany jaskini pochodzi z różnych epok i przedstawia przede wszystkim zwierzęta. Na około 150 metrach korytarzy umieszczonych jest około 150 malowideł i ponad 15 000 rytów skalnych. Naskalne rysunki przedstawiają głównie zwierzęta roślinożerne (jelenie, byki, bizony i konie). Można zaobserwować stopniowe doskonalenie rysunków przez paleolitycznych artystów – poszczególne rysunki powstawały prawdopodobnie w dużych odstępach czasu (nawet dziesiątek lat). Farby nakładane były palcami lub pędzlami wykonanymi z włosia lub mchu. Stosowano też wydrążone kości jako prymitywny aerograf.

Wstęp wolny

Najważniejsze wydarzenia cykliczne