W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Wielkie miniatury, czyli 55. lat Studia Miniatur Filmowych w Warszawie, część 1

Wielkie miniatury, czyli 55. lat Studia Miniatur Filmowych w Warszawie, część 1
Data rozpoczęcia 2013-05-16
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Galeria Labirynt, ul. Popiełuszki 5
Kategoria Film

WIELKIE MINIATURY, CZYLI 55. LAT STUDIA MINIATUR FILMOWYCH W WARSZAWIE, CZĘŚĆ 1 / 100’/ bilet: 5 zł

W programie:
ZMIANA WARTY (1958), Włodzimierz Haupe i Halina Bielińska, 7'42"
NOWY JANKO MUZYKANT (1960), Jan Lenica, 10’
OCZEKIWANIE (1962), Witold Giersz, Ludwik Perski, 9’26”
CZERWONE I CZARNE (1963), Witold Giersz, 6'24"
KLATKI (1966), Mirosław Kijowicz, 7'27"
LIBIDO (1967), Alina Maliszewska, 8’01”
INTELEKTUALISTA (1969), Witold Giersz, 6’52”
INWAZJA (1970), Stefan Schabenbeck, 7’31”
RĘKA (1974), Mirosław Kijowicz, 2’34”
Z ŻYCIA OWADÓW, CZYLI LOT TRZMIELA (1979), Zofia Oraczewska, 9’03”
ŁAGODNA (1985), Piotr Dumała, 11'00”
OPERA NR 23 (1985), Bogdan Nowicki, 8’04”
WYŚCIG (1989), Marek Serafiński, 6'03"

ZMIANA WARTY (1958), Włodzimierz Haupe i Halina Bielińska, 7'42"
Pierwszy film Studia Miniatur Filmowych w Warszawie, nagrodzony m.in. w Cannes, Mannheim i Edynburgu. Historia „płomiennego romansu” pomiędzy księżniczką a strażnikiem, rozegrana przez… pudełka od zapałek! TECHNIKA: animacja lalkowa.

NOWY JANKO MUZYKANT (1960), Jan Lenica, 10’
Przeróbka noweli Henryka Sienkiewicza. Akcja przeniesiona zostaje do przyszłości. Utalentowany muzycznie wiejski grajek nie potrafi odnaleźć się w stechnicyzowanym i pazernym świecie. I Nagroda “Złoty Smok Wawelski” w kategorii filmów animowanych na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

OCZEKIWANIE (1962), Witold Giersz, Ludwik Perski, 9’26”
Jedyny film lalkowy w dorobku Witolda Giersza, jednego z najważniejszych twórców w historii polskiej animacji. Przepięknie opowiedziana historia pojedynku dwóch mężczyzn o względy damy, przedstawiona przez figurki wykonane z kawiarnianych serwetek. Nagrody w Cannes, Edynburgu i Moskwie. TECHNIKA: animacja lalkowa/kombinowana.

CZERWONE I CZARNE (1963), Witold Giersz, 6'24"
Drugi film Witolda Giersza z użyciem techniki malowania bezpośrednio na celuloidzie. Zmagania torreadora i byka przeradzają się w rywalizację dwóch kolorów – czerwonego i czarnego. Brawurowa animacja nagrodzona m.in. w Cannes, Edynburgu, Melbourne, Montevideo i Oberhausen. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

KLATKI (1966), Mirosław Kijowicz, 7'27"
Nagrodzona Grand Prix w Annecy, a także w Krakowie, Locarno i Oberhausen, przewrotna opowieść o więźniu i strażniku, i o trudnej do uchwycenia granicy pomiędzy wolnością i niewolą. Autorem muzyki do filmu był Krzysztof Komeda. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

LIBIDO (1967), Alina Maliszewska, 8’01”
Podstarzały donżuan, przekonany o swoim powodzeniu wśród kobiet, próbuje uciec w swych fantazjach nieubłaganemu upływowi czasu. TECHNIKA: animacja rysunkowa/kombinowana.

INTELEKTUALISTA (1969), Witold Giersz, 6’52”
Siła czy intelekt? To odwieczne pytanie zostaje postawione w epoce jaskiniowej, gdzie dwóch mężczyzn walczy o względy kobiety. Nagrodzona w Wiedniu, zabawna refleksja Witolda Giersza wykonana przy pomocy nakładanych szpachlą, wciąż zmieniających się, grubych warstw farby. TECHNIKA: animacja malarska/kombinowana.

INWAZJA (1970), Stefan Schabenbeck, 7’31”
Przewrotny film s-f autora SCHODÓW i WSZYSTKO JEST LICZBĄ, będący jego jedyną realizacją w Studiu Miniatur Filmowych w Warszawie. Na tajemniczej planecie lądują statki kosmiczne. Rozpoczyna się inwazja… Nagrody w Krakowie, Melbourne i Oberhausen. TECHNIKA: animacja wycinankowa/kombinowana.

RĘKA (1974), Mirosław Kijowicz, 2’34”
Lepiej nie przeszkadzajcie aktorowi, gdy gra. Nawet, jeżeli on jest na ekranie, a Wy siedzicie wygodnie w kinie… Arcydzieło minimalizmu nagrodzone „Brązowym Lajkonikiem” na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

Z ŻYCIA OWADÓW, CZYLI LOT TRZMIELA (1979), Zofia Oraczewska, 9’03”
Frywolna opowieść o miłosnych podbojach ospałego trzmiela. Pewnego dnia, fruwający z kwiatka na kwiatek amant, napotyka na swej drodze uwodzicielską orchideę… TECHNIKA: animacja rysunkowa.

ŁAGODNA (1985), Piotr Dumała, 11'
Obsypana nagrodami, wydrapana na niezliczonej ilości gipsowych płytek, adaptacja opowiadania Fiodora Dostojewskiego o młodej kobiecie zdominowanej i zastraszonej przez swojego starego męża. TECHNIKA: animacja kombinowana

OPERA NR 23 (1985), Bogdan Nowicki, 8’04”
Żart filmowy na temat współczesnej rock-opery: seks, przemoc, wiedźmy na gitarach i… Superman! TECHNIKA: animacja rysunkowa.

WYŚCIG (1989), Marek Serafiński, 6'03"
„Gotowi? Start!” Przedstawiciele polskiego społeczeństwa dogasającej właśnie epoki komunizmu rozpoczynają wyścig, który zdaje się nie mieć końca. Nagrody w Huesca i Lipsku. TECHNIKA: animacja kombinowana.

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej