Miejska Biblioteka Publiczna w Lublinie, Instytut Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Instytut Sztuki UMCS zapraszają na drugi wykład z cyklu "W poszukiwaniu jedności sztuk - totalne dzieło sztuki".
Abstrakt wykładu:
"Na początku był Runge. Philipp Otto Runge" - Marcin Pastwa
Runge w 1802 roku rozpoczął prace nad cyklem rysunków, wielkoformatowych rycin i obrazów olejnych nazwanych Pory dnia (Die Tageszeiten), będących romantyczną próbą syntezy chrześcijaństwa i dynamicznych sił natury, wyrażającą harmonię wszechświata za pomocą „poetyckich hieroglifów” – alegorii, symboliki kolorów i formy. Praca ta, jako jeden z najgłębszych i najbardziej różnorodnych projektów w dziedzinie niemieckiej sztuki romantycznej ujawnia koncepcję Gesamtkunstwerku u jej narodzin. Artysta próbuje wyrazić w niej poczucie całości, które jest dla niego nieodłączną cechą jego religijnej interpretacji ludzkiej kondycji, opartą na jedności człowieka z naturą i boskością. Runge opracowując przyszłe plany cyklu zakładał, że po ukończeniu obrazów powinny one współtworzyć całość z dwoma dodatkowymi formami sztuki, architekturą i muzyką. Przewidywał, że pewnego dnia malowidła te zostaną wystawione w katedrze lub dużym kościele przy akompaniamencie muzyki chóralnej i organowej, co jest zarówno świadectwem wyobraźni Rungego jak też jego własnej wizji sztuki „totalnej”, której jednak nie można było w pełni zrealizować.