W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Wykład: Niezrealizowana idea - Muzeum Sztuki Współczesnej w Krzemieńcu

Data rozpoczęcia 2015-04-08
Godzina rozpoczęcia 17:00
Miejsce Filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego, ul. Peowiaków 12
Kategoria Wykład

Miejska Biblioteka Publiczna im. H. Łopacińskiego, Instytut Historii Sztuki KUL, Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych oraz Galeria Labirynt zapraszają na wykład Doroty Seweryn-Puchalskiej: Niezrealizowana idea - Muzeum Sztuki Współczesnej w Krzemieńcu.



Kolonie artystyczne włączone w nurt sztuki europejskiej stały się istotnym zjawiskiem na mapie artystycznej Europy, od lat 20. XIX w. do początku XX w. W ten nurt kolonii artystycznych wpisuje się także Krzemieniec. Miasto, położone na terenie Ukrainy, w okresie międzywojennym, na mocy traktatu ryskiego, należące do Polski. Tu w latach 30. XX w. życie artystyczne rozkwitło z ogromną mocą, do czego przyczynił się tkwiący, w działającym w mieście Liceum Krzemienieckim potencjał. Artystów przyciągał także urok miasta z wyjątkowością jej architektury i otaczająca miasto przyroda. Przyjeżdżający do Krzemieńca artyści, od roku 1936 skupiali się w zorganizowanym przy Liceum Rysunkowym Ognisku Wakacyjnym. Byli to najznakomitsi artyści ówcześnie działający. Wymienić tu można choćby: Jana Cybisa, Emila Krchę, Czesława Rzepińskiego, malarzy Grupy Krakowskiej, Grupy Artystów Plastyków „Pryzmat” czy Cechu Artystów Plastyków „Jednoróg”. Przyjeżdżało tu wielu innych. Każdy z nich miał za zadanie zostawić dwa obrazy, z których tworzono kolekcję Muzeum Sztuki Współczesnej z siedzibą w Krzemieńcu. Rozmiary zgromadzonej kolekcji były imponujące, ale do ostatecznego sfinalizowania projektu nie doszło. Wykład będzie próbą pokazania procesu tworzenia kolekcji i ostatecznych jej losów. Nakreśleniem środowiska artystycznego, którego wykreowanie przyczyniło się do powstania tytułowych zbiorów.

Wykład otwarty z cyklu Obraz w kolekcji nowoczesnej - VI edycja wykładów z historii sztuki

Najważniejsze wydarzenia cykliczne