W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Wykład z cyklu "Lekcje z kolekcji"

Wykład z cyklu "Lekcje z kolekcji"
Data rozpoczęcia 2012-05-23
Godzina rozpoczęcia 18:00
Kategoria Wykład

Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych zaprasza na drugi wykład z cyklu "Lekcje z kolekcji".
Tym razem dr Marta Smolińska wygłosi wykład "(Ko)lekcja malarstwa Waldemara Andzelma"

Prace Stefana Gierowskiego, Jerzego Kałuckiego, Koji Kamoji oraz Jana Berdyszaka, zgromadzone przez Waldemara Andzelma, jawią się nie tylko jako fascynująca i bogata kolekcja malarstwa, lecz także jako lekcja problematyki związanej z malarstwem II połowy XX wieku i początków wieku XXI. Dzięki tym interesującym i niepowtarzalnym zbiorom otwiera się bowiem perspektywa do pogłębionego namysłu nad kondycją obrazu, relacją figura – tło, statusem iluzji, rolą granic oraz pojęciem kompozycji. Każdy spośród tych czterech wybitnych artystów na swój indywidualny sposób dotyka natury obrazu i mierzy się z nią we wszystkich kolejnych realizacjach, czego konsekwencją jest aktywizacja widza i zaproszenie go do aktywnego współtworzenia sensów poszczególnych dzieł.

Dr Marta Smolińska - historyczka i krytyczka sztuki; adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu; trzykrotna stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (Program Start. Stypendia dla Młodych Uczonych: edycje 2005 i 2006; Program Kwerenda: edycja 2008); członkini AICA; kuratorka wystaw sztuki współczesnej; autorka książek: „Młody Mehoffer” (wyd. Universitas, Kraków 2004); „Puls sztuki. OKOło wybranych zagadnień sztuki współczesnej” (wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2010) oraz „Otwieranie obrazu. De(kon)strukcja uniwersalnych mechanizmów widzenia w nieprzedstawiającym malarstwie sztalugowym II połowy XX wieku” (Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012); autorka wielu rozpraw z historii sztuki i tekstów krytycznych (publikowanych m.in. na łamach „Artium Quaestiones”, a także „Arteonu”, „Artluka”, „Exit”).

Wstęp wolny