W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Wystawa BAR - architektura po holendersku

Data rozpoczęcia 2008-10-22
Data zakończenia 2008-11-20
Kategoria Wystawa

Pytanie "Czy współczesna architektura jest bezużyteczna?" staje się jedynie pół retoryczne, gdy odpowiedzi na nią udzielają Klaas van der Molen i Joost Glissenaar założyciele BAR (Bureau voor Architectuur Rotterdam). Mimo, że, ku ich rozczarowaniu, pierwszy wspólny nagrodzony projekt czeka ciągle na realizację, duet podczas tworzenia kolejnych projektów zgłębił cel współczesnej architektury, a w szczególności relacje między budynkami a ich użytkownikami.
Holenderska architektura zwraca na siebie uwagę od lat 90-tych XX wieku, kiedy to zaczęto łączyć formę i funkcję. Obecne wymagania rynku sprawiają, że rozwijające się zespoły architektów nie mają racji bytu. Zespół Klaasa van der Molena i Joosta Glissenaara realizuje się na polu architektury użyteczności publicznej, gdzie uważają się za konkurencję dla dużych korporacji pod względem ceny i elastyczności.
Zespół BAR kładąc nacisk na funkcje użytkowe przyrównuje się do powojennych holenderskich znakomitości, takich jak Herman Hertzberger i Aldo van Eyck, którzy zapoczątkowali humanistyczne podejście do otoczenia budynku. Młody zespól BAR przyciąga uwagę dzięki przekształceniu socjalnej wrażliwości i bezpardonowych form swoich poprzedników.
Jednym z bardziej znanych projektów duetu jest budynek drukarni Roto Smeets przy starym przemysłowym kanale, który prezentuje się przechodniom jako długa szklana ściana pomiędzy drewnianymi kolumnami. Poza ciekawą fasadą, budynek składa się z trzech połączonych prostopadłościanów: od przezroczystego frontowego biura, poprzez drukarnię w środku, aż do działów pakowania, magazynowania i wysyłki. Twórcy twierdzą, że budynek ten jest, jak odpakowywanie prezentu, procesem ukazywania nieznanego wnętrza poprzez efektowną część zewnętrzną.
Kontrast pomiędzy starą skorupą a nowym wnętrzem to kluczowe założenie projektu BAR, współczesnego centrum sztuki, w Utrechcie. Perforowaną siatkę zawierającą schody zestawiono tutaj za fasadą z 1650 roku. Stworzono tym samym pionowe foyer, podkreślające przejście pomiędzy starym a nowym. W rzeczywistości jest to jedna ciągła przestrzeń pomiędzy trzema pomieszczeniami: biblioteką, recepcją i miejscem spotkań.
Z pracowni BAR pochodzi również projekt budynku organizacji socjalnej zajmującej się walką z uzależnieniem od narkotyków. Hostel dla narkomanów, Junky Hotel, mieści się na jednej z najbardziej ekskluzywnych ulic historycznego centrum Utrechtu. W budynku z 1910 roku projektanci stworzyli przestrzeń życia dla bezdomnych narkomanów, gdzie jednym z kluczowych elementów projektu są ściany wyłożone laminatem z trójwymiarowym nadrukiem liści bluszczu, mającym sugerować kontakt z naturą.
Bridgehouse, nazywamy przez projektantów "Ozdobą na wodzie" używany sześciokrotnie w ciągu roku, przez resztę czasu pełni funkcję stacji transformatorowej. Gdyby nie został zaprojektowany przez duet BAR, nie stanowiłby idealnego uzupełnienia rzeźby miasta, ale byłby kolejnym nudnym budynkiem technicznym.

Rok założenia: 1999 rok

Zespół: Joost Glissenaar, Klaas van der Molen

Projekty: Drukarnia Roto Smeets - Utrecht 2003, Centrum Sztuki współczesnej BAK – Utrecht 2003, Junky Hotel - Utrecht 2004, Bridgehouse - Middelburg 2004, Pawilon Krasińskiego – Warszawa 2006, Wnętrza Holenderskiego Stowarzyszenia Architektów – BNA - Amsterdam 2007,
Budynek policji KLPD - Assen and Maasbracht 2008, Music House - Utrecht 2008, Jednostki mieszkaniowe Glauberweg, Amsterdam, 2008

Najważniejsze wydarzenia cykliczne