W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Wystawa fotografii Sputnik Photos „U”

Wystawa fotografii Sputnik Photos „U”
Data rozpoczęcia 2013-07-19
Data zakończenia 2013-08-06
Miejsce Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 5A
Kategoria Wystawa

Warsztaty Kultury w Lublinie i Sputnik Photos zapraszają na wystawę fotografii Sputnik Photos „U”.

Sputnik Photos „U” to fotograficzny esej o współczesnej Ukrainie; zapis procesu poznawania jednego z największych sąsiadów Polski, który dopiero w 1991 roku uzyskał niepodległość i wyzwolił się z dominacji Związku Radzieckiego. Stanowi poruszającą opowieść o poszukującym własnej tożsamości kraju i narodzie.

Kolektyw Sputnik Photos od początku swojej działalności (2006) realizuje projekty opisujące Europę Wschodnią i Środkową. Zrzeszone w nim fotografki i fotografowie szczególnie upodobali sobie temat transformacji, mitu i związków kultury z rzeczywistością społeczną.

Autorzy fotografii: Andrej Balco (Słowacja), Jan Brykczyński, Rafał Milach, Agnieszka Rayss (Polska), Andrei Liankevich (Białoruś), Justyna Mielnikiewicz (Gruzja), Filip Singer (Czechy).
Projekt „U” (2008-2009)

W 2009 roku wspierani przez organizację Altemus i Fundusz Wyszehradzki artyści z Kolektywu Sputnik Photos podjęli temat udokumentowania ukraińskiej drogi poszukiwania tożsamości. Międzynarodowi (polscy, czescy, słowaccy, białoruscy) fotografowie i ukraińscy pisarze, podróżując przez terytorium Ukrainy, próbowali uchwycić jej specyfikę, ducha miejsc i ludzi. Powstałe wówczas cykle fotograficzne ukazały wielką różnorodność tego kraju. Artyści w specyficzny dla siebie sposób przyglądali się ludziom w miastach i na wsiach. Okazało się, że nic do końca nie było już komunistyczne ani też jeszcze nie było kapitalistyczne. Ukraina trwa bowiem pomiędzy tradycją i nowoczesnością – aspirując do miana kraju europejskiego, jest mocno przywiązana do wschodniego sposobu myślenia o świecie.

W znakomitym zbiorowym portrecie wschodnio karpackich Bojków, Jan Brykczyński opowiada o życiu zgodnym z cyklem natury. Egzystencji przepełnionej tradycyjnym, codziennym rytuałem: hodowlą zwierząt, uprawą roli, rękodziełem, pogrzebową celebrą i przyjemnością czerpaną z relacji międzyludzkich, np. sąsiedzkich.

Andrei Liankevich (Białoruś) rejestruje pogańskie zwyczaje tajemniczych mieszkanek odizolowanych, górskich wiosek. Justyna Mielnikiewicz (Polska/Gruzja) w niemal metafizycznych portretach mieszkańców Krymu ujawnia symboliczną przestrzeń i światło tego pogranicza Rosji i Ukrainy.

O sytuacji gospodarczej i ciężkich warunkach pracy mówią różne w nastroju i kolorystyce cykle Filipa Singera (Czechy), Rafała Milacha i Andrei Balco (Słowacja). Pierwszy z nich rejestruje kopalnie wschodniej Ukrainy. Mimo bardzo bogatych złóż poziom bezpieczeństwa przy ich wydobyciu jest niski, a robotnicy dramatycznie słabo opłacani. Aż 75% zawodów górniczych jest sklasyfikowanych jako bardzo niebezpieczne, o czym najlepiej świadczą statystyki: od 1991 roku blisko 4000 górników straciło życie w wypadkach w kopalniach. Singer sportretował wyniszczoną przemysłem groźną przyrodę, a w niej młodych robotników hut w Makievce i kopalni Doniecka.

Błękitny fotoreportaż pt. The Black Sea of Concrete (‘Czarne Morze Betonu’) Rafała Milacha przenosi odbiorcę nad Morze Czarne. Mimo swego kurortowego potencjału wybrzeże pełne jest niszczejących śladów świetności, rdzewiejących statków, nadniszczonych pomostów i ostróg. Nie brakuje jednak żołnierzy i oznak siły, które w surrealistyczny sposób objawiają się jako strażnicy przeszłości.

O życiu na krawędzi ubóstwa opowiada z kolei Andrea Balco w cyklu Antratsyt 3 Days to Europe (‘Antracyt 3 dni do Europy’). Tytułowy Antracyt to średniej wielkości miasto w Donieckim Zagłębiu Węglowym, we wschodniej Ukrainie, pełne rosyjskiej nostalgii i kopalni, ale prawie pozbawione wody pitnej. Większa część populacji żyje na krawędzi biedy, bez żadnych perspektyw na poprawę i choć wszyscy marzą o lepszym życiu, to niewielu znajduje na nie realny sposób.

To, co z pewnością łączy wszystkie prezentowane na wystawie „U” prace, to umiejętne uchwycenie charakteru, siły i hartu ducha Ukraińców. W rozrzuconych górskich wioskach Karpat czy dawnych stoczniowych potęgach nad Morzem Czarnym artyści zarejestrowali wyjątkowość, piękno i prawdę o Ukrainie. Poprzez portrety jej mieszkańców stworzyli opowieść o ich własnej drodze do wolności, indywidualności i historii we współczesnej Europie. Także tej najnowszej, jaką jest przeciwdziałanie uprzedmiotowieniu kobiet. Ten aspekt, szczególnie ważny w kontekście Euro 2012, których gospodarzami wspólnie z Ukrainą była Polska, podjęła w swoich pracach Agnieszka Rayss. Melancholijne portrety półnagich, odważnych aktywistek z grupy Femen są jakby przeciwwagą dla stereotypu związanego z wizją nieatrakcyjnych feministek walczących o równe prawa kobiet i mężczyzn.

Dla mieszkańców Lublina wystawa może być propozycją nieoczywistej refleksji o wspólnocie Europy Wschodniej w wersji Sputnik Photos. Dodatkową okazją będzie spotkanie autorskie prowadzone przez Joannę Kinowską, zaplanowane po wernisażu.
Projekt jest zorganizowany w ramach programu współpracy miast Wschód Kultury organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury.

Wystawa będzie czynna w dniach 19 lipca – 6 sierpnia 2013, od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-17:00, w weekendy w godz. 14:00 – 18:00 lub po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (81 533 08 18 lub +48 889 344 148).

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej