W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Jak czerpać jeszcze więcej przyjemności ze słuchania?

13.01.202007:15

Osobisty wymiar muzyki, czyli jak czerpać jeszcze więcej przyjemności ze słuchania
Jaka jest różnica między słyszeniem, a słuchaniem muzyki? Czym jest percepcja dźwięku i na co zwracać uwagę, aby być świadomym melomanem? Czy warto przeznaczyć więcej czasu na słuchanie muzyki czy na poszukiwaniu perfekcyjnego brzmienia? W jakim stopniu o decyzji zakupu sprzętu muzycznego decyduje „dopaminowy haj”, a w jakim percepcja i świadomy wybór nośników oraz sprzętu audio? W jaki sposób muzyka może poprawić jakość życia? Na te oraz szereg innych pytań dotyczących dźwięku i odbioru muzyki poszukamy odpowiedzi podczas spotkań w ramach nowego cyklu warsztatowego pod patronatem festiwalu Inne Brzmienia.

Program warsztatów w styczniu:

  • Percepcja odbioru, czyli co ma wpływ na dobór optymalnych warunków i systemu do odsłuchu

Podczas spotkania omówimy zagadnienie psychoakustyki, czyli postrzegania dźwięków przez umysł. Zastanowimy się co wpływa na naszą percepcję odbioru muzyki oraz jak odbieramy poszczególne kompozycje patrząc w ekran telefonu, a jak podczas słuchania tradycyjnej płyty. Omówimy zjawisko iluzji dźwiękowych oraz kwestię akustyki pomieszczeń, tak by móc samemu stworzyć bardzo dobre warunki do słuchania ulubionych kompozycji. Poszukamy odpowiedzi na pytanie gdzie kończy się rozsądek w kwestii znaczenia kabli audio. Omówimy znaczenie testów audio i to dlaczego nie zawsze warto wierzyć własnym uszom. Nauczymy się czytać recenzje sprzętu audio oraz rozumieć język prasy (czym są sybiliany, brzmienie, barwa – glosariusz pojęć).  Uczestnicy warsztatów będą mogli dowiedzieć się jak dobrać optymalny system do odsłuchu, co jest w nim najważniejsze (dobór źródeł, klasy wzmacniacza, słuchawek, kolumn) oraz jaką rolę odgrywa w tym wszystkim marketing.

Prowadzący: Andrzej Pęczak, dr Jan Felcyn, Bartłomiej Chojnacki (Mega Acoustic)
Gościem specjalnym spotkania będzie wszechstronny perkusista, kompozytor, aranżer oraz producent muzyczny – Adam Czerwiński.
Kiedy: 16 stycznia 2020 – czwartek, godz. 18:00-20:00
Gdzie: Próba Cafe, ul. Grodzka 5a, Lublin
Zapisy: zgłoszenia przez formularz online dostępny na stronie innebrzmienia.eu. Koszt udziału w warsztatach to 30 zł od osoby.

  • Muzyka, emocje i mózg gadzi, czyli wpływ muzyki na nasze życie, zdrowie, poznanie

Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się czym jest dysonans poznawczy w audio, czyli dlaczego słyszymy więcej niż możemy usłyszeć. Wraz z prelegentami zastanowimy się też nad tym, dlaczego podoba nam się muzyka, która nam się podoba? Omówimy zjawisko zwane „efektem Sennheisera”, przyjrzymy się kosztownym elementom systemu audio (432Hz i inne voodoo) oraz rozważymy na ile poprawiają właściwości urządzeń, z którymi wchodzą w interakcję i czy warto przepłacać. Odpowiemy na pytania: jak można pogodzić melomana z audiofilem?; jak muzyka wpływa na nasze samopoczucie? oraz co nam daje świadome jej słuchanie? Podczas spotkania nie zabraknie wątku dotyczącego muzykoterapii oraz analizy tego, co nauka ma wspólnego z muzyką. Spotkanie zakończy wątek tajemniczego ciągu Fibonacciego w muzyce.

Prowadzący: Andrzej Pęczak, red. Mariusz Turczyk, Marcin Marcinkiewicz (Ton składowy), Łukasz Rzepecki
Kiedy: 30 stycznia 2020 – czwartek, godz. 18:00-20:00
Gdzie: Próba Cafe, ul. Grodzka 5a, Lublin
Zapisy: zgłoszenia przez formularz online dostępny na stronie innebrzmienia.eu. Koszt udziału w warsztatach to 30 zł od osoby.

O prowadzących:

Andrzej Pęczak – autor cyklu i prowadzący spotkania - realizator w wydziale dźwięku Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi; pracownik Fonica - producenta sprzętu audio i gramofonów; doświadczony sprzedawca z branży audio; zapalony kolekcjoner; właściciel tysięcy płyt gramofonowych, CD i innych nośników dźwięku oraz  artefaktów związanych z historią fonografii; meloman i pragmatyczny audiofil.

red. Mariusz Turczyk - z wykształcenia nauczyciel informatyki; od kilkunastu lat w branży PR; z zamiłowania radiowiec. Związany z anteną radiową od 1994 roku. Pracował m.in. w warszawskim Radiu Kolor, sieci Plus, lokalnym Radiu Rekord. Obecnie współpracuje z Radiem Radom, gdzie prowadzi weekendowe pasmo „Wolna sobota” oraz program „Trzaski w eterze” - audycja z muzyką z płyt winylowych, poradami dotyczące gramofonów. Prowadzi wraz z żoną gabinet muzykoterapii metodą Tomatisa, która polega na stymulowaniu mózgu muzyką i głosem. Prywatnie audiomaniak, posiadający w swoich zbiorach tysiące tytułów na płytach winylowych, CD, szpulach, kasetach audio i innych nośnikach dźwięku.

dr Jan Felcyn - pracuje w Zakładzie Akustyki Środowiska Instytutu Akustyki na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu. Jego zainteresowania skupiają się m. in. na szeroko rozumianej akustyce muzycznej oraz percepcji rytmu i muzyki. Jest aktywnym realizatorem audiobooków oraz reportaży i słuchowisk radiowych. Miłośnik jazzu - przez kilka lat prowadził audycję radiową poświęconą temu gatunkowi w lokalnej rozgłośni radiowej. Zapalony chórzysta, który już od 13 lat udziela się w poznańskich chórach jako tenor.

mgr inż. Bartłomiej Chojnacki – główny projektant i technolog ustrojów akustycznych marki Mega-Acoustic oraz właściciel firmy Soundway Acoustics świadczącej usługi pomiarowe i projektowe w zakresie akustyki wnętrz. Doktorant w Katedrze Mechaniki i Wibroakustyki AGH. Absolwent kierunku wibroakustyki i inżynierii akustycznej ze specjalizacją w akustyce wnętrz i elektroakustyce. Aktywny członek stowarzyszeń naukowych i profesjonalnych, Sekretarz Zarządu Głównego Polskiej Sekcji Audio Engineering Society oraz członek Polskiego Towarzystwa Akustycznego. Na arenie międzynarodowej członek Audio Engineering Society Education Committee jako AES SDA Chair on Europe and International.  Autor ponad 25 publikacji naukowych o zasięgu międzynarodowym w dziedzinie akustyki pomieszczeń i niezliczonych projektów akustycznych w przemyśle oraz u klientów indywidualnych. Specjalista w akustyce małych pomieszczeń w zakresie pokojów odsłuchowych i studia nagrań, w kontakcie z najbardziej wymagającymi klientami, audiofilami i inżynierami dźwięku. Zajmuje się popularyzacją nauki w zakresie percepcji i istotności akustyki w odbiorze muzyki na każdym etapie edukacji muzycznej.

Adam Czerwiński - wszechstronny perkusista, kompozytor, aranżer oraz producent muzyczny. Podczas swojej kariery uczestniczył w nagraniu ponad 120 płyt jako sideman oraz 13 jako leader. Współpracował między innymi z Jarosławem Śmietaną, Zbigniewem Namysłowskim, Krzesimirem Dębskim, Wojtkiem Karolakiem, Markiem Napiórkowskim, Wojtkiem Niedzielą czy Nigelem Kennedy. Długo by wymieniać także listę gwiazd z zagranicy: John Abercrombie, Garry Bartz, Eddie Henderson, Larry Goldings, John Scofield – to tylko niektóre z nich. Występuje w najlepszych klubach i salach koncertowych świata z takimi muzykami jak Nigel Kennedy, Robert Plant czy Eric Clapton. Założyciel i właściciel AC Records. To właśnie m.in. dzięki niemu można słuchać analogowych produkcji czołowych polskich i zagranicznych mistrzów jazzu i nie tylko.
Zasłużony na polu edukacji muzycznej jako wykładowca warsztatów muzycznych w całej Polsce.

Marcin Marcinkiewicz - absolwent dziennikarstwa muzycznego, od urodzenia mieszkający we Wrocławiu. W ramach pracy magisterskiej pisał o kolekcjonerach nośników muzycznych. Miłośnik bluesa, muzyki rockowej i jazzu. Autor bloga Ton Składowy, na którego łamach tropi absurdy branży audio.

Łukasz Rzepecki / UkuPuku – z wykształcenia muzykoterapeuta, nauczyciel języków obcych, z zamiłowania muzyk!