Zapraszamy w dn. 23-24 września 2019 r. do Galerii Labirynt w Lublinie na konferencję pt. „Jak rozmawiać ze strzelbą, która chce się zabić. Sztuka w dobie post-prawdy, teorii spiskowych i negacjonizmu” organizowaną jako część projektu „CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej” ("CreArt. Network of Cities for Artistic Creation"), współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.
Konferencja odbędzie się jako wydarzenie towarzyszące Kongresowi Inicjatyw Europy Wschodniej. Tematyka konferencji dotyczy czterech zagadnień mających ogromny wpływ na współczesną politykę, debaty publiczne i napięcia społeczne XXI wieku: zmiany klimatyczne, postfaszyzm, mizoginia i gatunkowizm. Jest także związana z pojęciem, opisywanym przez psychologów badających procesy kształtowania się poglądów politycznych jako „backfire effect”. Każdy z zaproponowanych w ramach konferencji paneli dyskusyjnych/warsztatów stanie się próbą zmierzenia się z mechanizmami rozprzestrzenienia się teorii spiskowych, post-prawdy oraz sprzężonymi z nimi procesami wyparcia (denializmu). W roli moderatorów/prowadzących poszczególnych dyskusji/warsztatów wystąpią specjaliści i specjalistki związani z aktywizmem politycznym i ekologicznym sprzęgniętym z programami instytucji sztuki współczesnej.
Rejestracja uczestników odbywa się za pośrednictwem strony internetowej Kongresu Inicjatyw Europy Wschodniej: www.kongres.lublin.eu
Formularz rejestracyjny będzie aktywny tylko do 8 września 2019 roku.
Program:
23 września 2019
* 11:00 Rejestracja uczestników Konferencji
* 12:00 Wprowadzenie do panelu
Jak rozmawiać ze strzelbą, która chce się zabić
Sebastian Cichocki | główny kurator, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
- Sebastian Cichocki jest kuratorem, pisarzem i krytykiem, pracuje jako główny kurator w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wybrane wystawy: Park Rzeźby na Bródnie (2009-2019), pawilon polski na 52 i 54. Biennale Sztuki w Wenecji, Robiąc Użytek. Życie w epoce postartystycznej (2016), Zofia Rydet, Zapis 1978-1990 (2015), Nowa sztuka narodowa. Realizm narodowy w XXI wieku w Polsce (2012) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Rainbow in the Dark: On the Joy and Torment of Faith, SALT w Stambule (2014).
Interwencja artystyczna / Warsztat
Tak zwane. Praktyczne warsztaty z robienia pieczątek
Lada Nakonechna | artystka wizualna, grupa R.E.P.
- Lada Nakonechna mieszka i prowadzi działalność artystyczną w Kijowie. Należy do grupy kuratorów i aktywistów Hudrada i współredaguje Prostory.net.ua, czasopismo poświęcone literaturze, sztuce i polityce. Od 2005 r. jest członkinią R.E.P . (Revolutionary Experimental Space). Od 2012 r. jest kuratorką „Kursu o Sztuce”, niezależnego programu edukacyjnego i współzałożycielką Method Fund, niezależnej organizacji wspierającej rozwój współczesnej sztuki i kultury na Ukrainie. Na drodze własnych doświadczeń zgłębia różne współczesne sposoby studiowania i uprawiania sztuki, interesuje ją sztuka jako działalność społeczna. Jej prace, które często skupiają uwagę na zasadach wizualnego poznania i obnażają manipulacyjne aspekty struktur wizualnych i słownych wyrastają z przekonania o emancypacyjnych możliwościach sztuki. Uczestniczyła w różnych ukraińskich i międzynarodowych wystawach, m.in. w Narodowym Ukraińskim Muzeum Sztuki (Kijów, 2011, 2012, 2017), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (2012), Galerie für Zeitgenössische Kunst (Lipsk, Niemcy, 2015), Kunstmuseum w Wolfsburgu (Niemcy, 2015), Kunsthalltrondheim w Trondheim (Norwegia, 2015), Daad gallery w Berlinie (2014), WUK Kunsthalle Exnergasse w Wiedniu, 2016), Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu (2018), Palais Populaire w Berlinie (2018). Lada Nakonechna jest laureatką Nagrody Artystycznej im. Kazimierza Malewicza (2014) oraz nagrody specjalnej PinchukArtCentre w Kijowie (2013).
O warsztacie
Warsztat przygotowany przez ukraińską arystkę Ladę Nakonechną polega na wspólnej produkcji pieczątek oraz dyskusji na temat ich współczesnego zastosowania jako politycznego narzędzia w przestrzeni publicznej – w celach manipulacji, demonstracji czy oporu. W części teoretycznej artystka przybliży kwestie związane z dziełami sztuki poruszającymi kwestie języka i przekładu, koncentrując się zwłaszcza na obecnej sytuacji społeczno-politycznej na Ukrainie, w kontekście wojny, cenzury, ataków skrajnej prawicy oraz rosnącego sprzeciwu ze strony obywatelskich instytucji.
Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich chętnych, bez preferowanej grupy docelowej.
* 13:00 Przerwa na lunch
* 14:00 Dyskusja / Warsztat
Jak uczyć się razem. Ćwiczenia na czas kryzysu cywilizacyjnego
Pablo Martínez | szef działu programowego, Muzeum Sztuki Współczesnej w Barcelonie
- Pablo Martínez jest dyrektorem programowym w MACBA, Muzeum Sztuki Współczesnej w Barcelonie. Zajmuje się działalnością edukacyjną związaną z ciałem i potencjalnymi możliwościami obrazów w konstruowaniu politycznej subiektywności. Kierował Działem Edukacji i Działalności Publicznej w CA2M (2009-16) i wykładał sztukę współczesną na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Complutense w Madrycie (2011-15). Jest sekretarzem redakcji pisma „Re-visiones” poświęconego sztuce i kulturze wizualnej oraz członkiem Las Lindes, grupy badaczy i aktywistów zajmujących się edukacją oraz działalnością kulturalno-artystyczną. Jest współredaktorem z Yayo Aznar „Arte actual: Lecturas para un espectador inquieto” (CA2M, 2011) i redaktorem „No sabíamos lo que hacíamos: Lecturas para una educación situada” (CA2M, 2017). Był kuratorem indywidualnych wystaw „Werker Magazine i Adelity Husni-Bey.
O warsztacie
Warsztat związany jest z obszarami: kryzys klimatyczny i homofobia. Przybierze on formę sesji czytelniczej i dyskusji na temat radykalnej edukacji i instytucji sztuki w XXI wieku. Pablo Martinez zapozna uczestników sesji z metodami i narzędziami używanymi przez Muzeum Sztuki Współczesnej MACBA w Barcelonie w pracy z różnymi publicznościami zagrożonymi wykluczeniem. Podczas dyskusji nad wybranymi przez Pablo Martineza tekstami, uczestnicy będą również wspólnie gotować – gastronomia jest istotną częścią praktyk pedagogicznych stosowanych w MACBA.
Potencjalni uczestnicy: osoby zainteresowane politykami kulturalnymi, edukacją, emancypacją, gotowaniem i produkcją żywności, końcem świata, sztuką i rzemiosłem.
* 15:30 Przerwa kawowa
* 15:45 Dyskusja / Warsztat
Fikcja przeciwko cenzurze. Przewodnik przemytnika
Katia Krupennikova | kuratorka i krytyczka sztuki, Bergen Assembly
- Katia Krupennikova jest kuratorką i krytyczką sztuki. Należy do zespołu Bergen Assemblies 2017-2019; wcześniej pracowała w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W 2015 r. wygrała międzynarodowy konkurs kuratorski organizowany w centrum sztuki Akbank Sanat w Stambule. Jej ostatnie projekty to „It Won’t Be Long Now, Comrades!" (z Ingą Lāce), „Framer Framed”, 2017 oraz Women Commentators: Russia and Ukraine, Muzeum Narodowe Królikarnia na zaproszenie fundacji Katarzyny Kozyry (Warszawa, 2014).
O warsztacie
Podczas warsztatu przygotowanego przez Katię Krupennikovą uczestnicy poznają różne przykłady kreatywnego wykorzystania „przemytu” jako strategii dystrybucji politycznego oporu w czasach sowieckiej cenzury. Pracując w grupach, będą mogli „przemycić” swoją własną historię. Jako efekt stworzą rodzaj użytecznego przewodnika, złożonego z metod i narzędzi oszukiwania cenzorskiego oka, na podstawie historycznych przykładów, jak i wyobraźni. W warsztacie mogą wziąć udział także osoby nieposiadające doświadczenia i wiedzy na temat sztuki zaangażowanej politycznie.
* 17:15 Przerwa kawowa
* 17:30 Rozmowy kuluarowe / Uczestnictwo w kulturalnym programie towarzyszącym
24 września 2019
* 10:00 Rejestracja uczestników Konferencji
* 11:30 Dyskusja / Warsztat
Kamień, patyk, ziemia. Jak uczyć się od ciągłych powrotów do domu
Iza Kaszyńska | aktywistka feministyczna i działaczka na rzecz ochrony środowiska, kuratorka Parku Rzeźby na Bródnie w Warszawie
- Iza Kaszyńska jest kulturoznawczynią, animatorką i organizatorką wydarzeń społeczno-kulturalnych, współkuratorką Weneckiego Biennale na Bródnie – dziewiątej edycji Parku Rzeźby. Aktywistka związana z ruchami miejskimi i sąsiedzkimi, zaangażowana w ruch ogrodnictwa miejskiego. Współzakładała m.in. ogrody społeczne „Jedność” na terenie Rodzinnych Ogrodów Działkowych przy ul. Czerniakowskiej w Warszawie i „Motyka i Słońce” na terenie stołecznego osiedla Jazdów. W ramach Parku Rzeźby na Bródnie zrealizowała i animuje Oranżerię – szklarnię sąsiedzką. Pracowała na polu sztuki współczesnej jako kuratorka, koordynatorka i producentka.
O warsztacie:
Warsztat związany jest z tematem kryzysu klimatycznego. Stała świadomość kryzysu klimatycznego sprawia, że znajdujemy się w błędnym kole zaangażowania, aktywizmu, nostalgii, złości i poczucia bezradności. Warsztat przybierze formę miejskiego dryfu (wędrówki), koncentrującego się na praktykach „głębokiego słuchania” i rozmowy, służącego radzeniu sobie w kontaktach z osobami wypierającymi/negującymi wiedzę o zmianach klimatycznych, zwłaszcza w kręgu rodzinnym i bliskich przyjaciół. Kaszyńska posłuży się metodologią, zaczerpniętą z doświadczeń „głębokiej ekologii”, wiedzy ludów tubylczych
i grup anarchistycznych.
Potencjalni uczestnicy: osoby zainteresowane ekologią, zmianami klimatycznymi, feminizmem i pracą na rzecz innych istot.
* 13:00 Przerwa na lunch
* 14:00 Dyskusja / Warsztat
Afekty i archetypy. Jak możemy oduczyć się myślenia w kategoriach narodowych?
Övül Durmuşoğlu | kuratorka, pisarka, badaczka | Berlin/Stambuł
- Övül Durmuşoğlu jest kuratorką i pisarką działającą na pograniczu sztuki współczesnej, polityki, teorii krytycznej i genderowej oraz kultury popularnej. Obecnie pracuje jako kuratorka gościnna i ekspertka w nowo utworzonej fundacji MMAG w Ammanie. W przeszłości była kuratorką festiwalu steirischer herbst w Graz w Austrii, kuratorką i dyrektorką pokazów w YAMA w Stambule, kuratorką-asystentką Chronografii Gülsün Karamustafa w Muzeum Sztuki Współczesnej Hamburger Bahnhof w Berlinie, dyrektorką artystyczną festiwalu Współczesna Sofia w 2013 roku. Była także kuratorką programów na 10, 13 i 14 biennale w Stambule, koordynowała i organizowała różne programy i wydarzenia na dOCUMENTA (13) w ramach Maybe Education and Public Programs. Jako profesorka wizytująca wykładała teorię i praktykę kuratorską w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, a obecnie prowadzi gościnne wykłady w Muthesius Kunsthochschule w Kilonii (Niemcy).
O warsztacie:
Övül Ö. Durmusoglu skoncentruje się na archetypach dziedziczonych przez społeczeństwa, które mogą stać się skutecznymi narzędziami, używanymi przez populistycznych polityków. Warsztat koncentruje się na technikach kontroli
i manipulacji, oraz metodach zabezpieczenia się przed nimi – poprzez proces kolekcjonowania, opowiadania i dekodowania archetypów, które obecne są
w publicznym dyskursie w Polsce. Uczestnicy warsztatów będą mieli wcześniej okazję zapoznać się z tekstami wybranymi przez Durmusoglu.
Potencjalni uczestnicy: osoby zainteresowane feminizmem, aktywizmem politycznym, a także opowiadaniem historii.
* 15:30 Przerwa kawowa
* 15:45 Wykład podsumowujący konferencję
Antyfaszyzm w dobie antykomunizmu
Vasyl Cherepanyn | szef Centrum Badań nad Kulturą Wizualną (VCRC) | Kijów
- Vasyl Cherepanyn jest doktorem filozofii (w zakresie estetyki). Kieruje Centrum Badań nad Kulturą Wizualną (VCRC) w Kijowie i wykłada na wydziale kulturoznawstwa Uniwersytetu Narodowego „Akademii Kijowsko-Mohylańskiej”. Wykładał gościnnie na Europejskim Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie nad Odrą, Uniwersytecie Helsińskim, Wolnym Uniwersytecie w Berlinie, Merz Akademie w Stuttgarcie, Uniwersytecie Wiedeńskim, Uniwersytecie Masaryka w Brnie, w Instytucie Studiów Zaawansowanych „Krytyki Politycznej” w Warszawie oraz na Uniwersytecie w Greifswaldzie (Niemcy). Był stypendystą Instytutu Nauk Humanistycznych w Wiedniu. Ostatnio zredagował Przewodnik po Kijowskiej Międzynarodówce (Medusa Books 2018) i '68 TERAZ (Archive Books, 2019) oraz pełnił funkcję kuratora projektów Międzynarodówka Europejska (Królewska Akademia Sztuk Wizualnych w Amsterdamie) i Hybrydalny pokój (Fundacja Stroom w Hadze). Centrum Badań nad Kulturą Wizualną było organizatorem Szkoły Kijowskiej – Kijowskiego Biennale 2015 oraz Kijowskiej Międzynarodówki – Kijowskiego Biennale 2017 i otrzymało w 2015 r. Europejską Nagrodę Kultury Księżniczki Margriet, a w 2018 r. nagrodę im. Igora Zabla przyznawaną w dziedzinie kultury i teorii.
W wykładzie podsumowującym konferencję „Jak rozmawiać ze strzelbą, która chce się zabić. Sztuka w dobie post-prawdy, teorii spiskowych i negacjonizmu” Vasyl Cherepanyn podda analizie obecną sytuację polityczną w Europie, koncentrując się na wzroście populizmu i skrajnej prawicy, oraz potencjale antyfaszystowskiego oporu. Poruszy także wątek „dekomunizacji” na Ukrainie, w Polsce i Niemczech, tendencjach autorytarnych w Turcji i Rosji, populizmie w Austrii i Włoszech. Główną osią wykładu jest próba prześledzenia procesu normalizowania post-faszyzmu i pogrobowców starych ideologii.
Interwencja artystyczna / warsztat cd.
Tak zwane. Praktyczne warsztaty z robienia pieczątek
Lada Nakonechna | artystka wizualna, grupa R.E.P.
* 17:15 Przerwa kawowa
* 17:30 Rozmowy kuluarowe / Uczestnictwo w kulturalnym programie towarzyszącym
Pliki do pobrania
-
program konferencji.pdf
Program konferencji "Jak rozmawiać ze strzelbą..." 1.62 MB