W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.
Kody - nabór
16.03.201522:34

Ośrodek Inicjatyw Twórczych "Rozdroża" ogłasza nabór dla zainteresowanych udziałem w wykonaniu utworów angielskiego kompozytora Corneliusa Cardew: „Schooltime Compositions”, „Tiger's Mind” i „Treatise”.
Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, który rozpocznie się 13 maja 2015 zainauguruje pierwsze w Polsce wykonanie dzieła Corneliusa Cardew "Schooltime Composition". Premierowe wykonanie utworu, które miało miejsce w marcu 1968 roku, trwało 10 godzin. Dzieło, z udziałem profesjonalistów i amatorów powstanie pod dyrekcją Johna Tilburyego, wybitnego interpretatora muzyki współczesnej. Kompozycje „Tritease” i „Tiger's Mind” prezentowane będą 14 maja 2015. Cornelius Cardew (1936-1981) - angielski kompozytor, wizjoner, artysta, który w minionym stuleciu poszerzył granice muzyki. Mimo, że kształcił się w ważnych muzycznych centrach Europy, bliżej mu było do amatorów. Zamiast Royal Albert Hall wybierał miejskie peryferia i ulicę; żyjąc w londyńskim tyglu, chętnie zerkał zarówno na Zachód w stronę amerykańskiej awangardy, jak i na Daleki Wschód. Inspirowali go również twórcy idei społecznych i politycznych m.in. Marks, Wittgenstein i Konfucjusz. John Tilbury (1936) – muzyk, improwizator, wybitny interpretator muzyki współczesnej, stypendysta londyńskiego Royal College of Music, uczeń Jamesa Gibba i Zbigniewa Drzewieckiego. Współpracował m.in. z Earle Brownem, Mortonem Feldmanem, Johnem Cage’em oraz Corneliusem Cardew, czego efektem są wybitne interpretacje najważniejszych dzieł muzyki współczesnej. Członek AMM, jednej z najbardziej szanowanych i wpływowych grup muzyki improwizowanej. Tilbury zdobył również uznanie jako aktor, w szczególności za kreacje w sztukach Samuela Becketta i Harolda Pintera. John Tilbury jest autorem „Cornelius Cardew – A Life Unfinished”, biografii kompozytora wydanej w 2008 roku. SCHOOLTIME COMPOSITIONS (Kompozycje z lat szkolnych) W „Schooltime Compositions” Cardew subtelnie zdefiniował płaszczyzny – emocjonalne, fizyczne, psychologiczne i historyczne, po których porusza się wykonawca; jednocześnie nie ma wątpliwości, że kontroluje on interpretację – czy to bezpośrednio, czy też pośrednio, niejako od kuchni, przy pomocy „operacji losowych”. Mimo to, paradoksalnie, przy całym swoim niedookreśleniu, „autorytet” i „autorstwo” kompozytora pozostają koniec końców niezachwiane; kompozytor dostarcza materiału dla osób wykonujących jego partie „operowe”, tak jak robił to, przykładowo, w „Autumn 60”. W „Schooltime Compositions”, jak i w innych swoich kompozycjach, Cardew stara się okiełznać poszczególne wrażliwości, umiejętności oraz niejako współodpowiedzialność [za całokształt wykonania] innych, tak by zaznaczyć niepodważalność prymatu artysty. Intencją i pragnieniem Cardew było, jakkolwiek irracjonalne, intuicyjne i efemeryczne te kompozycje mogą się wydawać, by ich wykonanie podlegało waloryzacji estetycznej oraz kontroli krytycznej; wg Cardew, to refleksja (namysł), a nie zaś bezkrytyczność, miała być naczelną zasadą. Wykonania tych kompozycji nie miały być z zasady improwizacją. Często miały charakter skodyfikowany i formalny, choć niejednokrotnie wykonawcy ulegali sugestiom płynącym z samych kompozycji, by całkowicie zignorować artystyczne preferencje Cardew. David Jackman wspomina, że „nie był w stanie zupełnie połapać się w zapisie [kompozycji]”, więc wykorzystał go jako źródło tego, co sam chciał osiągnąć; to był rodzaj „pozwolenia”, który – jak mu się zdawało – zapis mu dawał. THE TIGER'S MIND (Umysł tygrysa) Licząc od początku jego pracy kompozytorskiej, 1966 to pierwszy rok – i de facto jedyny – w którym to Cardew nie skończył choćby jednego utworu. W 1967 ukazała się kompozycja „Treatise” (Traktat); poza nią, jedynym (i aż jedynym) tego roku skomponowanym utworem była kompozycja „The Tiger’s Mind” (Umysł tygrysa): graficzna partytura wokalno-narracyjna. Wynikało to z dogłębnego zaangażowania się Cardew w działalność AMM w owym okresie oraz z wymagań stawianych przed nim przez rozmach jego własnego dzieła. Tekst kompozycji czyta się wspaniale: odnajdziemy w nim poetyckość typową dla Cardew; portretując postacie, autor posłużył się z minimalistycznymi środkami wyrazu i bardzo trafnymi sformułowaniami. Jak sam przyznał, „to pierwsza z moich kompozycji wyraźnie wymagająca [od wykonawców] improwizacji. Muzykę wiatru można skomponować – podobnie rzecz ma się z muzyką kręgów, drzew czy umysły, ale muzyka tygrysa już musi być improwizowana.” TREATISE (Traktat) Na „Treatise” składa się ciąg połączonych ze sobą elementów graficznych, z których tylko część w sposób rozpoznawalny powiązana jest z symbolami muzycznymi. Te elementy tworzą razem długi utwór wizualny, którego znaczenie dźwiękowe nie jest określone w żaden sposób. 193 stron linii oraz kształtów zgromadzonych wokół mocno pociągniętej, niemalże ciągłej linii centralnej, którą można interpretować jako linię życia czytelnika [odbiorcy], jako jego centrum wokół którego gromadzą się wszelkie przejawy jego aktywności życiowej. Każda liczba muzyków, używając do tego celu każdego rodzaju środków wyrazu, może wziąć udział w „odczytywaniu” tej partytury (napisana jest od lewej do prawej strony i rozpisana jest graficznie w formie szczegółowych „argumentów”); każdy z muzyków może interpretować partyturę na swój sposób. Przewidywalność interpretacyjna jest automatycznie zniwelowana poprzez udział różnych osób i oddziaływanie ich osobowości. Mam nadzieję, że wykonując tę kompozycję, każdy muzyk wykona niejako „swój” utwór – wykona go w odpowiedzi na „moją” muzykę, którą stanowi ta partytura. Poszukujemy amatorów i profesjonalistów w każdym wieku (muzyków, śpiewaków, wokalistów, artystów sztuk wizualnych, tancerzy, aktorów oraz tych, komu sztuka nie jest obojętna). Próby: 7-12 maja 2015, Lublin Prezentacja utworów: 13 maja – „Schooltime Composition” 14 maja – „Tritease”, “Tiger's Mind” Zgłoszenia do 19 kwietnia. Wypełnij formularz i prześlij go na adres mailowy: warsztaty@kody-festiwal.pl Zgłoszenia są ważne tylko na podstawie wypełnionego formularza. Formularz prosimy zamieszczać w załączniku wiadomości. UWAGA: Wstęp na próby jest wolny. Ilość miejsc ograniczona.