W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Osobisty Wymiar Muzyki, czyli jak czerpać więcej przyjemności ze słuchania

20.11.201919:04

Jaka jest różnica między słyszeniem, a słuchaniem muzyki? Czym jest percepcja dźwięku i na co zwracać uwagę, aby być świadomym melomanem? Na co przeznaczyć więcej czasu, na słuchanie muzyki czy na poszukiwanie perfekcyjnego brzmienia? W jakim stopniu o decyzji zakupu sprzętu muzycznego decyduje „dopaminowy haj”, w jakim – niezależnie od nas – nasz mózg, a w jakim świadomy wybór nośników oraz sprzętu audio? W jaki sposób muzyka może poprawić jakość życia? Na te oraz szereg innych pytań dotyczących dźwięku i odbioru muzyki poszukamy odpowiedzi podczas spotkań w ramach nowego cyklu warsztatowego, który realizowany będzie w grudniu i styczniu w Warsztatach Kultury pod patronatem festiwalu Inne Brzmienia.

Celem warsztatów jest dostarczenie uczestnikom podstawowej wiedzy i udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące tego, co zrobić, aby słuchanie muzyki nabrało bardziej osobistego wymiaru.
Uczestnicy uzyskają praktyczną wiedzę, pomocną przy wyborze nośników i sprzętu audio, dostosowanych do indywidualnych możliwości oraz zależnych i niezależnych od nas uwarunkowań odsłuchu. Celem warsztatów jest również wskazanie w jakim stopniu muzyka może poprawić jakość życia i zdrowia słuchającego.

Wraz z naszymi gośćmi, którzy tematem dźwięków zajmują się z wielu różnych perspektyw – od sprzętowej, po terapeutyczną – będziemy się zastanawiać na co zwracać uwagę i jak celebrować słuchanie muzyki, aby poczuć jej przeróżne barwy, odcienie, detale i brzmienia. Podczas spotkań konfrontować będziemy własne, subiektywne odczucia z wiedzą naukową i poszukiwać wszelkich możliwych sposobów i odpowiedzi na to, co można zrobić, aby czerpać jak największą większą przyjemności ze słuchania muzyki.

Czego uczestniczy warsztatów będą mogli dowiedzieć się i nauczyć?

  • Zdobędą praktyczną umiejętność poruszania się po standardach, formatach muzycznych, oznaczeniach, pomocną w dokonywaniu świadomych wyborów przy zakupie sprzętu, płyt i nagrań.
  • Uzyskają praktyczne porady dotyczące oceny stanu płyt, rozpoznawania możliwych defektów czarnego krążka czy CD. Nauczą się oceniać rzeczywistą wartość płyt i sprzętu audio.
  • Nauczą się opisywać swoje ulubione brzmienie, co pozwoli optymalnie dobrać sprzęt i nośniki dźwięku do indywidualnych oczekiwań i nie przepłacić.
  • Dowiedzą się, jak czytać ze zrozumieniem recenzje sprzętu audio i co z tego wynika.
  • Mając dostęp do artefaktów, materiałów, wiedzy oraz możliwości rozmowy z doświadczonymi specjalistami, będą umieli korzystać z nabytej wiedzy w codziennym życiu.
  • Dowiedzą się w jakim stopniu muzyka może poprawić jakość ich życia i co zrobić, aby nabrała bardziej osobistego wymiaru.

Informacje praktyczne

Kiedy: 3 i 10 grudnia 2019 oraz 16 i 30 stycznia 2020, godz. 18.00-20.00. Koszt udziału w warsztatach to 30 zł od osoby. Obowiązują zapisy przez formularz online dostępny na stronie www.innebrzmienia.eu oraz www.warsztatykultury.pl. Liczba miejsc ograniczona.

Program:
Formaty, nośniki, techniki realizacji i odtwarzania muzyki – podróż od początków fonografii do dziś. Jak zmieniało się to przez lata – migawki z historii.

Podczas warsztatów uczestnicy zapoznają się m.in. z takimi nośnikami dźwięku jak: Edison Blue Amberol Record czy płyty szybkoobrotowe zwane szelakami. Będzie okazja przyjrzeć się bliżej nietypowym rozmiarom i nośnikom płyt gramofonowych – 4”, 5”, 7”, dowiedzieć się więcej o płytach souvenirach i obrazkowych, pocztówkach dźwiękowych, płytach testowo-demonstracyjnych i innych nowinkach z przeszłości. Na przykładzie wytwórni płytowych Fogg Records i Tonpress przyjrzymy się fonografii w Polsce w epoce PRL. Omówimy różne techniki realizacji nagrań. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w Abbey Road nie kochali 8-śladów. Pochylimy się nad tematem MP3 i Loudness War, różnicach pomiędzy formatami w domenie cyfrowej, oraz tym, czym tak naprawdę jest streaming, bluetooth i jakie są inne formy przesyłania dźwięku. Poznamy zapomniane formaty: Reel to Reel, Compact Cassette, DAT, MD, DCC. Spotkanie zakończy temat radia (AM, FM, DAB), od początków nadawania, aż do refleksji nad jego przyszłością.

Prowadzący: Andrzej Pęczak, red. Mariusz Turczyk
Kiedy: 3 grudnia 2019 – wtorek, godz. 18.00-20.00
Gdzie: Próba Cafe, ul. Grodzka 5a
Zapisy: Koszt udziału w warsztatach to 30 zł od osoby. Obowiązują zapisy przez formularz online dostępny na stronie www.innebrzmienia.eu oraz www.warsztatykultury.pl
Liczba miejsc ograniczona.

Dlaczego winyl, dlaczego CD, dlaczego streaming, dlaczego kaseta – dlaczego warto wybrać każde z nich?

Podczas spotkania pojawią się takie tematy jak: powrót płyty winylowej (moda czy konieczność?), różnice pomiędzy dostępnymi obecnie nośnikami i formatami, najciekawsze przykłady nagrań dostępnych wyłącznie na winylach (nie można ich znaleźć w formacie cyfrowym), dźwięk analogowy kontra dźwięk cyfrowy (różnice, co dla kogo?), mastering, remaster, repress, reissue. Zastanowimy się na tym, od czego zależy cena płyty oraz jak i gdzie kupić ulubioną płytę, aby nie przepłacić. Przyjrzymy się renomowanym wytwórniom (np. ECM, Deutsche Grammophon, Blue Note, Chesky Records, Mobile Fidelity, Stockfisch) i temu co je wyróżnia oraz jakie to ma znaczenie dla słuchacza. Porozmawiamy o tym, czy czarna płyta ma przyszłość. Omówimy mało znane formaty płyt z przeszłości oraz formaty przyszłości – płyty kwadrofoniczne, technologie SQ lub QS Quadraphonic, DMM – Direct Metal Mastering, HD Vinyl. Pod lupę weźmiemy format CD – jego historię oraz pochodne formaty (SACD, 20 bit, DVD-audio, DualDisc itd.). Odpowiemy na pytanie dlaczego płyta CD mieści dokładnie 74 minuty. Nie zabraknie także praktycznych informacji i porad dotyczących oceny stanu płyty, rozpoznawania możliwych defektów zarówno czarnego krążka jak i CD oraz omówienia ich rzeczywistej wartości.

Prowadzący: Andrzej Pęczak, red. Mariusz Turczyk
Kiedy: 10 grudnia 2019 – wtorek, godz. 18.00-20.00
Gdzie: Próba Cafe, ul. Grodzka 5a
Zapisy: Koszt udziału w warsztatach to 30 zł od osoby. Obowiązują zapisy przez formularz online dostępny na stronie www.innebrzmienia.eu oraz www.warsztatykultury.pl.  Liczba miejsc ograniczona.

Percepcja odbioru, czyli co ma wpływ na dobór optymalnych warunków i systemu do odsłuchu.

Podczas spotkania przybliżymy temat psychoakustyki, czyli postrzegania dźwięków przez umysł. Zastanowimy się, co wpływa na naszą percepcję odbioru muzyki oraz jak odbieramy poszczególne kompozycje, patrząc w ekran telefonu, a jak podczas słuchania tradycyjnej płyty. Zaprezentujemy i omówimy zjawisko iluzji dźwiękowych oraz wyniki badań, które dowodzą, że nasze doświadczenia czy cechy osobowościowe w istotny sposób zmieniają postrzeganie i odbiór muzyki. Przybliżymy temat akustyki pomieszczeń – odpowiemy dlaczego to takie ważne, jak znaczący wpływ ma na odbiór muzyki oraz podpowiemy jak samemu stworzyć optymalne warunki do słuchania ulubionych kompozycji. Na przykładzie kabli audio i kilku doświadczeń poszukamy odpowiedzi na pytanie, gdzie znajduje się granica percepcji, a gdzie kończy rozsądek. Uczestnicy warsztatów będą mogli dowiedzieć się, jak dobrać optymalny system do odsłuchu, co się na to składa (dobór źródeł, klasy wzmacniacza, słuchawek, kolumn) oraz jaką rolę odgrywa w tym wszystkim marketing.

Prowadzący: Andrzej Pęczak, dr Jan Felcyn, Bartłomiej Chojnacki (Mega Acoustic)
Kiedy: 16 stycznia 2020 – czwartek, godz. 18.00-20.00
Gdzie: Próba Cafe, ul. Grodzka 5a
Zapisy: Koszt udziału w warsztatach to 30 zł od osoby. Obowiązują zapisy przez formularz online dostępny na stronie www.innebrzmienia.eu oraz www.warsztatykultury.pl. Liczba miejsc ograniczona.

Muzyka, emocje i mózg gadzi, czyli wpływ muzyki na nasze życie, zdrowie, poznanie.

Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się czym jest dysonans poznawczy w audio, czyli dlaczego słyszymy więcej niż możemy usłyszeć. Zastanowimy się też nad tym, dlaczego podoba nam się muzyka, która nam się podoba? Co mówią nam o tym badania naukowe? Omówimy zjawisko zwane „efektem Sennheisera”, czyli dlaczego kupujemy drogi sprzęt. Przyjrzymy się kosztownym elementom systemu audio (tzw. voodoo) oraz rozważymy, na ile poprawiają właściwości urządzeń, z którymi wchodzą w interakcję i czy warto przepłacać. Odpowiemy na pytania: jak można pogodzić melomana z audiofilem?, jak muzyka wpływa na nasze samopoczucie? oraz co nam daje świadome jej słuchanie?. Omówimy znaczenie testów audio i to dlaczego nie zawsze warto wierzyć własnym uszom. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia z glosariusza pojęć audio (pomocne w rozumieniu języka audiofilów i przy opisywaniu ulubionego brzemienia), a także nauczą się czytać recenzje sprzętu audio oraz rozumieć język prasy (czym są sybiliany, brzmienie, barwa – glosariusz pojęć).
Podczas spotkania nie zabraknie wątku dotyczącego muzykoterapii oraz analizy tego, co nauka ma wspólnego z muzyką. Spotkanie zakończy wątek tajemniczego ciągu Fibonacciego w muzyce.

Prowadzący: Andrzej Pęczak, red. Mariusz Turczyk, Marcin Marcinkiewicz (Ton składowy)
Kiedy: 30 stycznia 2020 – czwartek, godz. 18.00-20.00
Gdzie: Próba Cafe, ul. Grodzka 5a
Zapisy: Koszt udziału w warsztatach to 30 zł od osoby. Obowiązują zapisy przez formularz online dostępny na stronie www.innebrzmienia.eu oraz www.warsztatykultury.pl. Liczba miejsc ograniczona.

O prowadzących:

Andrzej Pęczak – autor cyklu i prowadzący spotkania – realizator w wydziale dźwięku Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi; pracownik Fonica – producenta sprzętu audio i gramofonów; doświadczony sprzedawca z branży audio; zapalony kolekcjoner; właściciel tysięcy płyt gramofonowych, CD i innych nośników dźwięku oraz artefaktów związanych z historią fonografii; meloman i pragmatyczny audiofil.

red. Mariusz Turczyk – z wykształcenia nauczyciel informatyki; od kilkunastu lat w branży PR; z zamiłowania radiowiec. Związany z anteną radiową od 1994 roku. Pracował m.in. w warszawskim Radiu Kolor, sieci Plus, lokalnym Radiu Rekord. Obecnie współpracuje z Radiem Radom, gdzie prowadzi weekendowe pasmo „Wolna sobota” oraz program „Trzaski w eterze” – audycja z muzyką z płyt winylowych, poradami dotyczące gramofonów. Prowadzi wraz z żoną gabinet muzykoterapii metodą Tomatisa, która polega na stymulowaniu mózgu muzyką i głosem. Prywatnie audiomaniak, posiadający w swoich zbiorach tysiące tytułów na płytach winylowych, CD, szpulach, kasetach audio i innych nośnikach dźwięku.

dr Jan Felcyn – pracuje w Zakładzie Akustyki Środowiska Instytutu Akustyki na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu. Jego zainteresowania skupiają się m. in. na szeroko rozumianej akustyce muzycznej oraz percepcji rytmu i muzyki. Jest aktywnym realizatorem audiobooków oraz reportaży i słuchowisk radiowych. Miłośnik jazzu – przez kilka lat prowadził audycję radiową poświęconą temu gatunkowi w lokalnej rozgłośni radiowej. Zapalony chórzysta, który już od 13 lat udziela się w poznańskich chórach jako tenor.

mgr inż. Bartłomiej Chojnacki – główny projektant i technolog ustrojów akustycznych marki Mega-Acoustic oraz właściciel firmy Soundway Acoustics świadczącej usługi pomiarowe i projektowe w zakresie akustyki wnętrz. Doktorant w Katedrze Mechaniki i Wibroakustyki AGH. Absolwent kierunku wibroakustyki i inżynierii akustycznej ze specjalizacją w akustyce wnętrz i elektroakustyce. Aktywny członek stowarzyszeń naukowych i profesjonalnych, Sekretarz Zarządu Głównego Polskiej Sekcji Audio Engineering Society oraz członek Polskiego Towarzystwa Akustycznego. Na arenie międzynarodowej członek Audio Engineering Society Education Committee jako AES SDA Chair on Europe and International. Autor ponad 25 publikacji naukowych o zasięgu międzynarodowym w dziedzinie akustyki pomieszczeń i niezliczonych projektów akustycznych w przemyśle oraz u klientów indywidualnych. Specjalista w akustyce małych pomieszczeń w zakresie pokojów odsłuchowych i studia nagrań, w kontakcie z najbardziej wymagającymi klientami, audiofilami i inżynierami dźwięku. Zajmuje się popularyzacją nauki w zakresie percepcji i istotności akustyki w odbiorze muzyki na każdym etapie edukacji muzycznej.

Marcin Marcinkiewicz – absolwent dziennikarstwa muzycznego z Wrocławia. W ramach pracy magisterskiej pisał o kolekcjonerach nośników muzycznych. Miłośnik bluesa, muzyki rockowej i jazzu. Autor bloga Ton Składowy, na którego łamach tropi absurdy branży audio.

 

 

Powiązane:

Warsztaty Kultury