W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Finał projektu - Młodzieżowa Scena Andersena

Finał projektu - Młodzieżowa Scena Andersena
27.10.202313:54

Teatr im. H. Ch. Andersena zaprasza na pokaz spektaklu "Nauka pływania" w wykonaniu młodzieży – uczestników projektu Młodzieżowej Sceny Andersena. Pokaz odbędzie się 31 października o g. 17:30 w Dużej Kieszeni Sceny, 1 piętro, CSK, Plac Teatralny 1.

Spektakl premierowy będzie tłumaczony na PJM przez Agatę Sztorc i Krystiana Kamińskiego. Dodatkowo zostanie przygotowana audiodeskrypcja (Piotr Kiliański) i tłumaczenie na język ukraiński (Agata Sakowicz). Po spektaklu odbędą się warsztaty wokół spektaklu prowadzone przez Katarzynę Kotarską z Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Młodzieżowa Sceny Andersena

Celem projektu było stworzenie innowacyjnego spektaklu teatralnego z udziałem młodzieży, poruszającego treści i tematy faktycznie interesujące odbiorców i opierające się na ich rzeczywistych doświadczeniach, a następnie włączenie spektaklu w repertuar Teatru Andersena. Wyjątkowość tego działania opierała się na realnym włączeniu młodzieży w proces budowania Młodzieżowej Sceny Andersena i przetestowaniu nowego modelu współpracy pomiędzy teatrem a młodzieżą. Powstały spektakl zostanie zaprezentowany 3-krotnie i będzie połączony z warsztatami po spektaklu dla publiczności. Efekty tego modelu współpracy, a następnie nowego doświadczenia teatru, zostaną spisane w raporcie dostępnym online, mającym na celu propagowanie wśród dyrektorów i innych osób odpowiedzialnych za programowanie działań kulturalnych, nowych modeli współpracy, opierających się na dialogu, otwartości i budowaniu działań w pogłębionym kontakcie z odbiorcami.

W ramach przygotowań do spektaklu uczestnicy wzięli udział w warsztatach:

  1. Warsztaty ruchu -  oparte na improwizacji ciała, zabawach ruchowych. Nie uczyliśmy się choreografii, tylko poprzez zabawę przy muzyce, poznawaliśmy możliwości naszego ciała.
  2. Warsztaty z teatru plastycznego - budowanie znaków teatralnych, które są uniwersalne na całym świecie - wykorzystanie światła, cienia, folii, latarek, ale też telefonów, które mogą zaistnieć na scenie w budowaniu obrazów scenicznych, ale też włączanie wyprodukowanych przez telefonów filmów (Tik Tok, Instagram) w przestrzeń teatralną. Tu również równolegle - poznawaliśmy nową formę teatralną i zastanawialiśmy się, jak ona może wyrazić nas samych. Stawialiśmy kolejne pytania dotyczące uczestników i uczestniczek zajęć, np. jak opowiedzieć o strachu wykorzystując technikę światła i cienia, np. postawiliśmy pytanie - czy czegoś się boicie? wojny? kryzysu klimatycznego? Jak opowiedzieć o tym za pomocą technik teatralnych? W wyniku konsultacji projektu z młodzieżą wiedzieliśmy, które tematy są szczególnie ważne do poruszenia.
  3. Warsztaty z animacji przedmiotu - wyrażanie emocji, opowiadanie historii wobec kontaktu z przedmiotem. Próbowaliśmy personifikować przedmioty i prezentować różne perspektyw widzenia danej sytuacji. Próba wyrażania siebie poprzez przedmiot, poszukiwanie możliwości rzeczy otaczających nas przedmiotów, które często są świadkami wielu historii. Równolegle z nowopoznaną techniką teatralną proponowaliśmy młodzieży kolejne tematy do przefiltrowania przez siebie przy pomocy technik teatralnych - świat konsumpcjonizmu, jak "mieć" jest ważne w obecnych czasach wobec hasła "być". Jak doświadczenie posiadania bądź nieposiadania sytuuje w grupach społecznych.
  4. Warsztaty teatralne - ćwiczenia i zadania aktorskie miały na celu zbudować krótkie etiudy teatralne, wyimprowizować sytuacje sceniczne. Była to też praca na emocjach i ćwiczeniach. Równolegle proponowaliśmy młodzieży tematy dotyczące tego - jakich emocji doświadczają, z czego one wynikają. Krótkie zabawowe scenki będące też zbiorem doświadczeń z pozostałych tematów warsztatów już na tym etapie mogły posłużyć jako materiał do pokazu finałowego. Zależało nam na tym, aby to co padało na warsztatach było spisywane przez młodzież i instruktorów jako budowanie swoistej bazy do stworzenia pokazu spektaklu.

Uczestnicy projektu:

  • Jakub Błaszczak
  • Sofia Głos
  • Magdalena Gospodarek
  • Barbara Kawalec
  • Aleksander Kądziela
  • Milena Kowalik
  • Zuzanna Nucia
  • Małgorzata Pastucha  
  • Aleksandra Pochwatka
  • Małgorzata Podlodowska
  • Daria Stupak
  • Anna Syska
  • Martyna Szkoda
  • Kacper Wypych

reżyseria: Małgorzata Adamczyk, Joanna Rzączyńska, Krzysztof Rzączyński, zespół
scenariusz, dramaturgia: Joanna Rzączyńska
teksty: zespół
scenografia: Nataliia Bak, uczestnicy, pracownia plastyczna Teatru Andersena,
muzyka: Piotr Kiliański
nagłośnienie: Kamil Błaszczak
oświetlenie: Michał Kupczyński
dokumentacja foto: Tomasz Tylus, Łukasz Staniewski

Projektowi towarzyszą badania, które sfinalizuje raport autorstwa: Justyny Czarnoty, Katarzyny Kotarskiej, Katarzyny Piwońskiej.
Koordynatorką projektu jest Małgorzata Adamczyk.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Projekt edukacyjny otrzymał honorowy patronat Lubelskiego Kuratora Oświaty.

Europejska Stolica Młodzieży – Lublin 2023.

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej